Jde o největší železniční nehodu v Indii od roku 2010, kdy při kolizi vlaků zemřelo v Západním Bengálsku 146 lidí. Konečná bilance bude možná ještě vyšší, protože mezi raněnými je přes 70 osob zraněno těžce.
Tragická nehoda se stala brzy ráno místního času, kdy většina lidí ve vlaku spala. Příčina zatím není jasná, ale podle prvního vyšetřování by jí mohla být poškozená kolej.
Policie a dobrovolníci se stále snaží vyprostit lidí uvězněné pod vagony, které se převrátily na bok, uvedl zástupce indické policie. Řada cestujících zůstává také uvězněna uvnitř zdeformovaných vozů. Desítky vážně zraněných už sanitky převezly do nemocnice.
14 coaches of Patna-Indore express derailed near Pukharayan (Kanpur, UP); 20 dead. Relief and rescue ops underway (early morning visuals) pic.twitter.com/wO9BfOcfGs
— ANI UP (@ANINewsUP) 20. listopadu 2016
Vlak vykolejil nedaleko průmyslového města Kánpur v severoindickém státě Uttarpradéš, který hraničí s Nepálem. Kánpur je dopravním uzlem, jeho okolím projedou denně stovky vlaků. Mnoho jich muselo být kvůli nehodě odkloněno na jinou trasu.
Do záchranné operace bylo nasazeno 250 policistů a k dispozici je přes 30 sanitek. Nemocnice v okolí byly požádány, aby se připravily na mimořádnou situaci.
Premiér Naréndra Módí vyjádřil soustrast pozůstalým a oznámil, že rodiny obětí dostanou 200 tisíc rupií (75 tisíc korun) a těžce zranění pak 50 tisíc rupií. Odškodné bude vyplácet také ministerstvo drah, a to 350 tisíc rupií rodinám mrtvých, 50 tisíc rupií těžce raněným a polovinu této sumy těm, kdo byli raněni lehce.
„Ve tři hodiny deset minut jsem se náhle probudil kvůli silnému nárazu. Vlak se se skřípáním zastavil a po nárazu jsem se ocitl v sevření lidí, všichni volali o pomoc,“ sdělil listu Hindustan Times jeden z přeživších.
Zástupce záchranářského týmu řekl, že „vagony jsou velmi zdeformované a že záchranáři postupují pomalu a musejí si cestu klestit rozřezáváním vraků“. Podle indického tisku má množství obětí na svědomí částečně také fakt, že vagony nebyly z kvalitní oceli, která by lépe odolala nárazu.
Podle indických médií ve vlaku cestovalo mnoho početných rodin, z nichž mnohé mířily na svatby. Jeden z budoucích ženichů si při nehodě zlomil ruku a marně hledal otce. „Hledal jsem ho všude. Řekli mi, abych šel do nemocnic a do márnic, nevím, co dělat,“ řekl muž agentuře PTI. Železniční nehody nejsou ale v Indii nijak výjimečné, uvedla agentura AP. Stojí za nimi většinou lidská chyba či zastaralá technika. I přesto je železniční doprava mezi Indy velice oblíbená. Každý den ji využije až 23 milionů obyvatel země.
Přehled nejhorších neštěstí na železnici v Indii za posledních 15 let (řazeno podle počtu obětí):146 mrtvých - 28. května 2010 Sabotáž povstaleckých maoistů způsobila srážku dvou vlaků ve východoindickém státě Bangla, při níž zahynulo nejméně 146 osob. 130 mrtvých - 9. září 2002 114 mrtvých - 29. října 2005 Nejméně 107 mrtvých - 20. listopadu 2016 |