Většina cestujících byli Pákistánci, dva byli Američané. Český velvyslanec potvrdil dosavadní informace tiskových agentur, že příčinou nehody letadla, které odstartovalo v 7:45 místního času (4:45 SELČ) z jihopákistánského Karáčí k dvouhodinovému letu a v Islámábádu chtělo přistát, bylo zřejmě špatné počasí, nikoli kupříkladu teroristický útok. Zatím ovšem nebyla nalezena černá skříňka, která by tento předpoklad doložila.
Nad místem neštěstí v národním parku poměrně nízkého pohoří Margalla krouží vrtulník. Z leteckých snímků je patné, že letadlo hoří a stoupá z něj hustý dým. Vrak leží v nepřístupné lokalitě zalesněných hor a záchranáři se k němu za hustého deště vydali pěšky. Postupně objevují těla obětí a také trosky stroje.
"Všude kolem se válí bezvládná těla, málo jich je ale nedotčených. Převážně sbíráme části mrtvol a dáváme je do pytlů. Doposud jsme nenašli žádné přeživší," konstatoval islámábádský činitel Iláhí.
Záchranné akce sledují zaměstnanci českého velvyslanectví z okna, jelikož místo neštěstí se nachází v severní části města, kde je i česká ambasáda. Nálezy obětí jsou prý velmi emotivní, řada postupně objevovaných těl je ohořelá k nepoznání.
Pilot ztratil kontakt s řídící věží na islámábádském letišti. "Letadlo chtělo přistát v Islámábádu, ztratilo kontakt s kontrolní věží a později jsme se dověděli, že spadlo," sdělil Parvíz George z pákistánského úřadu pro civilní letectví. Představitelé letištních úřadů se shodují v tom, že letadlo kvůli špatné viditelnosti zabloudilo, možná když se pokoušelo nad Islámábádem kroužit před přistáním.
Podle podrobných meteorologických zpráv u Islámábádu velmi hustě prší a viditelnost je do tří kilometrů. Hustý déšť je rovněž v Karáčí, kde voda stojí v ulicích. Televize CNN citovala pákistánského bankéře, který společností Airblue létá do Islámábádu každý týden, ale dnes se rozhodl z důvodu špatného počasí do letadla v Karáčí nenastoupit.
Na palubě letu 202 bylo 146 cestujících a šestičlenná posádka. Na letišti v Islámábádu se shromáždily stovky příbuzných a přátel pasažérů, kteří zoufale žádají zprávy o svých blízkých. V letištní hale vládne chaos, lidé pobíhají sem a tam, mnozí pláčou. Pákistánská vláda vyhlásila dnešek dnem státního smutku.
Letadlo bylo typu Airbus 321, který patří ve světě k nejoblíbenějším, bylo maximálně osm let staré a nemělo žádné známé technické závady. Patřilo pákistánské soukromé letecké společnosti Airblue, která byla doposud považována za velmi spolehlivou a od zahájení svého provozu v roce 2004 neměla žádnou nehodu, jež by stála za zmínku. Podle televize CNN je tato společnost druhá největší v Pákistánu a kromě domácích spojů zajišťuje také lety do Ománu, Spojených arabských emirátů a Británie.
Havárie v Pákistánu patří k nejhorším za poslední rokyPřehled leteckých neštěstí ve světě s větším počtem obětí za poslední tři roky: 5. května 2007 - Letoun Boeingu 737-800 společnosti Kenya Airways se krátce po startu zřítil do pralesa v jihozápadním Kamerunu. Všech 114 lidí na palubě zahynulo. 17. července 2007 - Airbus A320 brazilské společnosti TAM havaroval při přistávacím manévru na letišti v Sao Paulu. Při zřejmě nejhorším leteckém neštěstí v dějinách Latinské Ameriky zahynulo všech 187 lidí na palubě a 12 lidí na zemi. 16. září 2007 - Při přistání na thajském ostrově Pchúket se zřítil letoun nízkonákladové společnosti One-Two-Go se 130 lidmi na palubě. Mezi 89 oběťmi bylo 55 cizinců, většinou Evropanů. 20. srpna 2008 - Na madridském letišti Barajas se letoun společnosti Spanair při startu zřítil z asi padesátimetrové výšky, rozlomil se v půli a začal hořet. Obětí nejhoršího leteckého neštěstí ve Španělsku od roku 1983 se stalo 154 lidí, z 19 přeživších jedna osoba zemřela v nemocnici. 14. září 2008 - Letadlo ruské společnosti Aeroflot se zřítilo nedaleko města Perm na Urale, všech 88 lidí na palubě zahynulo. Mezi 82 cestujícími byly dvě desítky cizinců. 20. května 2009 - Při havárii vojenského transportního letounu Hercules, který se zřítil u města Madiun v provincii Východní Jáva, zahynulo 97 osob, včetně dvou lidí na zemi. Ze 110 osob na palubě jich přežilo 15. 15. července 2009 - Na severu Íránu se krátce po startu zřítil Tupolev-154 společnosti Caspian, letící na lince Teherán-Jerevan. Zemřelo všech 168 lidí na palubě. 1. června 2009 - Letadlo francouzských aerolinií s 228 lidmi na palubě letící z brazilského Ria de Janeiro do Paříže se zřítilo do Atlantiku. Nikdo nehodu nepřežil. 10. dubna 2010 - V západoruském Smolensku se v husté mlze zřítil vládní speciál, jímž cestovali nejvyšší političtí a vojenští představitelé Polska, včetně prezidenta Lecha Kaczyńského a jeho manželky. Všech 96 osob na palubě zahynulo. 12. května 2010 - Letoun libyjských aerolinek se 104 lidmi na palubě, letící z jihoafrického Johannesburgu, se zřítil při pokusu o přistání v Tripolisu. Zahynulo 103 lidí, havárii přežil jen devítiletý chlapec z Nizozemska. 22. května 2010 - Havárie letounu společnosti Air India Express, který přilétal z Dubaje do města Mangalúru ve státě Karnátaka na jihu Indie, si vyžádala 158 mrtvých. Neštěstí přežilo osm lidí. Letoun při přistávání vyjel z dráhy a zřítil se do rokle. |