|
„Ano, ocas (letadla) je už na povrchu,“ potvrdil novinářům koordinátor pátrací operace z Národní pátrací a záchranné agentury Supriyadi. Vyzdvižený díl vraku bude podle něj odvlečen na základnu na pevnině, kde bude prozkoumán. To prý může trvat až 15 hodin.
Signály z černých skříněk
Ocasní část letadla už ve středu lokalizoval podmořský robot a pátrači později oznámili, že zachytili možné signály z černých skříněk letounu. Tyto záznamníky komunikace v pilotní kabině a letových údajů bývají umístěny právě v zadní části letadla. Podle vyšetřovatele Santosa Sayoga se ale zdá, že černé skříňky už v ocasní části letounu nejsou.
Předpoklad, že byly letové záznamníky při havárii od ocasní části odmrštěny, vyjádřil dnes i Supriyadi. „Potápěči je hledali, ale nenašli,“ citovala jeho vyjádření agentura Reuters.
K tématu |
Ocasní část se v sobotu pátracím týmům podařilo vyzdvihnout s pomocí nafukovacích zařízení o nosnosti až deset tun z hloubky asi 30 metrů. Podle zpravodaje agentury AFP, který je přítomen na palubě jednoho ze záchranných plavidel, jde o dosud největší objevený kus vraku. Jeho délka je údajně zhruba 30 metrů.
Pátracím týmům se dosud podařilo vyzvednout 48 těl obětí. Další se mohou podle předpokladů expertů nacházet právě ve vyzdvižené části vraku. Do pátrání po dalších troskách letadla je zapojeno 30 plavidel z různých zemí.
Příčiny neštěstí ještě nebyly zjištěny. Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídící věži, že se blíží k nebezpečným mrakům. Kvůli hustému provozu však nedostal povolení vystoupat do větší výšky. Záchranáři předpokládají, že námraza pak mohla způsobit výpadek motorů.