Lidovky.cz

Tým Clintonové chce nabrat body na hurikánu. Koupil reklamu na kanálu o počasí

Svět

  12:13
WASHINGTON/MIAMI - Hillary Clintonová se bojí, že ji z televizního zpravodajství vytlačí hurikán Matthew, který se blíží k pobřeží Floridy a podle předpovědí by měl zasáhnout i další státy východního pobřeží USA. Právě Florida spolu se Severní Karolínou, která patří k ohroženým státům, slibují nejvyrovnanější souboj prezidentských kandidátů. Hurikán proto může přehoupnout misky vah ve prospěch jednoho z kandidátů.

Demokratická kandidátka na post prezidenta Hillary Clintonová. foto: Reuters

Tým Clintonové hned na předpokládaný vývoj zareagoval. Koupil si vysílací čas pro spoty kampaně na televizní stanici Weather Channel, která přináší nonstop zpravodajství o počasí. Za to, že bude kanál vysílat předvolební reklamu, zaplatili lidé kolem demokratické kandidátky 63 tisíc dolarů (asi 1,5 milionu korun). Za tuto částku poběží spoty na Weather Channelu pět dní od čtvrtka včetně. Informoval o tom web Politico. Tento krok označuje za riskantní. Snaha získat politické body na přírodní katastrofě totiž může sklouznout k nařčení z využívání lidského utrpení.

Weather Channel sleduje nejvíce lidí logicky v době, kdy dochází k největším přírodním katastrofám. Netýká se to navíc pouze zasažených států, ale celých Spojených států. Nová série reklam připravených pro kanál o počasí může také souviset s budováním výchozí pozice před další prezidentskou debatou, která se uskuteční v noci z neděle na pondělí středoevropského času. Je také odpovědí na nucené zrušení cesty na Floridu, kam měl namířeno současný prezident a podporovatel Clintonové Barack Obama.

Haitští činitelé zatím nemají přesné představy, jaké škody Matthew napáchal, i...
Podle amerických médií více přesvědčila demokratka Clintonová, zatímco Trump...

„V posledních dnech jsme utratili miliony dolarů za úpravu naší strategie v reklamě na všech televizních stanicích. Weather Channel z toho tvoří méně než jedno procento,“ vysvětlil strategii mluvčí demokratické kandidátky Jesse Ferguson.

Předpokládá se, že hurikán ovlivní kampaň i jiným způsobem. Dobrovolníci, kteří hrají v amerických volbách velkou roli, budou muset zůstat neaktivní. Jejich práci proto mohou nahradit reklamy na Weather Channelu.

Výhoda pro stávajícího prezidenta

„Je důležité najít rovnováhu mezi tím, abyste vypadali prezidentsky a ne příliš necitlivě,“ vysvětlil Ryan Williams, poradce republikánského kandidáta z před čtyř let Mitta Romneyho.

V situaci, kdy se o prezidentský post uchází stávající prezident, jsou výhody zřejmé. Takto využil hurikánu Sandy Obama v roce 2012 a Bush série tropických bouří v roce 2004. Když vypadá prezident jako opravdový lídr, je to důležité.

Jestli se něco takového povede Trumpovi nebo Clintonové, není jasné. Lidé budou více vzhlížet k Obamovi než ke Clintonové. „Oba současní kandidáti musí být velmi opatrní, protože politizace neštěstí jim může spíše uškodit,“ myslí si Brett Doster, který radil v předvolební kampani Georgi Bushovi v roce 2004.

Existují ale i příklady, kdy se prezidentská kampaň rozhodl nevyužívat přírodních katastrof. Obama v roce 2008 stáhl televizní spoty a zklidnil kampaň. „Poslední, co chce slyšet volič, který musí evakuovat svůj domov, je výzva k volbě některého kandidáta s příliš ambiciozní kampaní,“ řekl Steve Schale, který vedl Obamovu první kampaň.

Hurikán Matthew, jež se pohybuje rychlostí až 200 km/h, by měl podle středoevropského času na východní pobřeží Floridy dorazit v průběhu pátku, v dalších dnech by se pak měl přesunout nad další státy, Georgii, Jižní a Severní Karolínu. Podle různých zdrojů si během své několikadenní cesty Karibikem vyžádal 16 až 26 mrtvých.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.