Lidovky.cz

Kopilot airbusu záměrně navedl stroj ke zřícení, oznámili vyšetřovatelé

Svět

  1:08aktualizováno  16:09
PAŘÍŽ/DÜSSELDORF - Kokpit německého letadla Germanwing opustil kapitán stroje, kopilot Andreas Lubitz ho poté odmítl vpustit dovnitř a záměrně zahájil klesání. Ve čtvrtek to oznámila francouzská prokuratura. Kopilot byl podle záznamů z černé skříňky až do nárazu naživu. Vyšetřování prý ukazuje na záměr navést letadlo ke zřícení.

Andreas Lubitz foto: Facebookový profil Andrease Lubitze

„Máme k dispozici přepis posledních 30 minut letu,“ oznámil ve čtvrtek v poledne na tiskové konferenci francouzský prokurátor Brice Robin. Kapitán Patrick Sonderheimer podle vyšetřovatele opustil kokpit, neboť potřeboval použít toaletu. Druhý pilot, 28letý německý občan jménem Andreas Lubitz, následně záměrně manipuloval s nastavením autopilota, aby snížil výšku letu. 

Více informací o zřícení airbusu čtěte zde:

Letoun A320 nad Francií začal náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 tisíc metrů nad mořem do výšky dvou tisíc metrů. Pak narazil do alpského masívu. Piloti nevyslali žádný nouzový signál. Poplach vyhlásilo francouzské řízení letového provozu, které sledovalo podivné klesání. Nehodu nikdo ze 150 lidí na palubě nepřežil.

Kapitán se marně snažil vrátit do pilotní kabiny, kde se v tu chvíli nacházel pouze Lubitz, potvrdil Robin. „Pilot se identifikoval, aby mohl vstoupit (do kokpitu), ale od kopilota se nedočkal žádné reakce,“ řekl prokurátor a dodal, že na záznamu z černé skříňky je slyšet pouze zvuk lidského dechu, a to až do konečného nárazu. „(Lubitz) byl tedy naživu,“ prohlásil Robin. 

„Stávající interpretace tedy je, že kopilot záměrně odmítl otevřít dveře kabiny,“ uvedl francouzský prokurátor. Dispečeři z řídící věže v Marseille se vícekrát pokusili posádku kokpitu kontaktovat a vyzývali ji, aby vyslala nouzový signál, ale nedostalo se jim žádné reakce, řekl Robin. Lubitz podle něj nereagoval ani tehdy, když se rozezněly alarmy varující přes blížícím se zemským povrchem. 

Klesání letadla nemohl Lubitz zahájit omylem, odpovídající tlačítko musí být otočeno cíleně. Vše nicméně nasvědčuje tomu, že stroj po celou dobu letěl na autopilota a v tomto režimu setrval až do samotného pádu, uvedl Robin. 28letý kopilot měl podle vyšetřovatelů „evidentní vůli zničit letadlo“. 

Pasažéři až takřka do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem.

Na letovém záznamníku hovorů v kabině je přitom podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedli běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu.

Klesání Airbusu A320 v přesných číslech:

Žádné důkazy terorismu

Přesto nyní neexistují žádné známky toho, že by tragédie mohla být teroristickým činem, sdělil Robin. Prostředí, z něhož Lubitz pocházel a v němž se pohyboval, nyní francouzští a němečtí vyšetřovatelé společnými silami prověřují. Firma Lufthansa, která dceřinou společnost Germanwings vlastní, uvedla, že u nízkonákladových aerolinek byl Lubitz od roku 2013 a že absolvoval 630 letových hodin.

Facebooková stránka Andrease Lubitze, kopilota zříceného letadla Germanwings.

V médiích se mezitím začaly objevovat podrobnější informace o 28letém kopilotovi. Pocházel z města Montabaur, které leží severozápadně od Frankfurtu nad Mohanem. Místní o něm hovoří jako o bezproblémovém, tichém a klidném člověku, jenž prý odmaturoval s vyznamenáním a o kariéře pilota snil už od raného věku. 

Portál německého listu Frankfurter Allgemeine Zeitung nicméně ve čtvrtek napsal, že Lubitz před několika lety údajně trpěl depresí a syndromem vyhoření. Se svými potížemi se měl svěřit spolužačce, s jejíž matkou deník hovořil. Ta tvrdí, že psychické potíže přiměly Lubitze, aby přerušil školení na pilota. Spolužačka prý mladého muže viděla naposledy před Vánoci, kdy na ni ovšem působil normálně a žádné známky deprese nevykazoval. „Mohu si to celé vysvětit jen jako zkrat. To nemohlo být plánované, i když to vypadá jako amok,“ sdělila ženina matka listu.

Západoněmecké město Montabaur má přibližně 12 tisíc obyvatel.

Západoněmecké město Montabaur má přibližně 12 tisíc obyvatel.

Pozůstalí dorazili na jih Francie, k havarovanému letadlu však nesmějí

K domu Lubitzových rodičů v Montabauru se nyní sjíždějí novináři a střeží jej policie; samotní rodiče jsou však, podobně jako další blízcí obětí, v jihofrancouzském městečku Seyne-les-Alpes. Rodiny obětí byly o veškerých dosavadních závěrech informovány, ujistil novináře prokurátor. Závěry vyšetřovatelů podle něj pozůstalé šokovaly a odmítali jim uvěřit, dodal. 

Zděšení a šok

Španělská vláda vyjádřila nad závěry francouzských vyšetřovatelů zděšení. Německo aerolinky Germanwings na Twitteru napsaly, že jsou šokovány. 

Představitelé německých aerolinek se k dosadavním závěrům vyšetřování vyjádřili na čtvrteční tiskové konferenci. „Tragický obrat. Všichni jsme zděšeni a otřeseni. Něco takového bychom si nedokázali představit ani v nejhorších nočních můrách“, uvedl Carsten Spohrin, hlava společnosti Lufthansa.

Šok je o to větší, prohlásil Spohrin, že Lufthansa využívá k evaluaci a prověřování svých pilotů unikátní kombinaci testů, a to jak technických znalostí, tak lékařských, včetně propracovaného systému psychologických prověrek. Kopilot Lubitz tuto prověrku úspěšně absolvoval: výcvik zahájil v roce 2008, poté jedenáct měsíců pracoval jakožto doprovod letadel a v roce 2013 nastoupil jako kopilot Airbusu A320. „Byl stoprocentně připraven a nevyskytly se u něj žádné problémy. Můžeme jen spekulovat o motivech, jež ho přiměly k tomuto hrůznému činu,“ uvedl šéf Lufthansy. 

Testy se přitom periodicky opakují a piloti jimi procházejí pravidelně, řekli zástupci aerolinek. „Všichni společně truchlíme a snažíme se pochopit, co se stalo. Lufthansa byla vždy jedničkou v bezpečnosti na nebi, jejím prvním pravidlem vždy bylo bezpečí, a to, že se něco takového stalo zrovna nám, je nám strašlivě líto. Vyjadřujeme hlubokou soustrast s rodinami a přáteli obětí,“ řekl Spohrin. 

Havarovaný airbus se při nárazu roztříštil.
Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili první snímky nalezené černé skříňky z...

Německé aerolinky zároveň připomněly, že na místě neštěstí působí už od úterý jejich expertní tým, a přislíbily, že udělají vše pro to, aby okolnosti tragické události vyšetřily. 

Francouzský prokurátor Brice Robin ve čtvrtek řekl, že o případných právních důsledcích pro aerolinky Germanwings a Lufthansa zatím ještě nelze spekulovat. Jasněji podle něj bude až po expertní analýze veškerých dat z černých skříněk, tedy i z druhého záznamníku, po jehož čipu se zatím marně pátrá.

Bezpečnostní dveře

PO 11. ZÁŘÍ SE DO KOKPITU NEDOSTANETE

Podle serveru popularmechanics.com byly dříve nijak pevné dveře po 11. září vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmí pohybovat. Některá letadla jsou navíc vybavena dvojitými dveřmi do kokpitu, tedy jakousi přechodovou komorou, aby případný útočník nemohl dveře jednoduše rozrazit ve chvíli, kdy někdo z pilotů otevírá.David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je prý ale západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat.

Mluvčí společnosti Lufthansa, vlastníka Germanwings, už ve středu pozdě večer podotkl, že po 11. září 2001, kdy teroristé z al-Káidy použili čtyři unesená letadla jako zbraně hromadného ničení, není možné dveře kokpitu otevřít zvenčí. 

Historie bohužel zná i případy, kdy se pilot rozhodl spáchat sebevraždu. Let EgyptAir číslo 990 z Los Angeles do Káhiry se 31. října 1999 zřítil do Atlantiku nedaleko ostrova Nantucket v Massachusetts. Zahynulo všech 217 lidí na palubě. Jednotliví vyšetřovatelé uvádí rozdílné vysvětlení. Buď mechanickou závadu nebo nevysvětlitelný čin pilota. Gamál Batútí se totiž ocitl sám v kokpitu, vypnul autopilota a namířil letadlo dolů do oceánu.

Velmi podobný případ se stal už dva roky předtím. SilkAir let 185 z Jakarty do Singapuru se 104 lidmi na palubě havaroval 19. prosince 1997 do řeky Musi na Sumatře. Nikdo nepřežil. Američtí vyšetřovatelé věří, že kapitán vypnul černé skříňky a s letounem se zřítil. Indonéští experti však tvrdili, že nemají dostatek důkazů.

Autoři: , ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.