Stránku spustila vláda ve středu. Je zaměřená především na mladé lidi, kterým hrozí radikalizace, ale i na širokou veřejnost. Stránka si rychle získala popularitu a video zaměřené proti verbířům radikálů zhlédly statisíce lidí.
Čím však nakonec stránka především zaujala, byla infografika vysvětlující proces radikalizace. Poukazuje na osm znaků, kterými se může projevovat plíživá radikalizace a kterých by si lidé měli ve svém okolí všímat. Patří mezi ně například izolace, změna odívání nebo stravovacích návyků. Jeden z obrázků naznačuje, že islamisté nejedí bagety.
Na sociálních sítích se infografika stala terčem sarkastických poznámek. „Kampaň proti radikálům vlastně není o tom, jak poznat radikála. Spíš popisuje nezaměstnané lidi,“ napsal na svém twitteru jeden z uživatelů Thibaut Thomas. Jiný poznamenal, že „vláda varuje před lidmi, kteří nejedí bagety.“
Le gouvernement vous invite à vous méfier de ceux qui ne mangent pas de baguette. #stopdjihadisme pic.twitter.com/zQBjq0pR4P
— Thibaut Thomas (@thibautthomas) 28. Leden 2015
Jonathan Russell z londýnské protiteroristické organizace Quilliam Foundation, sdělil BBC, že sarkasmus se dá u vládních kampaní očekávat. „Lidé obecně nejsou rádi, když jim někdo říká, co si mají myslet,“ tvrdí. „To ale neznamená, že extremismus podporují.“
PSALI JSME: |
Podle něj je však kampaň dobrou odpovědí na teroristické činy v Paříži. „Na první pohled to vypadá směšně, ale když se na grafiku podíváte jako na celek, tvrdí, že radikalizace je komplexní proces, který se odráží v mnoha aspektech života. Kampaň upozorňuje na to, že každý občan si může těchto znaků povšimnout, upozornit na ně a tím zabránit teroristickým činům.“
Zhruba ve stejné době se začal po Twitteru šířit jiný případ. Policie ve Francii vyšetřovala osmiletého chlapce ze základní školy, který odmítl před třídou říct „Je suis Charlie.“ Jeho právník incident popsal tak, že chlapec třikrát odmítl vyjádřit soustrast s mrtvými novináři redakce Charlie Hebdo a poté řekl, že se mu karikatury proroka Mohameda nelíbí.