Lidovky.cz

Turecké letadlo mělo asi poškozené motory

Svět

  19:31
Středeční zřícení tureckého letounu v Nizozemsku způsobil podle šéfa vyšetřovatelů pravděpodobně problém s motorem letadla. Uvedla to agentura AP. Nizozemští vyšetřovatelé předtím sdělili, že se začaly zkoumat skříňky z havarovaného stroje se záznamy letu a že výsledky by měly být známé příští týden.

Záchranáři u tureckého letadla foto: Reprofoto

Letoun, v jehož troskách zahynulo devět lidí a desítky utrpěly zranění, padal z nebe téměř přímo k zemi, což ukazuje na to, že motory letadla se zastavily, řekl šéf nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven. Proč se tak stalo, ale podle něj stále není jasné.

Takzvané černé skříňky ze zničeného Boeingu 737-800 byly poslány v noci na dnešek do pařížského úřadu pro pro vyšetřování a analýzy nehod BEA.

Obsahují technické údaje letu i záznam hovorů v pilotní kabině. "Jsou nyní dešifrovány. Měli bychom vědět více po víkendu, vyžaduje to čas. Umožní to rekonstruovat, co se stalo, hlavně v posledních chvílích letu," řekla odpoledne mluvčí nizozemských vyšetřovatelů Sandra Groenendalová.

Mluvčí nizozemského vyšetřovacího úřadu Fred Sanders dopoledne uvedl, že první výsledky vyšetřování havárie budou známy během několika týdnů a oficiální výsledky pravděpodobně až za rok.

Místo nehody nedaleko amsterodamského letiště Schiphol a vrak letadla celou noc prohledávaly asi čtyři desítky vyšetřovatelů doprovázených policisty a četníky.

Je to opravdový vrak
Boeing společnosti Turkish Airlines na lince z Istanbulu ze zatím neznámých důvodů těsně před přistáním ztratil výšku, dopadl nedaleko obydlené oblasti na zorané pole, rozlomil se na tři kusy, ale nevzňal se. Zjevně díky tomu nehoda nedopadla tragičtěji. Na palubě bylo 127 cestujících a sedmičlenná posádka.

Z původně více než 80 hospitalizovaných lidí bylo dnes stále v nemocnici 63 osob, z nichž šest je v kritickém stavu, dalších 25 má vážná zranění. Do Amsterodamu už ve středu večer přiletělo zvláštním letadlem z Turecka několik desítek příbuzných obětí. Ti "budou musit identifikovat mrtvé a ty zraněné, kteří nejsou schopni mluvit", řekl v nizozemské televizi zástupce Červeného kříže.

Sanders řekl, že letadlo bylo silně poškozeno, že je to opravdový vrak.

"To, že tolika lidem se podařilo dostat se vlastními silami ven, je velice překvapivé, někteří mluvili o zázraku. To, že letadlo nechytlo, velice pomohlo. Stalo se to možná díky tomu, že přistálo na rozbahněném poli místo na silnici, kde by jiskry nebezpečí požáru zvýšily," dodal. Vrak by měl zůstat na místě ještě několik dnů.

Sanders řekl, že na místě nouzového přistání je "velmi krátká brzdná dráha, což by mohlo naznačovat, že stroj se už nepohyboval kupředu, že motory už nepracovaly".

Za nízký počet obětí lze poděkovat více vlivům
V Turecku byly mezitím společnost Turkish Airlines i vláda podrobeny tvrdé kritice za to, že krátce po neštěstí uspěchaně oznámily, že při něm nikdo nepřišel o život. Bylo to prý "mučení" přátel a příbuzných obětí.

Agentura AP napsala, že středeční nehoda se přiřadila k několika dalším z posledních let, při nichž bylo rovněž překvapivě málo obětí. Jmenovala například nehodu Boeingu 777 společnosti British Airways, který loni v lednu skončil v Londýně mimo dráhu, ale nikdo nepřišel o život. Podobně tomu bylo u Airbusu 340 společnosti Air France v roce 2005 v Torontu nebo loni v prosinci u Boeingu 737 společnosti Continental Airlines v Denveru.

Minulý měsíc pak vzbudil senzaci případ Airbusu 320 společnosti US Airways, který přistál na hladině řeky ve Washingtonu a všech 155 lidí na palubě přežilo bez úhony.

Letečtí experti, které agentura citovala, řekli, že některé takové nehody ukazují, že šance přežít letecké neštěstí je dnes vyšší než kdy dřív.

Poukázali přitom na to, že trupy letadel jsou pevnější, že se zlepšila technologie zpožďující vypuknutí požáru a že posádky jsou lépe cvičeny k tomu, aby krizovou situaci zvládly.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.