Lidovky.cz

Záchranáři našli obal druhé černé skříňky. Chybí v ní však paměťový čip

Svět

  9:44aktualizováno  16:23
PAŘÍŽ - Pátrání po troskách a obětech úterního leteckého neštěstí ve Francii bylo ráno obnoveno a na místo znovu vyrazily vrtulníky se záchranáři. Černá skříňka, která byla v úterý objevena, obsahuje záznam zvuků z letové kabiny. Je poškozená, ale mohou se z ní získat důležité informace. Obal druhé skříňky našli odpoledne, ale její „vnitřnosti“ ještě ne.

Záchranný zásah u nehody Airbusu A320 ve francouzských Alpách. foto: Reuters

V oblasti nehody je nyní řada horských záchranářů, kterým pomáhá přes 300 policistů a 380 hasičů. Místo tragédie je ale velmi špatně dostupné a záchranáře u trosek vysazují helikoptéry. Prohledávání místa pádu letadla Germanwings kvůli náročnému terénu potrvá podle police nejméně týden a vyprošťování těl si vyžádá několik dní. 

Tragický pád Aibusu A320.

Lékař Frédéric Jeanpetit, který se v úterý dostal k troskám mezi prvními, vypověděl, že kusy stroje jsou rozesety na ploše 200 krát 600 metrů. Také podle Telegraph.co.uk řekl, že neviděl žádná celá lidská těla, jen části.

Na místo neštěstí ve středu odpoledne dorazili francouzský prezident Francois Hollande a německá kancléřka Angela Merkelová.

Hollande a Merkelová ve vrtulníku nad obcí Seyne-les-Alpes:

Havárie Airbusu A320 německé společnosti, který letěl z Barcelony do Düsseldorfu, si podle francouzských úřadů vyžádala životy všech 150 lidí na palubě.  Kromě 144 pasažérů (včetně dvou malých dětí) byla na palubě letadla ještě čtyřčlenná posádka a dvojice pilotů. Policejní vrtulníky objevily trosky zříceného letadla u jihofrancouzské vsi Barcelonette. 

Spekulace o příčinách tragédie airbusu: selhání počítače či otrava lithiem

Záchranné práce vedle těžko přístupného terénu francouzských Alp zhruba ve výšce 2000 metrů nad mořem komplikuje i nepříznivé počasí. V noci pršelo a sněžilo, což znamená, že povrch svahu tvořený pískem a kamením je mimořádně kluzký. Podle meteorologů se počasí zlepší ve čtvrtek.

V obci Seyne-les-Alpes, která nyní slouží jako základna záchranářů, jsou očekáváni příbuzní obětí. Úřady pro ně připravily zázemí v místní škole a k jejich ubytování nabídla své domy i řada obyvatel.

Příčiny tragédie

Jedna ze dvou černých skříněk zaznamenávajících průběh letu byla objevena již pár hodin po tragédii. Ve středu ráno byla převezena do Paříže a její data budou co nejdříve analyzována, aby mohlo vyšetřování rychle pokročit kupředu.

Agentura AFP s odvoláním na zdroj blízký vyšetřování uvedla, že nalezenou skříňkou je takzvaný zvukový záznamník CVR (Cockpit Voice Recorder). Ten zaznamenává konverzaci mezi piloty, s leteckými dispečery i veškeré další zvuky v kabině. Odpoledne se podle serveru Airlive.net podařilo nalézt druhou černou skříňku, kterou je záznamník letových parametrů FDR (Flight Data Recorder) - ten zaznamenávají například výšku letu či rychlost. Jenže druhá černá skříňka je také velmi těžce poničená, paměťový čip je odtržený a chybí - našel se v podstatě jen obal.

Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili první snímky nalezené černé skříňky z...
Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili první snímky nalezené černé skříňky z...

Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili první snímky nalezené černé skříňky.

Příčina neštěstí je zatím nejasná, letadla podle všeho na francouzském území začalo z neznámých příčin ztrácet výšku. Piloti nicméně nevyslali nouzový signál, poplach vyhlásilo francouzské oddělení řízení letového provozu. Francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuve ráno uvedl, že v souvislosti s příčinou neštěstí je třeba prověřit všechny možnosti. Teroristický útok podle něj ale není tím nejpravděpodobnějším scénářem.

Na palubě byli cestující z mnoha zemí

Francouzský ministr zahraničí Laurent Fabius ve středu oznámil, že na palubě osudného letu byli lidé minimálně dvanácti různých národností. „Z ověřených národností tvoří většinu Němci a Španělé. Ale podle dosavadních závěrů vyšetřování máme potvrzeny také občany Argentiny, Austrálie, Belgie, Kolumbie, Dánska, Velké Británie, Izraele, Japonska, Maroka, Mexika a Nizozemska,“ řekl Fabius podle portálu LeFigaro.fr.

Oběti letecké tragédie: studenti z Německa, operní pěvci i desítky Španělů

Jeho slova krátce po poledni potvrdil i šéf společnosti Germanwings Thomas Winkelmann. Společnost podle něj navázala kontakt se 123 rodinami pozůstalých, se zbylými 27 se stále snaží navázat spojení. “Seznam pasažérů se neustále aktualizuje, neboť s několika pozůstalými obětí se nám ještě nepodařilo navázat kontakt. Potvrzeno máme 72 německých občanů, 35 Španělů, po jedné oběti z Velké Británie, Holandska, Kolumbie, Mexika, Japonska, Izraele, Dánska a Belgie; po dvou obětech z Argentiny, Austrálie, Iráku, Íránu a USA,“ uvedl Winkelmann.

Madrid nicméně nyní hovoří o 49 mrtvých Španělech. „Dosud jsme identifikovali 49 španělských obětí,“ sdělil na středeční tiskové konferenci bezpečnostní tajemník španělské vlády Francisco Martinez.

Další tři oběti pocházejí z Kazachstánu, potvrdil ve středu kazašský ministr zahraničí. Jednou z nich je známý operní zpěvák Oleg Bryjak, zaměstnanec düsseldorfské Německé porýnské opery. Spekulace o čtvrté oběti kazašské úřady údajně stále prověřují. 

Nad francouzskými Alpami letí záchranná helikoptéra k místu nehody Airbusu A320.

Zaměstnanci Germanwings nenastoupili do služby. Společnost ruší lety

Společnost Germanwings zrušila po neštěstí údajně desítky letů. Někteří její zaměstnanci po katastrofě odmítají nastoupit do služby, informovala mateřská společnost Lufthansa.

‚Místo hrůzy‘. Ve Francii se zřítil airbus se 150 lidmi. Nikdo nepřežil

Ředitel Lufthanssy Carsten Spohr (  pod kterou Germanwings patřily) předpokládá, že poznatky o příčinách neštěstí se podaří rychle zjistit. „Předpokládám, že určitě poměrně rychle získáme první informace o tom, jaká byla pravděpodobná příčina zřícení. Podrobnější vyhodnocení pak bude trvat déle,“ řekl Spohr, který hovořil o „nejčernějším dni“ v šedesátiletých dějinách Lufthansy.

Zaměstnanci Germanwings pokládají svíčky a květiny před letištěm Kolín/Bonn.

Stroj po vzletu z Barcelony v 10:01, tedy se zpožděním 26 minut, mířil k západním Alpám obloukem přes Středozemní moře. Do cíle měl dorazit v 11:55.

Ztrácet výšku začal zhruba poté, co se dostal nad francouzské území. V 10:31 bylo letadlo západně od Toulonu ještě ve výšce 11 600 metrů, ale řízení letového provozu již s ním ztratilo rádiové spojení. O minutu později letoun ztratil 300 metrů, v 10:35 byl na 7600 metrech a v 10:40 na 2700 metrech. Radary ztratily se strojem kontakt v 10:53. O hodinu později pak policejní vrtulníky objevily trosky letadla.

Na místě tragédie jsou reportéři z celého světa

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.