První ze série zkušebních letů zorganizovali odborníci Mezistátního leteckého výboru (MAK), který se vyšetřováním jaroslavlského neštěstí od počátku zabývá. Podle zprávy agentury Interfax museli piloti vyčkat povětrnostních podmínek obdobných počasí v době a místě havárie. Ke zkoušce si vybrali letiště Ramenskoje v Žukovském u Moskvy, které údajně disponuje nejdelší startovací dráhou na světě.
Během testu zkušební piloti prováděli veškeré úkony, které podle protokolu z černých skříněk při startu vykonávala i posádka havarovaného stroje.
PSALI JSME: |
Jediným rozdílem byla dosud neidentifikovaná "dodatečná brzdící síla", která v záříjovém letu z Jaroslavle zabránila letounu nabrat rychlost dostatečnou k odpoutání od země a způsobila jeho havárii.
Experti nyní srovnávají záznamy z testu s protokoly osudného letu z jaroslavlského letiště Tunošna. Výsledky srovnání dosud nejsou známy, další pokusné starty budou ještě následovat.
"Po přistání letadla specialisté zahájili první zpracování získaných kontrolních údajů, aby mohli provést srovnání zkušebního a havarijního letu," uvádí ve zprávě MAK. K testu byl použit stroj identického typu, který bude v příštích dnech absolvovat další, ještě komplikovanější zkoušky.
Podle Interfaxu mezi nimi bude i několik "přerušovaných startů", které mají prověřit případný vliv dosud nezjištěné brzdící síly na jednotlivé etapy startovacího manévru. Testy provádí tým zkušebních pilotů Jakovlevovy konstrukční kanceláře.
O trágédiiPři havárii u Jaroslavle 7. září zahynulo 44 z 45 cestujících. Na palubě byl prakticky celý hokejový tým Lokomotivu Jaroslavl včetně českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, Slováka Pavola Demitry a hokejistů z Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska, Lotyšska a Ruska. Havárii jako jediný přežil palubní inženýr Alexandr Sizov. Je stále hospitalizován, před několika dny podle ruského tisku absolvoval dvě plastické operace. Do domácího ošetřování má být propuštěn nejdřív koncem října. Katastrofa vyvolala velké prověrky ruských leteckých společností. Třem z nich odebrala ruská agentura pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija licenci, třem dalším ji pozastavila. Víc než deset strojů typu Jak-42 má zákaz startu do odstranění zjištěných závad. |