Lidovky.cz

Chorvatská policie šetří tragédii. Na vině je patrně mikrospánek

Svět

  20:04
PRAHA - Co způsobilo tragickou nehodu českého autobusu? Příčin může být několik. Mohl to být technický stav vozidla či silnice, zdravotní problémy nebo mikrospánek. Právě ten je podle silničářů nejpravděpodobnější příčinou sobotní nehody.

Dálnice byla uzavřená, probíhá vyšetřování. foto: ČTK

Při nehodě autobusu zemřelo osm lidí a 44 lidí bylo zraněno. Nejtěžší poranění při nehodě utrpěly sestry-dvojčata. Jedna z nich má mnohočetná poranění a je v komatu.

Řidič, který v době havárie seděl za volantem, zemřel. Nehodu přežil druhý řidič, ten ale ve chvíli, kdy autobus narazil do svodidel, spal. Ani on tedy nedokáže policistům objasnit, co se přesně stalo. Většina pasažérů také spala, nikdo ze zraněných policii nebyl schopen popsat, co bylo příčinou tragédie.

Po ohledání místa chorvatská policie konstatovala, že nejpravděpodobnější příčinou byl mikrospánek. Na silnici nejsou patrné stopy po brzdění. Vyšetřovaní ale uzavřené není a policie pátrá po důvodech i nadále.

Co mohlo být příčinou nehody?

Podle BESIPu bývá mnohdy příčinou podobných nehod právě mikrospánek. Předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš řekl, že někteří dopravci řidiče nutí porušovat předepsané doby řízení a odpočinku. Ani digitální karty, které vše zaznamenávají, tomu prý zcela nezabrání.

"Obchází se to tak, že řidič dá například magnet na převodovku, aby se údaje nezapsaly. Někteří zase jezdí na více karet," popsal některé praktiky. Předpokládá ale, že řidiči autobusu jsou kvůli zodpovědnosti za cestující opatrnější než řidiči kamionů. Ani dodržení doby odpočinku ale nemusí znamenat, že je řidič odpočatý. "Stává se často, že řidič má odpočívat, ale doma třeba celý den seká trávu. Podle papírů je odpočinutý, ale ve skutečnosti je to naopak," uvedl Lukáš.

ČTĚTE TAKÉ:

Horší než válka

Nehody autobusů hromadné dopravy patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. Horší by podle něj byla už jen válka.  "Je to vždycky velice dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Někdy nemá ani u všech sedadel bezpečnostní pásy. Většinou to dobře přežijí kufry, ale o ty zas tolik nejde," sdělil Schwarz. Autobus se podle Schwarze obvykle převrátí, vysklí se okna, a cestující pak jimi vypadávají ven.

Ti, kteří vypadnou z autobusu, podle Schwarze obvykle nepřežijí. A pokud ano, tak mají devastující poranění, jsou rozmačkaní, mají utrhané končetiny. Lidé v autobuse jsou zase v několika vrstvách na sobě, namačkaní pod sedadla a je obtížné je z deformovaného autobusu vůbec dostat.

Autobus byl prý v dobrém stavu

Přepravu klientů k Jadranu zajišťovala pro CK Atlas Adria firma JH Bus. Její vedení se cestujícím omluvilo s tím, že vůz byl v dobrém technickém stavu a za volantem se střídali dva zkušení řidiči.

Havárie českého autobusu

Autobus sjel kolem 04:00 SELČ z chorvatské dálnice A1 u tunelu Krpani, který se nachází asi 230 kilometrů jižně od Záhřebu a jen několik kilometrů od pobřeží. Podle pracovníků správy chorvatských dálnic asi existuje i záznam nehody. Vůz prý narazil do sloupu. na komunikaci nebyly žádné brzdné stopy, z čehož někteří usuzují na mikrospánek řidiče.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.