Malajsie v pondělí ráno vyslala lodě, aby vyšetřily nahlášený "žlutý předmět" ve vietnamských vodách - v naději, že se jedná o záchranný člun ze zmizelého letadla. To se však nepotvrdilo. "Bohužel jsme nenašli nic, co by se podobalo předmětům z letadla, tím spíš ne letadlo samotné," řekl Rahman na pondělní tiskové konferenci.
VÍCE ZDE: |
Není možné vyloučit únos a všechny možnosti se dále prověřují, řekl Rahman. Spekuluje se i o tom, že se letoun rozpadl za letu, což by mohlo naznačovat pumový útok, že byl sestřelen nebo se srazil s jiným objektem.
Už v sobotu se objevila informace o tom, že nejméně dva pasažéři použili pasy ukradené v Thajsku v roce 2012 a 2013, a to občanům Itálie a Rakouska. Letenky si tyto osoby koupily zřejmě společně za thajské báty a konečnou destinací nebyl Peking, ale Evropa.
V pátrání po malajsijském letounu pomáhá i Indonésie:
Let Boeingu 777Letadlo odstartovalo v pátek v 17:41 SEČ z Kuala Lumpuru a mířilo do Pekingu. Kontakt s ním byl naposledy v 18:30 SEČ, těsně před tím, než letadlo mělo přejít z malajsijského do vietnamského vzdušného prostoru. Malaysia Airlines ztratily spojení s letadlem ve chvíli, kdy bylo ve výšce necelých 11 000 metrů a letělo stálou rychlostí. |
Rahman také uvedl, že vietnamské úřady nepotvrdily, že by někdo zahlédl trosky letadla na hladině. V neděli v podvečer posádka letounu vietnamského námořnictva údajně zahlédla u jižního pobřeží Vietnamu předmět, který vypadal jako dveře pohřešovaného letadla. Objekt se nacházel zhruba ve stejné oblasti, kde vietnamská letadla už v sobotu spatřila rozsáhlé olejové skvrny.
Po troskách pátrá u pobřeží Vietnamu a Malajsie 40 lodí a 34 letadel devíti států. Úřady sdělily příbuzným cestujících pohřešovaného letadla, aby se připravili na nejhorší.
Ukrást pas je snadné
Téměř 13 let po teroristických útocích z 11. září v USA, a ve světě zaplaveném falešnými pasy, je velmi snadné váš cestovní doklad ukrást, napodobit nebo pozměnit. A často to nikdo nekontroluje, napsal list USA Today.
"Pasy jsou velmi slabý článek" ve světovém cestovním bezpečnostním systému, řekl Michael Greenberger, bývalý činitel vlády amerického prezidenta Billa Clintona a ředitel Střediska pro zdraví a vnitřní bezpečnost Marylandské univerzity. Jeho prohlášení přišlo v době, kdy se vyšetřovatelé snaží zjistit, zda ukradené pasy dvou cestujících hrály nějakou roli v sobotním zmizení malajsijského letadla mířícího do Číny s 239 lidmi na palubě.
Jisté je jen jedno. Ačkoli na světě existují miliony pasů nahlášených jako ukradené, zmizelé nebo ztracené, jen hrstka zemí je systematicky kontroluje na letištích. A podle Greenbergera navzdory obavám vzešlým z vyšetřování 11. září stále neexistuje účinný způsob, jak potvrdit, že člověk předkládající pas je tím, komu byl vydán.
Podle databáze, kterou v roce 2002 začal vést Interpol, bylo na světě nahlášeno více než 40 milionů cestovních dokladů - většinou pasů - jako ukradených nebo zmizelých. Přesto podle tajemníka Interpolu Ronalda Nobleho jen "hrstka zemí na světě se stará o to, aby osoby s ukradeným pasem nenastoupily do mezinárodních letů".
Žádná země podle Interpolu neprověřila dva pasy, které dva cestující použili k nastoupení do letadla Boeing 777 z Kuala Lumpuru do Pekingu, i když byly hlášené jako ukradené v Thajsku - rakouský pas v roce 2012 a italský v roce 2013.
Spojené státy využívají databázi Interpolu častěji než kterákoli jiná země, aby prověřily osoby vstupující na americké území. USA ročně v databázi prověří 250 milionů pasů. Za nimi následuje Velká Británie se 120 miliony dotazů a Spojené arabské emiráty s 50 miliony.
Interpol uvedl, že jeho databáze je přístupná všem 190 členským zemím. Nikoho ale nemůže nutit, aby ji zapojil do svých bezpečnostních systémů. V loňském roce cestující nastoupili do letadel více než miliardkrát, aniž byly jejich pasy porovnány s databází.
Černý trh s falešnými pasy využívají především pašeráci, prostitutky a nelegální migranti. Podobné dokumenty ale už v minulosti použili i teroristé včetně Ramzího Ahmada Júsufa, odsouzeného v USA za atentát na Světové obchodní středisko (WTC) z roku 1993.
Zpráva vyšetřovací komise útoků z 11. září podrobně popisuje, jak únosci získali a upravili pasy, které je dostaly do USA. Uvedla také pět způsobů, jak teroristé mohou ukradené pasy použít. Mohou je například změnit vložením jiné fotografie nebo upravit s pomocí falešných cestovních záznamů, ať už jde o přidání razítek s vízem či naopak jejich vymazání.