Lidovky.cz

Letecké společnosti mění pravidla. V kokpitu budou vždy dva lidé

Svět

  19:05
PRAHA - Letecké společnosti po úterním pádu airbusu A320 začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Spolkový svaz německého letectví oznámil, že novým opatřením souhlasily všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings.

Letadlo společnosti easyJet na letišti Gatwick. foto: easyJetLidovky.cz

Zavedení opatření oznámily například také britský nízkonákladový dopravce EasyJet a norské, islandské či kanadské aerolinky.

Lubitz mohl trpět depresemi. Mohl to být důvod přerušení výcviku

Pád stroje německé nízkonákladové společnosti v úterý podle vyšetřovatelů úmyslně způsobil druhý pilot airbusu, když v kokpitu zůstal sám.

Mezi letecké přepravce, kteří tomu napříště hodlají zabránit závaznými předpisy, patří i ty německé. V pilotních kabinách německých letounů by tak měli být vždy nejméně dva členové posádky.

Simulátor kokpitu Airbusu A320

„Hovořili jsme se všemi členy o možných důsledcích,“ řekl šéf BDL Matthias von Randow agentuře Reuters. Opatření má být zavedeno okamžitě. Podle agentury DPA by se mělo týkat například koncernu Lufthansa a společností Air Berlin, Condor a TuiFly.

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden ze členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla DPA mluvčí norské firmy.

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. „Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví,“ citovala ze sdělení firmy agentura AFP.

Pohodový rozhovor. Pak se Lubitz odmlčel, zamkl a poslal letoun do země

Zavedení obdobného opatření podle AFP oznámily také islandské aerolinky Icelandair a kanadské Air Canada, WestJet Airlines a Air Transat. Naopak rakouské společnosti Austrian Airlines (AUA) a Niki vyčkávají. „Zatím je příliš brzy,“ řekl agentuře APA mluvčí AUA, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost v Evropě může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Policista opouští dům, ve kterém Lubitz bydlel
Policista u doma Lubitze, který je prohledáván.

Francouzský prokurátor pověřený vyšetřováním tragédie úterního letu z Barcelony do Düsseldorfu oznámil, že pád stroje úmyslně způsobil druhý pilot airbusu. Když se kapitán letu vzdálil, druhý pilot v kokpitu zůstal sám a kolegu už nepustil zpátky. Přitom stroj předčasně navedl ke klesání.

Šéf koncernu Lufthansa Carsten Spohr na tiskové konferenci k dosavadním výsledkům vyšetřování zřícení stroje dceřiné společnosti řekl, že podle jeho znalostí povinná přítomnost nejméně dvou osob v kokpitu je u evropských leteckých společností výjimečná.

Na palubě letounu, který se zřítil ve francouzských Alpách, bylo 150 lidí, z toho podle aktualizovaných informací 75 Němců a 52 osob se španělským občanstvím. Mezi pasažéry byli lidé více než tuctu národností. Všichni zahynuli.

Policisté prohledávají byty pilota. Na žádost Francie

Němečtí policisté prohledali düsseldorfský byt druhého pilota zříceného německého airbusu i další místa. Pátrají po dokumentech či jiných důkazech na základě žádosti francouzské justice.

Podle DPA se prohlídky týkaly dvou bydlišť pilota, který v úterý patrně úmyslně způsobil pád stroje německé nízkonákladové společnosti Germanwings ve francouzských Alpách; v troskách zahynulo všech 150 lidí, kteří byli na palubě.

Úřady prohledaly jak dům rodičů pilota v obci Montabaur, tak jeho byt na okraji Düsseldorfu.

Policie však podle DPA prohledává i bydliště obětí úterní tragédie, aby získala DNA pro jejich identifikaci.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.