Lidovky.cz

Za nehodu v Čáslavi mohla tajně upravená technika, píše ruský tisk

Svět

  10:41aktualizováno  11:21
MOSKVA/ČÁSLAV - Příčinou středeční nehody ruského vojenského letounu An-30 v Čáslavi mohl být požár v kabině, a ne zlomená přední noha podvozku. S alternativní verzí nehody přišel ruský list Kommersant, podle kterého se oheň mohl vznítit kvůli nepovoleně upravené pozorovací technice. Oslovení experti k závěrům došli na základě fotografií.

Havarovaný Antonov An-30 na čáslavském vojenském letišti. foto: ČTK

Deník také ocenil pohotovost českých hasičů, díky níž se podařilo zachránit posádku a pasažéry. Na letišti u Čáslavi kolem středečního poledne při přistání havaroval speciální letoun ruské pozorovací mise a začal hořet. Na palubě bylo 23 lidí, šest z nich bylo zraněno.Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka jsou všichni zranění mimo ohrožení života.

Do Čáslavi přijedou ruští odborníci

Na čáslavské vojenské letiště dnes dorazí ruský vyšetřovací tým, který bude zkoumat příčiny středeční havárie. Dokud odborníci letoun neprohlédnou, nebudou ho Češi z místa havárie odklízet. Některé trosky se nacházejí i na vzletové a přistávací dráze.

Oslovení experti podle Kommersantu sice nevylučují, že se zlomená noha podvozku mohla stát příčinou nehody, ale považují tuto verzi za málo pravděpodobnou. "Přistání se totiž podle odborníků nepovedlo ještě dlouho před tím, než se kola stroje dotkla země," napsal list. O tom svědčí například příliš vysoká rychlost letadla při klesání na přistání, kvůli jejímuž snížení musela posádka vysunout klapky do příliš velkého úhlu, netypického pro běžná přistání An-30. Přistání stroje pak bylo dosti tvrdé, navíc piloti se sotva trefili na dráhu, a to až na její konec. "Takovým způsobem se zlomení nohy podvozku a vyjetí z dráhy jeví zcela logickým koncem chyb udělaných ještě ve vzduchu," podotkl list.

Letoun An-30

Antonov An-30 je sovětský dvoumotorový turbovrtulový letoun pro plnění úkolů letecké kartografie.

Mimo své původní určení kartografického letadla je An-30 také využíván Bulharskem, Českem, Ruskem a Ukrajinou při kontrolních letech v rámci smlouvy Open Skies.

Ruský letoun Antonov An-30

Odborníci předpokládají, že tvrdé přistání lze vysvětlit tím, že posádka musela přistávat nikoliv normálně, ale nouzově, nejspíše kvůli požáru či dýmu v kabině. O tom podle listu svědčí i fotografie ohořelých trosek An-30 - letoun byl poškozen právě v místě, kde se nalézá panel, ke kterému jsou připojeny kabely veškeré snímací techniky speciálního letounu pro pozorovací mise. Podle expertů je právě tento panel místem hrozícím vznikem požárů, protože spojuje množství kabelů a často zde dochází ke zkratům.

Chyby ve vzduchu
"Konstrukční problém ještě často zhoršuje snaha samých pozorovatelů zasahovat do provozu panelu," podotkl deník. Problém podle něj spočívá v tom, že mezinárodní dohody umožňují instalovat na palubě letounu jen kamery s poměrně nízkým rozlišením. Ty například dokážou zaznamenat tank, ale už nedovolí rozeznat konkrétní typ či rozlišit skutečného obrněnce od makety.

Více k nehodě:

"V honbě za kvalitnějšími snímky ruští i zahraniční vojenští odborníci často modernizují 'nedokonalou' snímací techniku, v utajení před partnery a na své riziko," poznamenal deník.

Vojenský letoun s 23 ruskými a českými vojáky na palubě havaroval ve středu na vojenské zákadně v Čáslavi. Při přistávání vyjel ruský Antonov An-30 z ranveje a začal hořet. Nikdo nezemřel, vážně se zranilo šest lidí, z toho jeden Čech.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.