Lidovky.cz

Kdo byl na palubě ztraceného Boeingu? 24 malířů i pět dětí

Asie

  14:14aktualizováno  15:23
KUALA LUMPUR - Kanadský pár, který se vracel z dovolené ve Vietnamu. Skupina čínských malířů a kaligrafů byla na cestě zpět z výstavy v Malajsii. Padesátiletý Američan, který v Asii pracoval pro společnost IBM. Ti všichni se sešli na palubě ztraceného letu MH370 společnosti Malaysia Airlines, po kterém stále bez úspěchu pátrají záchranáři.

Příbuzní čekají na dobré správy o cestujících z Boeingu 777. Podle odborníků ale šance na přežití klesá. foto: ČTK

Boeing 777-200 zmizel z radarů v noci na sobotu. Letadlo s 227 cestujícími a 12 členy posádky se ztratilo beze stopy.

Jedním z lidí na palubě byl i padesátiletý Philip Wood, zaměstnanec společnosti IBM, který žil v malajské metropoli Kuala Lumpur, napsal server The New York Times. Doma v Texasu se za něj modlí rodina včetně dvou synů. „Všichni držíme spolu. Co můžete dělat? Co můžete říct?“ citoval server jeho otce Aubreyho Wooda. Než odešel do důchodu, také pracoval pro IBM. Syn Philip šel v jeho stopách.

Boeing777-200 v číslech

  • 227 pasažérů
  • 12 členů posádky
  • 14 národností
  • 153 Číňanů
    38 Malajců
    7 Indonésanů
    6 Australanů
    5 Indů
    4 Francouzi
    3 Američané
    2 z Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady
    1 z Ruska, Tchaj-wanu, Itálie, Nizozemska a Rakouska

Pohřešovaným Boeingem cestovala také skupina 24 malířů a kaligrafů, kteří se vraceli z výstavy a konference v Kuala Lumpur. Výstava byla věnována „čínskému snu“ a měla oslavit 40. výročí diplomatických vztahů mezi Čínou a Malajsií. Jedním z mladých účastníků výpravy byl také pětatřicetiletý Maimaitijiang Abula, učitel výtvarné výchovy na vysoké škole v Kašgaru. Jeho přítel ho popsal jako talentovaného malíře. Nedávno dokončil studia na univerzitě v Pekingu a "zbytek života chtěl strávit malováním".

Manželský pár Muktesh Mukherjee a Xiaomo Baiová byl zase na dovolené ve Vietnamu. Jejich dva malí synové na ně čekali doma v Pekingu, kde Mukherjee pracoval pro pobočku Xcoal Energy & Resources. "Je to noční můra," řekl blízký přítel Matthew McConkey. Když zjistil, že jsou děti manželů v bezpečí v Pekingu, ulevilo se mu.

Na palubě bylo podle serveru BBC celkem pět dětí ve věku od dvou do čtyř let. Nejstaršímu cestujícímu bylo 79 let.

Pilot prý chybu neudělal

Pilot pohřešovaného malajsijského letadla Zaharie Ahmad Shah byl velký fanoušek Boeingu-777, a to do té míry, že v osobní volnu "létal" na tomto stroji na simulátoru.

Shahovi kolegové sdělili agentuře Reuters, že třiapadesátiletý kapitán letadla, na jehož palubě bylo 239 lidí, nechtěl být nikdy ničím jiným než pilotem. Pro Malaysia Airlines začal létat v roce 1981. "Byl blázen do létání, mohli jste se ho zeptat na cokoli, vždy pomohl," řekl jeden z pilotů společnosti.

Do svého domu na předměstí Kauala Lumpuru, kde bydlí vzhledem k blízkosti letiště mnoho jiných zaměstnanců aerolinek, si prý pořídil simulátor letů stroje Boeing-777. Na facebookovém účtu je Shah zachycen před simulátorem se třemi počítačovými monitory.

"Popichovali jsme ho a ptali se ho, proč si práci nosí domů," vyprávěl jeho kolega. Shah byl prý také sběratel dálkově ovládaných letadel a také vrtulníků. Měl osvědčení malajsijské agentury civilního létání pro zkoušení pilotů na simulátorech. Naprostá většina těch, kdo o něm něco vědí, vyloučila, že by mohl mít podíl na zmizení letadla.

"Věděl o boeingu všechno. Muselo se mu něco stát. Mohl se zhroutit celý elektrický okruh letadla," řekl pilot, který Shaha znal. Shah u Malaysia Airlines létal také na jiných strojích. Měl nalétáno 18.000 hodin, druhý pilot Fariq Abdul Hamid pak přes 2700 hodin.

"Boeing-777 nespadne jen tak z nebe. Je to jedno z nejbezpečnějších letadel na světě," řekl bývalý pilot agentuře Reuters.

Nespím a čekám. Příbuzní lidí ze zmizelého Boeingu si stěžují na úřady

Mnoho příbuzných pasažérů z pohřešovaného malajsijského letadla viní úřady z liknavosti. Podle serveru Euronews rodiny nedostávají čerstvé informace. Ke kritice se připojily také státní sdělovací prostředky.

"Nemáme vůbec žádné informace, neříkají nic nového. Jsem v nejistotě a mám velký strach, nespím a čekám na jakoukoli informaci," řekl jeden z mužů čekajících na letišti v Kuala Lumpuru.

"Čekám na sebemenší informaci. Bylo by dobré, kdyby přišel někdo ze společnosti Malaysia Airlines. Nejednají s námi jako s lidmi, nechávají nás tak dlouho čekat," sdělil další.

Podle malajsijského listu NewStraitsTimes se odborníci kloní k tomu, že příčinou neštěstí musel být výbuch na palubě. "Byl to buď výbuch, blesk nebo vážná dekomprese," sdělil listu jeden z bývalých pilotů společnosti Malaysia Airlines.

Malaysia Airlines, jíž pohřešované letadlo patřilo, zajistí na své náklady přepravu příbuzných čínských pasažérů, kteří se chtějí dostat do Kuala Lumpuru. Několik jich o to prý projevilo zájem. Společnost na své webové stránce upozornila, že se obává nejhoršího. Tvrdí, že poskytuje maximum podpory pozůstalým a že je připravena poskytnout i pomoc finanční.

"Je to krajně nezvyklé"

Paul Hayes z britské konzultační společnosti pro letovou bezpečnost řekl, že letadla za letu takovým způsobem nezmizí. "Je to krajně nezvyklé," prohlásil. Nejproblematičtější fází letu je prý start a přistání, za letu, kdy piloti nehlásí problém, jsou problémy minimální. Letadlo bylo ve výšce necelých 11 kilometrů a letělo stálou rychlostí.

Podle malajsijského listu NewStraitsTimes se odborníci kloní k tomu, že příčinou neštěstí musel být výbuch na palubě. "Byl to buď výbuch, blesk nebo vážná dekomprese," sdělil listu jeden z bývalých pilotů společnosti Malaysia Airlines. "Boeing 777 může pokračovat v letu i po zasažení bleskem i v případě těžší dekomprese, ale v případě výbuchu nemá šanci," dodal.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.