Malajsijský ministr obrany Hišamudín Husajn, který zároveň vede i resort dopravy, na nedělní tiskové konferenci oznámil, že vyšetřovatelé prověřují už celkem čtyři jména ze seznamu 239 lidí, kteří se v noci na sobotu ztratili na palubě letadla mířícího z Kuala Lumpur do čínského Pekingu. Píše to britský list The Guardian.
|
Podezření tedy padlo na dva další pasažéry. Už v sobotu večer vyšlo najevo, že dva muži letadlem cestovali na kradený pas. Seznam cestujících totiž obsahoval jméno Luigiho Maraldiho z Itálie a Rakušana jménem Christian Kozel, kteří se ovšem letu neúčastnili. Oběma však někdo před časem v Asii ukradl cestovní doklady (VÍCE ČTĚTE ZDE).
Americká televize v neděli zjistila, že letenky k oběma kradeným pasům si muži, jejichž pravá jména jsou stále záhadou, koupili najednou u čínské společnosti China Southern Airlines. Použili k tomu internetový rezervační systém. Pořadová čísla letenek na sebe navazují, což značí, že je aerolinie vydaly najednou.
2 people on Malaysia Airlines flight with stolen passports apparently bought tickets together. http://t.co/m7szcOr9fH pic.twitter.com/vN61h5EU5V
— CNN Breaking News (@cnnbrk) March 9, 2014
Oba muži svou cestu začali přímo v malajsijské metropoli Kuala Lumpur, odkud je pohřešované letadlo mělo odvézt do Pekingu. Odtamtud měli společně vycestovat do nizozemského Amsterdamu. Tam se jejich trasy rozcházejí. Cestující s italským pasem měl namířeno do Kodaně, držitel rakouského dokladu měl cíl v německém Frankfurtu nad Mohanem.
Úřady vyslýchají letištní ochranku
Kriminalisté zkoumají kamerové záznamy z letiště v Kuala Lumpur. Kromě podoby a identity pasažérů, kteří cestovali s kradenými doklady, je zajímá i průběh bezpečnostních kontrol. Žádní lidé s falešným cestovním pasem by se totiž na palubu letadla logicky neměli dostat.
"Naši vyšetřovatelé také vyslýchají imigrační úředníky, kteří pasažéry nechali projít," řekl agentuře Reuters zdroj obeznámený s vyšetřováním. "První výsledky ukazují, že selhala některá bezpečnostní opatření, ale nic bližšího k tomu teď říct nemohu," dodal.
Podle malajsijského deníku The Star bude následovat důkladná revize bezpečnostních předpisů. Mluvčí společnosti Malaysia Airport Holding, která letiště v Kuala Lumpur spravuje, se novinářům odmítla vyjádřit.
Po ztraceném letadle se pátrá na vodě i ve vzduchu
Po troskách letadla zatím bez úspěchu pátrá 22 letounů a čtyři desítky lodí. Vietnamské námořnictvo v sobotu objevilo na hladině olejové skvrny, trosky samotného stroje zatím nikdo neviděl. Zatím se nepodařilo zachytit ani signál černých skříněk.
Místní zpravodajský server připomíná, že stejně pomalu postupovalo i pátrání po francouzském Airbusu A330, který se před pěti lety při cestě z Rio de Janeira do Paříže ztratil nad Atlantským oceánem. Několik týdnů sice záchranáři nacházeli na mořské hladině mrtvá těla a trosky, samotný stroj a černé skříňky se ovšem podařilo vyzvednout až po dvou letech.
Ministerstvo dopravy teď na základě údajů z radaru prověřuje, zda se pilot nepokusil změnit kurz a vrátit se zpět do Malajsie. V takovém případě by bylo nutné rozšířit prostor, ve kterém se po letadle pátrá. Kapitán však kontrolní věži žádnou změnu směru nehlásil.
Společnost Malaysia Airlines pracuje na tom, aby se rodiny všech pohřešovaných cestujících mohly sejít na letišti v Kuala Lumpur.
"Naším prvořadým úkolem je postarat se o blízké cestujících. Poskytovat jim včas všechny informace, zařídit jim dopravu, ubytování, jídlo a emocionální podporu," stojí v prohlášení, které aerolinie vydaly. Příbuzní pasažérů z pohřešovaného letadla si ovšem na přístup úřadů i letecké společnosti stěžují, nikdo se s nimi údajně vůbec nechce bavit.