Lidovky.cz

Somálští piráti unesli řeckou nákladní loď

Svět

  10:49
MONBASA - Somálští piráti unesli v Adenském zálivu další plavidlo, tentokrát řeckou nákladní loď. Za posledních dvanáct dní je to podle asociace východoafrických námořních přepravců již osmá loď. Ve stejném zálivu se indické válečné lodi v úterý večer podařilo zlikvidovat další z pirátských plavidel.
Zadržení somálští piráti.

Zadržení somálští piráti. foto: ČTK

Řecké lodi se piráti zmocnili v úterý navzdory tomu, že v oblasti hlídkují strážní lodě mnoha zemí, včetně Severoatlantické aliance. Ve stejný den  unesli také hongkongskou nákladní loď vezoucí obilí do Íránu.

"Piráti nám vzkazují, že si mohou dělat co chtějí," komentoval nový únos mluvčí asociace východoafrických zemí Andew Mwangura, podle něhož je na palubě řecké lodi 23 až 25 členů posádky. Další podrobnosti neuvedl.

Zatím největší kořistí pirátů je saúdskoarabský tanker s nákladem ropy za
více než 100 milionů dolarů, který unesli o víkendu. Plavidlo v úterý zakotvilo u břehů Somálska a zatím nebyla vznesena žádost o výkupné. Celkem letos somálští piráti zaútočili na 92 plavidel a 36 z nich se zmocnili. Výkupné jim pak vyneslo desítky milionů dolarů. Zhruba desítka lodí je stále v jejich moci a společně s nimi asi 200 rukojmích.

Únosy ale vedou k tomu, že značně rostou poplatky za pojištění plavidel
proplouvajících oblastí i cena zboží přepravovaného na lodích, jež z bezpečnostních důvodů volí delší trasu kolem mysu Dobré naděje místo Suezským průplavem.

Indická loď potopila plavidlo somálských pirátů
V úterý večer se podařilo indické válečné lodi Tabar po krátkém boji zlikvidovat pirátské "mateřské" plavidlo, z něhož jsou vysílány posádky na rychlých člunech, aby obsadily potenciální kořist. Tabar nejprve vyzval pirátskou loď, aby zastavila. Posádka však opakovaně vyhrožovala, že indickou loď vyhodí do vzduchu, pokud se přiblíží, a na palubě si připravovala raketomety.

Při obranné střelbě z indického plavidla na pirátské lodi vypuknul požár a nakonec se ozvala exploze - zřejmě vybuchla na ní uskladněná munice. Pirátům se ale podařilo uprchnout na dvou člunech, oznámila dnes agentura Reuters s odvoláním na velení indického námořnictva.

Právě indické plavidlo Tabar zabránilo minulý týden zajetí saúdskoarabské
obchodní lodi a indické nákladní lodi. Mezinárodní úřad pro námořní dopravu (IMB) se sídlem v malajsijském Kuala Lumpuru zdůraznil, že mezinárodní společenství by mělo účinně zasáhnout proti somálským pirátům, jejichž činnost už je mimo vší kontrolu.

"Spojené státy a mezinárodní společenství musejí najít pádný prostředek,
aby učinily přítrž této hrozbě," prohlásil Noel Choong, ředitel Střediska
pro pozorování pirátství při IMB. Od začátku letošního roku somálští piráti zaútočili na 94 lodi a 38 z nich se zmocnili. V jejich moci zůstává 17 plavidel se zhruba 250 členy posádek. Na výkupném získali desítky milionů dolarů. Zatím největším úlovkem se stal saúdskoarabský ropný tanker, za jehož propuštění podle informací televizní stanice Al-Džazíra rovněž požadují
výkupné. Jeho výše zatím zveřejněna nebyla.


Přehled příčin úspěšnosti somálských pirátů při únosech lodí

Somálští piráti letos zaútočili na více než 90 plavidel a téměř 40 z nich unesli. Od víkendu mají v rukou také tanker s ropou za 100 milionů dolarů. Základní informace o situaci a příčinách únosů podle zpravodajské stanice CNN:

- Místo: Vody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu patří k nejnebezpečnějším na světě. Piráti sice přepadávají lodě i v Malackém průlivu u Indonésie i u břehů Nigérie, ale nikde tak intenzivně jako právě u Somálska.

- Proč? Somálsko nemá funkční vládu od začátku 90. let, což vytváří živnou půdu pro organizovaný zločin. Země je rozdělena na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí.

- Kdy piráti své aktivity zahájili? V 80. letech, když tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k somálskému pobřeží. Rozvoj pirátství nastal v 90. letech, když lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné. Tehdy šlo o desítky tisíc dolarů, dnes o stovky tisíc i o miliony.

- Odkud piráti pocházejí? Jsou to mladí Somálci z chudých oblastí. Vypadají jako gangy nuzáků, ale mnozí z nich mají zkušenosti z obchodních lodí. Nejvíc plavidel přepadli u břehů autonomního Putlandu, tedy v úzkém prostoru Adenského zálivu mezi Somálskem a Jemenem. Protože ale tyto vody střeží cizí vojenská plavidla, piráti své teritorium rozšiřují. Saúdskoarabský ropný tanker přepadli 800 kilometrů od břehů Keni, tedy daleko na jih od Adenského zálivu.

- Jak jsou piráti vyzbrojeni? Samopaly, protiletadlovými střelami a granátomety. Tyto těžké zbraně převážejí na malých člunech. Jejich vybavení však bledne před municí na palubách hlídkujících válečných lodí, což jejich
úspěch ještě podtrhuje.

- Na jaké lodě útočí? Na nejrůznější, bez velkého výběru. V jejich rukou se ocitly rybářské lodě, tankery s chemikáliemi, malé nákladní lodě i luxusní jachty.

- Co znamená fakt, že se jim podařilo zmocnit se ropného tankeru? Dokazuje to jejich výkonnost. Před několika lety se odvážili přepadnout jedině rybáře a malá nákladní plavidla. Teď si poradí s plavidly o výtlaku 300.000 tun, což je trojnásobek letadlové lodi. Ještě významnější je místo, kde ropný tanker ukořistili, protože to svědčí o podstatném rozšíření teritoria.

- Jak si proti nim počíná vláda? Je téměř bezmocná, zaměstnaná domácími konflikty a čelící tlaku islámských stran i povstaleckých skupin. Opakovaně žádala o pomoc mezinárodní společenství. Posádky lodí amerického
námořnictva odmítají ukořistěná plavidla osvobozovat bojem, somálský premiér Nur Hassan Hussein si přeje agresivnější postup.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.