Lidovky.cz

Ani závada, ani chyba pilotů? Za katastrofu může podle Rusů ‚působení zvenčí‘

Svět

  11:34aktualizováno  12:41
MOSKVA - Ruská letecká společnost Kogalymavia, jejíž letoun se v sobotu zřítil na Sinajském poloostrově, tvrdí, že stroj byl ve vynikajícím technickém stavu a ve vzduchu se prý rozpadl vlivem "působení zvenčí". Tuto verzi však podle agentury Reuters nepotvrzují údaje z "černých skříněk" letadla.

Ruský ministr pro mimořádné situace Vladimir Puchkov (vlevo) u trosek zříceného letounu. foto: ČTK

Havárie Airbusu A321 je označována za nejhorší katastrofu v dějinách ruského letectví. Podle úřadů je ještě příliš brzy na stanovení jejích příčin.

Vedení firmy Kogalymavia nicméně na pondělní tiskové konferenci vyloučilo, že by tragédii zavinila technická závada nebo chyba pilotů, kteří před katastrofou nic mimořádného nehlásili.

‚Zemřela mi dcera. Jak mám dál žít?‘ Rusové oplakávají své mrtvé blízké

„Neexistuje souběh takových selhání systémů, které by mohly vést k tomu, aby se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Jediným vysvětlením může být mechanické působení zvenčí,“ prohlásil zástupce generálního ředitele Alexandr Smirnov.

Černé skříňky a bomba

Nejmenovaný zdroj obeznámený s analýzou palubních záznamníků letadla, tzv. černých skříněk, však agentuře Reuters řekl, že letadlo nebylo zasaženo zvenčí a piloti před zmizením stroje z obrazovek radarů nehlásili, že by se ocitli v nouzi. Další podrobnosti zdroj neposkytl.

Britský bulvární list Daily Mail s odvoláním na nejmenované experty napsal, že podle tvaru některých trosek mohl katastrofu způsobit výbuch na palubě, patrně bomby.

Ruský ministr pro mimořádné situace Vladimir Puchkov naslouchá egyptským...
V Rusku přistálo letadlo s prvními 144 těly obětí zříceného letadla na...

„Nyní nelze vyloučit žádnou verzi, vždyť vyšetřování teprve začíná,“ řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov na dotaz, zda vylučuje teroristický útok jako příčinu katastrofy. Vybídl vyčkat alespoň na první výsledky vyšetřování, protože v této etapě by považoval ohlašování nějakých nepodložených dohadů a tvrzení za „naprosto nesprávné“.

V ruských médiích se už objevily dohady, že za katastrofou mohl být „slabý výbuch“ v zavazadlovém prostoru, anebo „únava materiálu“ letounu, který prý dříve zavadil svým ocasem o vzletovou dráhu v Káhiře, či exploze motoru.

Dluhy na výplatách

„Při prověrce letecké společnosti Kogalymavia, zahájené v souvislosti s havárií letadla, se zjistil dluh na výplatách za dva měsíce. Přesná výše dluhu se upřesňuje,“ uvedla v pondělní tiskové zprávě ruská pracovní inspekce Rostrud. Na kontrolu v aerolinkách podle ní osobně dohlíží šéf inspekce Vsevolod Vukolov, který ujistil, že viníci neuniknou trestu. Rostrud pro objasnění situace v Kogalymavia vytvořil speciální komisi.

Vedení firmy v pondělí před novináři problém s výplatami připustilo, ujišťovalo však, že to nemá vliv na bezpečnost letů.

Generální ředitel aerolinek Kogalymavia Alexander Snagovskij na tiskové konferenci v Moskvě.

Kontroly v aerolinkách provádějí i další ruské úřady a společnosti v případě odhalení nedostatků hrozí ztráta licence. Nicméně Kogalymavia nadále pokračuje v letech z Ruska do turistických středisek v Turecku a v Egyptě i opačným směrem.

Letouny společnosti létají pod značkou Metrojet. Podle listu Kommersant má firma ještě čtyři letouny Airbus A321, ačkoli na webu firmy se tvrdí, že disponuje dvěma stroji A320 a sedmi A321.

Kogalymavia vznikla v roce 1993 a létala hlavně pro naftaře. V roce 2012 změnila značku na Metrojet a začala létat do turistických destinací. Původně patřila společnosti Lukoil, později ji převzala investiční společnost, kontrolující rovněž cestovní kanceláře. Loni vykázala příjmy ve výši 7,9 miliardy rublů (asi tři miliardy korun), čistý zisk činil 2,43 milionu rublů (asi 0,9 milionu Kč).

Letadla společnosti měla v minulosti několik nehod. V lednu 2011 Tupolev Tu-154 začal hořet při vjezdu na startovací dráhu na sibiřském letišti Surgut, tři lidé zahynuli. O rok dříve se při nouzovém přistáni Tu-154M v Íránu zranilo 46 ze 156 lidí na palubě.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.