Definitivní schválení výstavby nového kanálu oznámil předseda nikaragujského parlamentu Rene Nuñez. Průplav mezi Tichým a Atlantickým oceánem, jehož výstavba vyjde na 40 miliard dolarů (v přepočtu asi 785 miliard korun), postaví čínská firma.
O jakou společnost se konkrétně jedná, ovšem nebylo dosud upřesněno. Podle britského listu má jít o firmu sídlící v Hongkongu.
Opoziční kongresmen Luis Callejas se nechal slyšet, že nikaragujská vláda čínské společnosti udělí koncesi na stoletý pronájem kanálu. Majoritním vlastníkem má zůstat tamní vláda, na zahraničního spoluvlastníka bude mít nicméně navrch pouhým jedním procentem, píše britský deník.
Rekonstrukce Panamského průplavu
Ačkoliv Panamský průplav prochází momentálně nákladnou rekonstrukcí s cílem zvětšení objemu dopravy, nikaragujský koridor pro něj bude představovat velkou konkurenci. Novější průplav totiž umožní proplout i gigantickým lodím o hmotnosti do 250 tisíc tun. Pojme tak i více než dvakrát větší nákladní lodě než jeho stařičký konkurent v Panamě po rozšíření.
Podle prvních plánů zveřejněných již v loňském roce by první plavidla mohla novým koridorem proplout již v roce 2019. Stavební práce by podle nikaragujského prezidenta Daniela Ortegy mohly započít již příští rok v květnu. Definitivně by pak měl být průplav dostaven deset let od zahájení výstavby.
Projekt počítá v jedné z variant s využitím jezera Cocibolca, které je známé jako Velké jezero. To je na východě s Atlantikem už propojeno řekou San Juan.
Mocenský souboj
Výstavba nového průplavu nepředstavuje jen megalomanský projekt za miliardy dolarů. Skrývá se za ním také mocenský souboj mezi dvěma světovými velmocemi.
Spojené státy vybudovaly Panamský průplav v letech 1901 až 1914 po krachu předchozího francouzského projektu a po celé 20. století byly jeho vlastníkem. Ačkoliv oficiálně předaly Panamský průplav ke správě tamní vládě již v roce 1999, svůj vliv si zde udržují dodnes.
Výstavbou nového kanálu na území Nikaragui Spojené státy částečně přijdou o svůj vliv v Karibiku a jejich největší ekonomický konkurent, Čína, bude díky garanci poskytnuté nikaragujskou vládou nový koridor ovládat po dalších sto let. Výstavba kanálu tak přinese čínské společnosti po následující století miliardy dolarů z poplatků, které lodě musí uhradit za proplutí.