Lidovky.cz

Za pád letadla mohou nizozemské úřady

Svět

  18:01
ANKARA/AMSTERODAM - Středeční zřícení tureckého letounu v Nizozemsku prý nejspíš způsobila náhlá turbulence, kterou vyvolalo velké letadlo přistávající příliš těsně před strojem Turkish Airlines. Uvedli to představitelé tureckého sdružení pilotů TALPA. Odmítli tvrzení nizozemských vyšetřovatelů, že tragédii asi zavinil problém s motorem letounu.

Nehodu Boeingu nepřežilo devět lidí. foto: AFP

Podle představitelů TALPA se objevila informace, že jistý letoun typu
Boeing 757 ve středu přistával na amsterodamském letišti Schiphol jen dvě minuty před tureckým Boeingem 737-800, který havaroval.
"Pokud je to tak, pak pochybili letečtí dispečeři a představitelé
nizozemského letectví. Pro takové otázky (jako odstupy při přistávání) jsou mezinárodní limity," řekl předseda sdružení TALPA, kterého na svých internetových stránkách citoval turecký nezávislý deník Hürriyet.

Prudká několikaminutová minitornáda mohou náhle vzniknout v ovzduší, kde prolétlo malou rychlostí velké proudové letadlo. Druhému letadlu v takovém případě prý hrozí ztráta kontroly řízení. Dispečeři dělají mezi letouny takové intervaly, aby se následkům podobných nebezpečných turbulencí předešlo.

Šéf sdružení tureckých pilotů dnes také uvedl, že letoun klesal k zemi velmi rychle, což se podle něj při zastavení motorů neděje.
Motory fungovaly krátce před pádem i podle přeživších cestujících.
"Přibližovali jsme se v podivném úhlu. Cítil jsem, že pilot přidal plyn,"
citovala agentura AP Henka Heijlooa. Domníval se, že pilot se asi pokouší přerušit přistání a opět vzlétnout, protože se zvedla příď letadla. O maximálním zesílení chodu motorů krátce před pádem vypověděl i přeživší Fred Gimpel.

Vedoucí nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven ve čtvrtek naopak prohlásil, že zřícení tureckého letounu způsobil pravděpodobně problém s motorem. Selhání motorů je jen jednou z možných variant, zdůraznila dnes mluvčí nizozemských bezpečnostních služeb Sandra Groenendalová. Za další možné
příčiny katastrofy označila vlivy počasí, problémy s palivem, chyby v
navigaci, pilotovu únavu či střet s ptáky.   Objevily se také zprávy, že turecký boeing měl technické problémy již v předchozích letech i krátce před středečním letem z Istanbulu do Amsterodamu.

Při letu 18. února se prý poškodilo zařízení na křídlech letadla, které brzdí při přistávání, a bylo narychlo opraveno. V pondělí 23. února se na stejném stroji porouchala výstražná světla, což vedlo ke zrušení tehdejšího letu. Porucha byla odstraněna stejný den a letoun ve
středu odletěl do Amsterodamu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.