Lidovky.cz

Medveděv chce vůz ruské značky. ZIL mu vyrobí limuzínu na míru

Svět

  9:53
MOSKVA/PRAHA - Ruský prezident se rozhodl podpořit domácí automobilový průmysl. Ostatní politici zatím zůstávají u zahraničních značek.

Výměna vozů? Medveděv v Moskvě vystupuje ze svého obrněného Mercedesu. Výhledově by ho měl nahradit model ze závodu ZIL. foto: profimedia

Ruský prezident bude možná brzy jezdit ve zcela unikátním automobilu. Závod ZIL chce totiž Dmitriji Medveděvovi, který je stejně jako jeho předchůdce Vladimir Putin známý svou slabostí pro "klasiku" a veterány, vyrobit na míru speciální limuzínu.

Moskevský závod ZIL Lichačeva vyráběl automobily pro nejvyšší sovětské a později ruské politiky až do poloviny 90. let. Pak ho z této výsadní pozice vytlačil Mercedes. Ten vyrobil pro hlavu ruského státu limuzínu S 600.

Hospodářská krize ale postihla v Rusku především automobilový průmysl, který se prakticky zhroutil. Premiér Putin poté vyzval občany, aby se vrátili ke svým domácím značkám. Apel na vlastenectví podpořil ekonomickým opatřením, které vyvolalo mezi ruskými řidiči málem povstání. Zvýšil cla na starší dovážené vozy a doufal, že se lidé vrátí k žigulíkům. Zatím se tak stalo jen v malé míře. Proto Putin nabádal i nejvyšší politiky a poslance, aby se zřekli zahraničních aut.

Zdá se, že prezident Medveděv se rozhodl skutečně jít svým občanům příkladem a vyměnit Mercedes za ZIL. Podle vedení podniku je v závodě stále zachována technologie výroby aut určených pro generální tajemníky Komunistické strany SSSR a na této bázi by měla být vyráběna i nová limuzína. Bude zřejmě zachována robustní, hranatá forma karoserie i tvrdá nosná konstrukce. Vybavení vozu bude ale moderní, stejně jako motor.

Medvěděv zatím jezdí obrněněným Mercedesem. Ten si přivezl i do Prahy (pro zvětšení klikněte na obrázek)

Limuzíny ruského a amerického prezidenta (grafika)

Automobiloví vlastenci
Zatím ale nejen prezident, nýbrž také premiér jezdí ve služebním Mercedesu doprovázeném ochrankou v BMW. Oba jsou ale automobilovými vlastenci alespoň v soukromí. Pořídili si ruské veterány: Medveděv Pobědu z roku 1948, která by dnes přišla nejméně na 2 miliony rublů, Putin Nivu, kterou mu daroval podnik AvtoVAZ, a Volhu GAZ-21 z roku 1956. Zato jejich podřízení jezdí jak v práci, tak doma výhradně v autech nejdražších značek.

V oblibě jsou zejména velké, terénní vozy. Například ministr přírodních zdrojů Jurij Trutněv si vybral Porsche Cayenne Turbo za 5,5 milionu rublů. Vloni si ještě přikoupil za 7,1 milionu rublů Maserati GrandTurismo M 145. Protože Trutněv podle poslední deklarace o příjmech vydělává 155 milionů rublů ročně, nemusí se schovávat za manželky a jiné příbuzné a s klidem si může pořídit navíc domácí vůz, aby se zalíbil šéfovi.

První vicepremiér, tedy bezprostřední podřízený Putina, Igor Šuvalov, má sice auta levnější, zato jich vlastní víc. Celkem sedm včetně Jaguáru a Mercedesu. V žigulících nejezdí ani poslanci Ani šéf kontrolní správy Kremlu Konstantin Čujčenko se neomezuje na domácí produkty a pořídil si Land Rover Range za 3,8 milionu rublů a Nissan Navara za 1,3 milionu rublů.

V žigulících nejezdí ani poslanci. Ostatně nedávno zveřejněné deklarace o jejich příjmech napovídají, že si mohou dovolit leccos. Nejbohatší poslanec Leonid Simanovskij s ročním příjmem jedné miliardy rublů nemá nejmenší důvod jezdit v produkci domácího VAZu. Ostatně ani jeho o něco chudší kolegové si neodepřeli pohodlné Mercedesy nebo BMW.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.