Lidovky.cz

Bezprecedentní záhada zmizelého letadla: spekuluje se o únosu a bombách

USA

  10:37aktualizováno  15:59
KUALA LUMPUR - Příčiny pátečního zmizení letadla malajsijských aerolinií s 239 lidmi zůstávají záhadou a nelze vyloučit ani únos. Šéf malajsijské agentury pro civilní letectví Azharuddin Abdul Rahman považuje zmizení stroje za "bezprecedentní záhadu". Podle něj se nepotvrdilo, že by se na moři objevily trosky letadla. Že se ale stroj mohl zřítit, nelze stále vyloučit a proto pátrací týmy rozšířily oblast pátrání.

Pátrací mise po záhadně zmizelém malajsijském letadle. foto: ČTK

Malajsie v pondělí ráno vyslala lodě, aby vyšetřily nahlášený "žlutý předmět" ve vietnamských vodách - v naději, že se jedná o záchranný člun ze zmizelého letadla. To se však nepotvrdilo. "Bohužel jsme nenašli nic, co by se podobalo předmětům z letadla, tím spíš ne letadlo samotné," řekl Rahman na pondělní tiskové konferenci.

VÍCE ZDE:

 Není možné vyloučit únos a všechny možnosti se dále prověřují, řekl Rahman. Spekuluje se i o tom, že se letoun rozpadl za letu, což by mohlo naznačovat pumový útok, že byl sestřelen nebo se srazil s jiným objektem.

Už v sobotu se objevila informace o tom, že nejméně dva pasažéři použili pasy ukradené v Thajsku v roce 2012 a 2013, a to občanům Itálie a Rakouska. Letenky si tyto osoby koupily zřejmě společně za thajské báty a konečnou destinací nebyl Peking, ale Evropa.

V pátrání po malajsijském letounu pomáhá i Indonésie:

Let Boeingu 777

Letadlo odstartovalo v pátek v 17:41 SEČ z Kuala Lumpuru a mířilo do Pekingu. Kontakt s ním byl naposledy v 18:30 SEČ, těsně před tím, než letadlo mělo přejít z malajsijského do vietnamského vzdušného prostoru. Malaysia Airlines ztratily spojení s letadlem ve chvíli, kdy bylo ve výšce necelých 11 000 metrů a letělo stálou rychlostí.

Rahman také uvedl, že vietnamské úřady nepotvrdily, že by někdo zahlédl trosky letadla na hladině. V neděli v podvečer posádka letounu vietnamského námořnictva údajně zahlédla u jižního pobřeží Vietnamu předmět, který vypadal jako dveře pohřešovaného letadla. Objekt se nacházel zhruba ve stejné oblasti, kde vietnamská letadla už v sobotu spatřila rozsáhlé olejové skvrny.

Šéf malajsijské agentury pro civilní letectví Azharuddin Abdul Rahman na tiskové konferenci.

Po troskách pátrá u pobřeží Vietnamu a Malajsie 40 lodí a 34 letadel devíti států. Úřady sdělily příbuzným cestujících pohřešovaného letadla, aby se připravili na nejhorší.

Ukrást pas je snadné

Téměř 13 let po teroristických útocích z 11. září v USA, a ve světě zaplaveném falešnými pasy, je velmi snadné váš cestovní doklad ukrást, napodobit nebo pozměnit. A často to nikdo nekontroluje, napsal list USA Today.

"Pasy jsou velmi slabý článek" ve světovém cestovním bezpečnostním systému, řekl Michael Greenberger, bývalý činitel vlády amerického prezidenta Billa Clintona a ředitel Střediska pro zdraví a vnitřní bezpečnost Marylandské univerzity. Jeho prohlášení přišlo v době, kdy se vyšetřovatelé snaží zjistit, zda ukradené pasy dvou cestujících hrály nějakou roli v sobotním zmizení malajsijského letadla mířícího do Číny s 239 lidmi na palubě.

Jisté je jen jedno. Ačkoli na světě existují miliony pasů nahlášených jako ukradené, zmizelé nebo ztracené, jen hrstka zemí je systematicky kontroluje na letištích. A podle Greenbergera navzdory obavám vzešlým z vyšetřování 11. září stále neexistuje účinný způsob, jak potvrdit, že člověk předkládající pas je tím, komu byl vydán.

Podle databáze, kterou v roce 2002 začal vést Interpol, bylo na světě nahlášeno více než 40 milionů cestovních dokladů - většinou pasů - jako ukradených nebo zmizelých. Přesto podle tajemníka Interpolu Ronalda Nobleho jen "hrstka zemí na světě se stará o to, aby osoby s ukradeným pasem nenastoupily do mezinárodních letů".

Příbuzní čekají na dobré správy o cestujících z Boeingu 777. Podle odborníků ale šance na přežití klesá.

Zatím poslední informace hovoří o tom, že malajsijské letadlo prý mělo v minulosti poškozené křídlo. Oznámil to malajsijský list The Star s odvoláním na společnost Malaysia Airlines (MAS), které boeing patřil.

Žádná země podle Interpolu neprověřila dva pasy, které dva cestující použili k nastoupení do letadla Boeing 777 z Kuala Lumpuru do Pekingu, i když byly hlášené jako ukradené v Thajsku - rakouský pas v roce 2012 a italský v roce 2013.

Spojené státy využívají databázi Interpolu častěji než kterákoli jiná země, aby prověřily osoby vstupující na americké území. USA ročně v databázi prověří 250 milionů pasů. Za nimi následuje Velká Británie se 120 miliony dotazů a Spojené arabské emiráty s 50 miliony.

Interpol uvedl, že jeho databáze je přístupná všem 190 členským zemím. Nikoho ale nemůže nutit, aby ji zapojil do svých bezpečnostních systémů. V loňském roce cestující nastoupili do letadel více než miliardkrát, aniž byly jejich pasy porovnány s databází.

Černý trh s falešnými pasy využívají především pašeráci, prostitutky a nelegální migranti. Podobné dokumenty ale už v minulosti použili i teroristé včetně Ramzího Ahmada Júsufa, odsouzeného v USA za atentát na Světové obchodní středisko (WTC) z roku 1993.

Zpráva vyšetřovací komise útoků z 11. září podrobně popisuje, jak únosci získali a upravili pasy, které je dostaly do USA. Uvedla také pět způsobů, jak teroristé mohou ukradené pasy použít. Mohou je například změnit vložením jiné fotografie nebo upravit s pomocí falešných cestovních záznamů, ať už jde o přidání razítek s vízem či naopak jejich vymazání.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.