Lidovky.cz

Potápěči opustili vrak, klouzal totiž do propasti

Svět

  12:04aktualizováno  18:53
ŘÍM/PRAHA - Je to jako prohledávat malé město, které je ovšem nakloněné, z větší části potmě a částečně pod vodou. Tak popisují potápěči pátrání po přeživších z lodi Costa Concordia. To navíc komplikovalo rozbouřené moře.

Záchranáři pokračují v pátrání po přeživších. foto: Reuters

V pondělí v poledne se loď navíc pohnula. "Sklouzla se po skalisku o devět centimetrů vertikálně a 1,5 centimetru horizontálně. Okamžitě jsme všechny evakuovali, musíme zajistit stabilitu lodi," uvedl mluvčí záchranářů Luca Cari. Záchranné práce musely být na několik hodin přerušeny.  

Potápěči se do vraku vrátili až po několika hodinách, když se prokázalo, že lodi nehrozí rychlé sklouznutí z útesu. Cari ale varoval, že pokud bude moře u vraku rozbouřené, plavidlo se zřejmě na útesu neudrží. Kvůli nebezpečným podmínkám také potápěči podle něj nebudou pátrat po pohřešovaných v noci.

Deník Corriere della Sera přišel se svědectvím, že loď sice spočívá v hloubce okolo 15 metrů, ovšem těsně u 37metrového srázu. V případě dalšího posunu proto hrozí, že se zřítí do srázu a potopí se.

Bez světla a pod vodou

Pročesávání na 1500 kajut připomíná hledání v malém městě, které je ovšem nakloněné, z větší části potmě a částečně pod vodou. Potápěče ve vraku ohrožují nejrůznější předměty ve vodě i špína, která drasticky omezuje viditelnost. Plovoucí objekty se mohou zamotat potápěčům do přístrojů. Potápěči při vstupu do lodi upevňují lano, které se za nimi odvíjí a pomáhá jim najít cestu zpět.

Fotogalerie:

Podívejte se na fotografie z havárie luxusní lodi

Costa Concordia při pohledu z města.

Záchranáři prohledávali ve ztroskotané lodi jednu kajutu po druhé. Rozbití okenních tabulek kajut, které se teď nacházejí pod vodou, je jednou z možností, jak se dostat k pohřešovaným. "Pracují ve velmi špatných podmínkách. Ve dne není vidět a to nemluvím o nocích. Je to velmi nebezpečné," popisuje práci záchranářů šéf hasičů Luciano Roncalli.

Loď ztroskotala u ostrova Giglio

Loď ztroskotala u ostrova Giglio

V troskách a tmě, která potápěče obklopuje, je prý i možné, že proplavou kolem mrtvého těla a nemusí si toho vůbec všimnout. Útroby obrovské lodi se změnily v labyrint, je těžké se v nich orientovat. "Je to velké. A protože potápěči musí postupovat opatrně, trvá jim dlouho, než projdou chodbou," vysvětlil CNN jeden ze záchranářů Richard Bordoni.

ČTĚTE TAKÉ:

Italský ministr pro životní prostředí Corrado Clini nehodu označil za velké nebezpečí, které vyžaduje urgentní zásah. Na palubě lodi se nachází asi 2300 tun pohonných hmot, zatím ale nebyl hlášen žádný únik. Na pomoc s odčerpáváním byla podle informací AP povolána nejmenovaná dánská společnost.

Firma: Selhal kapitán lodi

"Costa Concordia prošla kontrolou loni v listopadu," uvedl výkonný ředitel firmy Pierluigi Foschi a dodal, že kontrola nezjistila žádné závažné nedostatky. Kapitán lodi měl podle ředitele všechny certifikáty potřebné ke své práci. Při nehodě ale pochybil, postupoval v rozporu s pravidly společnosti.

Loď měla i přísný systém vnitřních kontrol. "Odmítám, že na lodi nebyl dostatek záchranných člunů a vest," řekl Foschi.

Loď byla podle informací Reuters pojištěna na 405 milionů eur pojišťovací společností XL a RSA, které se specializují na dodatečné pokrytí případů újmy na zdraví. Společnosti se k tomu bezprostředně nevyjádřily. Podle analytika Joye Ferneyhougha z Espirito Santo bank v Londýně dosáhnou náhrady újmy na zdraví a dalších škod asi dvojnásobku této částky.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.