Lidovky.cz

Zatažená brzda havárii jaku nezpůsobila

Svět

  12:36
MOSKVA - Analýza černé skříňky nepotvrdila informaci o zatažené palubní brzdě jako o příčině havárie letounu Jak-42 u ruské Jaroslavle. Agentura Interfax s odvoláním na odborníky napsala, že podvozek Jaku by ani tlak motoru proti brzdné soustavě nevydržel. Tuto verzi serveru Lidovky.cz potvrdil i jeden z pilotů ČSA.

Trosky Jaku-42 foto: Reuters

"Nikde v záznamech z černé skříňky není zpráva o tom, že taková situace nastala," cituje Interfax nejmenovaného člověka obeznámeného s výsledky vyšetřování. Anonymní zdroj dodal, že v případě, že by pilot neuvolnil zataženou parkovací brzdu, ještě než by letadlo vzlétlo, poškodil by se podvozek a letadlo by neodstartovalo.To serveru Lidovky.cz potvrdil i český pilot. "Pokud by byla parkovací brzda zatažená, na panelu by se okamžitě objevilo varování".

Ruský deník: Za tragédii může triviální chyba pilota

List Moskovskij komsomolec v úterý napsal, že důvodem nedostatečného tahu motorů, který podle převažujícího názoru odborníků havárii bezprostředně způsobil, bylo banální opomenutí posádky, která nevypnula omezovač otáček motorů. Situaci letounu list přirovnal k chování automobilu, který se rozjíždí se zataženou ruční brzdou.

Nevolností postižený hlavní pilot Andrej Solomencev předal podle moskevského listu řízení druhému pilotovi Igoru Ževelovovi, aniž omezovač obrátek odblokoval. Piloti si prý během startu chyby všimli a brzdu uvolnili, pro dosažení potřebné rychlosti ale už bylo pozdě.

ANIMACE: pravděpodobný průběh tragédie

Zpráva deníku Moskovskij komsomolec vyvolala v ruských odborných kruzích zděšení, protože může ukazovat na zásadní selhání posádky. Pro zkušebního pilota Sergeje Knyšova je verze šířená ruským bulvárem jen těžko k uvěření.

Jediný přeživší snad promluví o víkendu
Vyšetřovatelé ruské prokuratury a Mezistátního leteckého výboru (MAK) si stěžují, že neurčité a často protichůdné informace o příčině tragické havárie, které se většinou odvolávají na mlhavé zdroje, vyvolávají nervózní atmosféru a komplikují objasňování skutečných příčin. Je podle nich zřejmé, že kromě analýzy černých skříněk je třeba vyčkat na výpověď palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný havárii přežil.

Jeho stav se sice postupně zlepšuje, dnes ho lékaři označili za "vcelku uspokojivý". Vyšetřovatele k němu ale zatím nepouštějí. Nejdříve se tak prý stane kolem víkendu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.