Lidovky.cz

Klaus v Senegalu propaguje české tramvaje a trolejbusy

Svět

  21:37
DAKAR - Žádný český prezident nikdy v Senegalu nebyl. Ani delegace nějakých jiných vysokých představitelů. Nyní se do této západoafrické země vypravil na třídenní návštěvu Václav Klaus a přivezl s sebou i početnou podnikatelskou delegaci.

Přivítání u senegalské obchodní komory foto: Tereza Šupová, Lidové noviny

I na třímilionové metropoli Dakaru je vidět, jak se země neustále rozvíjí, všude se staví, ať již silnice či nové budovy. Je potřeba dopravní infrastruktura, jsou zde problémy s elektřinou, i proto by se zde mohly české firmy uplatnit. Až doposud byla obchodní výměna mezi oběma zeměmi opravdu zanedbatelná.

Česko-senegalské vztahy zmínil ve svém projevu i prezident Abdoulaye Wade po setkání se svým českým protějškem. Konkrétně zmínil Tomáše Baťu a jeho podniky, které zde měl, a také fakt, že mnoho zboží, které Senegalcům prodávali Francouzi (země byla pod nadvládou Francie až do roku 1960) bylo prý vyrobeno v tehdejším Československu.
Nyní by se české firmy mohly uplatnit zejména v oblasti energetiky, budování veřejné dopravy, v potravinářském průmyslu či pokud jde o zemědělské stroje.

Prezident u vojenského památníku

Již delší dobu se mluví hlavně o tramvajích, o které by Senegalci měli zájem. Jak ale senegalský prezident uvedl, on příliš zastáncem tohoto způsobu dopravy není. (A co říká prezident, tak to většinou v této zemi je a bude).  Svůj postoj odůvodnil následovně: „V Evropě byly tramvaje zavedeny, pak se odstraňovaly a pak znovu vracely. Jsme toho názoru, že muset tramvaje po patnácti letech obnovovat by bylo velmi nákladné,“ uvedl prezident.

Vyloučena ale není spolupráce na jiných možnostech dopravy.  Český prezident v této souvislosti také nemluvil o nějakých konkrétních projektech. „Úkolem prezidentů je přijet poprvé do takové země, kde jsme nikdy nebyli a otevřít dveře v nejvyšších politických orgánech, u veřejnosti. Dát určitý signál, to je smysl této cesty. A myslím, že v tomto smyslu ta cesta byla úspěšná,“ řekl českým novinářům po jednání Václav Klaus.

Prezident s manželkou v dakarské katedrále

V afrických zemích je však jeden velký a silný konkurent, a sice Čína. Naznačil to právě už prezident Wade, když zmínil, že železnici z Dakaru do Bamaka v Mali stavěli právě Číňané. „Je to obtížné, Čína je tady velmi viditelně přítomná. Mají peníze, nepotřebují žádné úvěry. To samé Indie. My tady chceme udělat tramvaje či trolejbusy a Indie už sem dávno dodala 350 autobusů, čili v tomto smyslu jsme určitě pomalejší a také nemáme ten výchozí kapitál,“ okomentoval to prezident Klaus, který se mimo senegalského prezidenta setkal i s představiteli parlamentu a zahájil česko-senegalské podnikatelské fórum.

Na druhou stranu tady ale má podle něj Česká republika dobrý zvuk a je velmi dobře vnímána. Jeden příklad za všechny - firma ETC Invent, jejíž zástupce byl rovněž v Senegalu přítomný, již delší dobu jedná s místním ministerstvem pro obnovitelné zdroje ohledně výstavby 80megawatt fotovoltaické elektrárny asi 200 kilometrů od Dakaru. „Zároveň jednáme s ministerstvem vnitra ohledně dodávek vysokoobjemových pump. Senegal přes léto sužují velké povodně a po zbytek roku je tu velké sucho, takže ty pumpy by se daly použít pro civilní ochranu a také na přepravu vody na zavlažování nebo pitné vody na dlouhé vzdálenosti,“ uvedl zástupce firmy David Mokrohajský.
Zpočátku podle něj u nich panovala nedůvěra ohledně Senegalu, to se však změnilo.

Stráž vítá Václava Klause u prezidentského paláce

"Přesvědčili jsme se na vlastní oči, že ty možnosti tady jsou. Jejich zákony jsou dobře připravené, například byli jsme překvapeni, jak kvalitní je zákon o obnovitelných zdrojích,“ dodal Mokrohajský s tím, že pro firmu jde o „takovou novou naději na obchodování, protože Evropou zmítá krize a Senegal je země, která má dlouhodobě dobrý rating B+.“ Elektrárna by se mohla začít stavět na začátku příštího roku a první fáze výstavby by měla přijít asi na 30 milionů eur. 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.