Lidovky.cz

Bezplatný internet láká Moskvany do metra

Svět

  7:00
MOSKVA - Přestože ročně převeze moskevské metro skoro 2,5 miliardy cestujících, radnice ruské metropole by ráda v podzemí viděla ještě více lidí. Jen metro prý dokáže zachránit Moskvu před dopravním kolapsem. Zácpy už nyní paralyzují život v centru a během několika let nebude již možné se autem v některých částech pohybovat vůbec.

Přeplněné metro. V metru by mělo být možné připojit se na internet. Už teď je někde ale takový nával, že se zde dá těžko i telefonovat mobilem. foto: ČTK

Kromě výrazného zdražení parkování v centru přecpaného města má do podzemí nalákat cestující i bezplatný internet. Vzhledem k délce tratí a době, kterou pasažér putující z okrajového sídliště desetimilionové Moskvy na Rudé náměstí musí v metru strávit, má síť wi-fi obrovský význam.

Ve vagonech je však ve špičce zatím takový nával, že je problematické i použití mobilního telefonu či kapesníku. Už nyní je na třech stanicích metra možné se za úplatu připojit k internetu prostřednictvím služby „Komstar“, zatím však síť nefunguje během jízdy.

Stovky kilometrů

Moskevské metro zahájilo provoz 15. května 1935.
V současnosti vlaky jezdí na tratích dlouhých 301,2 kilometru.

V provozu je 182 stanic. Po tokijském metru je moskevská „podzemka“ nejvyužívanější městskou hromadnou dopravou na světě. Denně převeze 6,5 milionu cestujících.

Starosta Moskvy Sergej Sobjanin je, stejně jako prezident země Dmitrij Medveděv, příznivcem internetu a prosadil jeho bezplatné šíření už na povrchu metropole. Teď se signál má šířit i pod zemí. Moskevské metro prožívá opět bouřlivý rozvoj. Během následujících pěti let by mělo být vybudováno 35 nových stanic na 75 kilometrech nových tratí.

Firmy garantují vynikající signál
Používání komunikačních technologií se má stát přirozenou součástí cestování po Moskvě. O projekt bojují giganti jako Megafon a Vympelkom. Obě firmy garantují vynikající signál po celé délce metra. Jen tak bude možné připojit se na internet přímo ve vagonu během jízdy.
Moskevské metro začátkem devadesátých let ustrnulo. Veškeré financování této unikátní podzemky bylo zastaveno. Rusové přesedli do aut, kterých obrovským tempem přibývalo. Až v roce 1998 se opět začalo stavět v podzemí a některé stanice metra se dostaly do povědomí i díky ideologickým skandálům. Řada z nich se totiž stala v minulosti „obětí“ socialistického realismu a jejich výzdoba je odrazem doby, kdy vznikaly.

Většina stanic byla nedávno zrestaurována a 44 z nich patří do kategorie historických památek. Zatímco malby oslavující práci dělníků a rolníků nevyvolávají u cestujících žádné vášnivé emoce, na nově vyvedený portrét bolševického diktátora Stalina a obnovený citát z hymny SSSR, ve které je oslavován, následovala v roce 2009 bouřlivé reakce. Zatímco pravoslavná církev a demokratická opozice požadovala okamžité odstranění textu ze stěny stanice Kurskaja, vedení metra i města označilo nápis za „dobový“ a přibližující historii mladému pokolení.

Jsou však i neideologické tradice v moskevském metru, které si chválí jak pravý, tak i levý politický tábor. Patří mezi ně i ta, že názvy stanic na přímých liniích směrem do centra hlásí mužský hlas, opačným směrem ženský.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.