Lidovky.cz

Nejméně 107 mrtvých, přes 200 zraněných po vykolejení expresního vlaku v Indii

Svět

  12:36
DILLÍ/PRAHA - Přinejmenším 107 mrtvých a kolem 200 zraněných si vyžádalo vykolejení čtrnácti vagonů osobního vlaku na severu Indie. Počet obětí nepřestává růst, naposledy indické zdroje uváděly 96 obětí. Záchranné práce, na něž byly kvůli těžce poškozeným vagonům nasazeny jeřáby a řezačky kovu, stále pokračují. Na místo míří ministr železnic.

Místo nehody foto: Jitendra PrakashReuters

Jde o největší železniční nehodu v Indii od roku 2010, kdy při kolizi vlaků zemřelo v Západním Bengálsku 146 lidí. Konečná bilance bude možná ještě vyšší, protože mezi raněnými je přes 70 osob zraněno těžce.

Tragická nehoda se stala brzy ráno místního času, kdy většina lidí ve vlaku spala. Příčina zatím není jasná, ale podle prvního vyšetřování by jí mohla být poškozená kolej.

Policie a dobrovolníci se stále snaží vyprostit lidí uvězněné pod vagony, které se převrátily na bok, uvedl zástupce indické policie. Řada cestujících zůstává také uvězněna uvnitř zdeformovaných vozů. Desítky vážně zraněných už sanitky převezly do nemocnice.

Vlak vykolejil nedaleko průmyslového města Kánpur v severoindickém státě Uttarpradéš, který hraničí s Nepálem. Kánpur je dopravním uzlem, jeho okolím projedou denně stovky vlaků. Mnoho jich muselo být kvůli nehodě odkloněno na jinou trasu.

Do záchranné operace bylo nasazeno 250 policistů a k dispozici je přes 30 sanitek. Nemocnice v okolí byly požádány, aby se připravily na mimořádnou situaci.

Premiér Naréndra Módí vyjádřil soustrast pozůstalým a oznámil, že rodiny obětí dostanou 200 tisíc rupií (75 tisíc korun) a těžce zranění pak 50 tisíc rupií. Odškodné bude vyplácet také ministerstvo drah, a to 350 tisíc rupií rodinám mrtvých, 50 tisíc rupií těžce raněným a polovinu této sumy těm, kdo byli raněni lehce.

„Ve tři hodiny deset minut jsem se náhle probudil kvůli silnému nárazu. Vlak se se skřípáním zastavil a po nárazu jsem se ocitl v sevření lidí, všichni volali o pomoc,“ sdělil listu Hindustan Times jeden z přeživších.

Zástupce záchranářského týmu řekl, že „vagony jsou velmi zdeformované a že záchranáři postupují pomalu a musejí si cestu klestit rozřezáváním vraků“. Podle indického tisku má množství obětí na svědomí částečně také fakt, že vagony nebyly z kvalitní oceli, která by lépe odolala nárazu.

Podle indických médií ve vlaku cestovalo mnoho početných rodin, z nichž mnohé mířily na svatby. Jeden z budoucích ženichů si při nehodě zlomil ruku a marně hledal otce. „Hledal jsem ho všude. Řekli mi, abych šel do nemocnic a do márnic, nevím, co dělat,“ řekl muž agentuře PTI. Železniční nehody nejsou ale v Indii nijak výjimečné, uvedla agentura AP. Stojí za nimi většinou lidská chyba či zastaralá technika. I přesto je železniční doprava mezi Indy velice oblíbená. Každý den ji využije až 23 milionů obyvatel země.

Záchranáři hledali pod sutinami zraněné
Pokračující záchranné akce

Přehled nejhorších neštěstí na železnici v Indii za posledních 15 let (řazeno podle počtu obětí):

146 mrtvých - 28. května 2010

Sabotáž povstaleckých maoistů způsobila srážku dvou vlaků ve východoindickém státě Bangla, při níž zahynulo nejméně 146 osob.

130 mrtvých - 9. září 2002
V důsledku sabotáže maostické skupiny, která vytrhala koleje, vykolejil vlak jedoucí na trati z Kalkaty do Dillí na mostě u města Rafigandž a některé vagony spadly do řeky. Zemřelo nejméně 130 cestujících.

114 mrtvých - 29. října 2005
Po vykolejení vlaku se sedm ze 14 vagonů soupravy zřítilo do řeky u Města Valigonda 30 kilometrů od Haidarábádu ve státě Ándhrapradéš. Zemřelo 114 lidí, další dvě stovky utrpěly zranění.

Nejméně 107 mrtvých - 20. listopadu 2016
Přinejmenším 107 mrtvých a kolem 200 zraněných si vyžádalo vykolejení čtrnácti vagonů osobního vlaku na severu Indie. Konečná bilance bude možná ještě vyšší, protože mezi raněnými je až sedm desítek lidí zraněno těžce.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.