Lidovky.cz

Po ztraceném Boeingu 777 bezvýsledně pátrají v Indickém oceánu

Svět

  12:11
KUALA LUMPUR - Pátrání po pohřešovaném malajsijském letadle se v pátek přesunulo dále na západ od míst, kde stroj minulý týden ztratil kontakt s dispečery. Spojené státy vyslaly své pátrací týmy do Indického oceánu a Indie dnes oznámila, že hledání rozšiřuje i na oblast na západ od souostroví Andamany a Nikobary. Boeing 777 s 239 lidmi na palubě se ztratil cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu východně od malajsijských břehů.

Pátrání po letadle probíhá už několikátý den. foto: Reuters

Nejmenovaní američtí činitelé ale ve čtvrtek uvedli, že letadlo bylo možná ve vzduchu ještě několik hodin poté, co se přerušil kontakt se zemí. Stroj údajně vysílal signály na satelity až pět hodin po svém zmizení, což znamená, že mohl od posledního kontaktu urazit ještě více než 1600 kilometrů, poznamenává server BBC News.

Předpoklad, že letadlo uletělo po svém posledním kontaktu se zemí ještě velkou vzdálenost, vytváří prostor pro spekulace, že jeden z pilotů či někdo jiný se zkušenostmi s řízením letadla chtěl stroj či pasažéry unést nebo spáchat sebevraždu zřícením do moře. Nejmenovaný zdroj blízký malajsijským vyšetřovatelům podle agentury Reuters potvrdil, že vyšetřování se nyní více zabývá podezřením, že letadlo bylo úmyslně od své trasy odkloněno.

ČTĚTE TAKÉ:

Počáteční pátrání se soustřeďovalo do oblasti Jihočínského moře východně od pobřeží Malajsie, odkud se letadlo naposledy hlásilo. Později byla pátrací operace rozšířena na Malackou úžinu na západ od malajsijských břehů, kam se podle malajsijských vojenských radarů letadlo stočilo. Nejnovějším místem pátrání je oblast kolem indického souostroví Andamany a Nikobary v Indickém oceánu.

Odborníci mapují let a zjišťují možné scénáře neštěstí.

Po troskách letadla se pátrá po moři i ve vzduchu.

Američané vyslali torpédoborec

Americké námořnictvo podle BBC poslalo do Indického oceánu torpédoborec a tamtéž se vypravilo rovněž americké letadlo s vyspělým monitorovacím systémem. Mluvčí Bílého domu Jay Carney prohlásil, že americké týmy obracejí svou pozornost k Indickému oceánu na základě "nových informací".

Indické námořnictvo, letectvo a pobřežní stráž pátrání rozšířily i na území západně od souostroví Andamany a Nikobary, tedy stovky kilometrů od Malajsie.

Čínští experti naopak v pátek uvedli, že zaregistrovali důkaz "události na mořském dně" asi 90 minut poté, co se letadlo ztratilo. Seizmologové upozornili, že vibrace byly zaznamenány 116 kilometrů severovýchodně od místa posledního kontaktu letadla s řídícím střediskem v oblasti, kde nebývá běžná seizmická aktivita. Podle čínských odborníků mohlo toto chvění způsobit i letadlo spadlé do moře.

ZÁHADA BOEINGU 777: OTÁZKY A ODPOVĚDI

Zpravodajský server CNN sestavil přehled nejčastějších otázek v souvislosti se zmizením letadla a pokusil se na ně odpovědět.

  • KAM LETADLO ZMIZELO? V tuto chvíli se můžeme jen dohadovat. Oficiální oblast pátrání nyní pokrývá 90 000 čtverečních kilometrů včetně částí Thajského zálivu, Jihočínského moře, Malackého průlivu a Andamanského moře. A je-li něco pravdy na zprávě listu The Wall Street Journal, že letadlo letělo ještě čtyři hodiny poté, co ztratilo kontakt, pak může být ještě o stovky a možná i tisíce kilometrů dál - v oblasti táhnoucí se od Indie až po Austrálii. Pokud je to pravda, pak jen ta nejšťastnější z náhod by mohla pomoci pohřešované letadlo najít.
  • ODCHÝLILO SE Z TRASY? Možná, ale ne jistě. Některé zprávy letadlo umísťují stovky kilometrů od předpokládané trasy na Peking a úřady rozšířily oblast pátrání, aby tuto možnost zahrnuly. Ale stále prohledávají oblasti podél trasy letu. Velký problém je v tom, že identifikační transpondér letadla nefungoval, což znesnadnilo jeho zachycení na radarech. Odborníci z několika zemí zkoumají údaje z malajsijských radarů v naději, že se jim podaří upřesnit, kde letadlo zmizelo.
  • CO JE TO TRANSPONDÉR? Rádiový vysílač v kokpitu, který spolupracuje s pozemním radarem. Když přijímá radarový signál, vrací kód s pozicí letadla, výškou a volacím znakem. Řídící letového provozu používají tyto signály k určení rychlosti a směru letadla.
  • PROČ PŘESTAL VYSÍLAT? Transpondér je umístěný mezi piloty a může být vypnut jediným pohybem zápěstí. Ale bývalý kapitán letadla Mark Weiss míní, že kvůli životně důležitým informacím - a s nimi související bezpečnosti letadla - je vysoce nepravděpodobné, že by ho některý pilot vypnul. Bez černých skříněk - záznamu hovorů v kabině a letového záznamníku - je velmi těžké zjistit, kdo byl v kokpitu, a co přesně se stalo, dodal Weiss. Experti se v okolnostech možného vypnutí transpondéru rozcházejí. Někteří poukazují na něčí úmyslný zásah - například únosce. Jiní uvádějí, že anomálii může vysvětlit třeba katastrofální výpadek proudu.
  • A CO ČERNÉ SKŘÍŇKY? Odborníci pátrající po letadle by je zoufale chtěli získat. Letové záznamníky by jim poskytly jednak nahrávku hlasů z kabiny letadla a celou škálu technických dat o tom, co letadlo právě dělalo a jak si při letu vedlo. Problém je, že tato zařízení nedokážou vysílat signál o své pozici do příliš velké vzdálenosti. Takže dokud pátrací týmy nezúží prostor pro hledání letadla, záznamníky nenajdou - a ty tak nebudou moct přispět k objasnění této záhady.
  • MOHLO LETADLO NĚKDE PŘISTÁT? Jedna z teorií, kterou zvažují američtí činitelé, je taková, že letadlo mohl někdo unést pro pozdější použití. Proto je teoreticky možné, že někde přistálo na odlehlé dráze a je tam ukryté. TaTO teorie má ale mnoho nedostatků: Boeing 777 je velké letadlo, které na přistání potřebuje dráhu dlouhou alespoň kilometr a půl. Navíc se dá těžko představit, že by tak velké letadlo někam doletělo, aniž by zanechalo jakoukoli stopu na radarech.
  • NEMOHL BY PILOT JEDNODUŠE LETĚT "POD RADARY"? Teoreticky ano. Radar je zařízení na sledování nebe a nedosáhne až na zem. Vojenští piloti jsou cvičení, aby toho využili, když potřebují do nějaké země proklouznout nepozorovaně. Ale jejich letadla mají vybavení a zařízení, které jim pomáhá držet se při zemi a vyhnout se dosahu radarů. Nic z toho Boeing 777 pochopitelně nemá a piloti by neměli kontrolu, jestli jsou nebo nejsou na radarech vidět.
  • JAK FUNGUJE PÁTRÁNÍ? Zjednodušeně řečeno: úřady rozdělí velké plochy země na mnohem menší políčka v mřížce. Pak letadla a lodě propátrávají stanovené oblasti a vyřazují je coby kandidáty na místo zřícení letadla. Ve čtvrtek bylo do hledání zapojeno 43 lodí a 40 letadel z desítky zemí.
  • JAK MŮŽE LETADLO TAKHLE ZMIZET? Na to není snadná odpověď, když si člověk představí změť technologického vybavení v letadle včetně rádiového spojení na UHF a VHF frekvencích, automatické vysílače, GPS a počítačové komunikační systémy. Na druhou stranu nijak nepomáhá, že není známá trasa letu a oblast pátrání po něm pokrývá obrovskou plochu vody a řídce obydlených džunglí a hor.
  • PŘIPADÁ V ÚVAHU ÚNOS? TERORISMUS? CIA a FBI to nevylučují, ale upřímně řečeno, úřady toho v tuto chvíli nevylučují hodně.
  • A CO CHYBA PILOTA? Ta je nepochybně možná. Byl to například i případ letu společnosti Air France, který se v roce 2009 zřítil cestou z Brazílie do Paříže. Ovšem tehdy svou roli sehrálo i mechanické selhání a nepříznivé počasí, což nebyl případ letu 370.
  • TAKŽE MECHANICKÉ SELHÁNÍ? To je jedna z nejpravděpodobnějších možností. To, že se zatím nenašly žádné trosky, může naznačovat, že pilot nouzově přistál na moři a letadlo se později potopilo. Ale pořád ještě zbývá záhada nouzového signálu - žádný nebyl vyslán. To by ovšem nebylo možné, pokud by došlo k výpadku elektřiny, který experti rovněž zvažují.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.