Lidovky.cz

Světem se šíří klip proti terorismu. Podle kritiků jen zneužívá známé oběti

Svět

  15:14
KUVAJT - Po začátku rámadánu se na internetu objevila reklama blízkovýchodní telekomunikační společnosti, v níž se oběti terorismu snaží vyjít naproti sebevražednému útočníkovi a oslovit společnost se sloganem: bombardujme násilí soucitem. Reklama vyvolala vášnivou debatu. Zatímco někteří chválí snahu řešit extrémismus, jiní ji kritizují za využívání obětí útoků a zjednodušující pohled na teroristy.

Chlapec Omran, jehož zakrvácený obličej zveřejnila média po celém světě. foto: Youtube

Tříminutové video kuvajtské společnosti Zain masově zaujalo diváky během víkendu, informoval server The Guardian. Mezitím se objevily dva tábory, jeden, který volá po tom, aby video bylo okamžitě staženo, druhý, který video chválí a tvrdí: „Odteď až do stavu štěstí budeme čelit jejich nenávistným útokům písněmi o lásce.”

Ústřední postavou klipu je muž, který připravuje teroristický útok a sestavuje improvizovanou bombu ve svém sklepě. Útočník vstupuje se sebevražedným pásem do autobusu, školy či mešity, které jsou vždy plné jeho obětí. Hlas malé holčičky říká, že „Bůh zná tajemství všech srdcí“. Zakrvácené oběti, někdy lidé, kteří skutečně přežili minulé útoky, následně zpívají o odpuštění. To vše za doprovodných záběrů z míst teroristických činů. Místo pachatele útoku se na scéně zjevuje emirátský popový zpěvák.

Ve videu se objevil mimo jiné i chlapec Omran, jehož zakrvácený obličej zveřejnila média po celém světě. Ale právě rozhodnutí zapojit přeživží z již uskutečněných teroristických útoků veřejnost nejvíce krizuje. Lidé v arabském světě nepovažují především za šťastné, aby nadnárodní korporace využívala pro svoje reklamní účely záběry obětí terorismu.

Záběr z videa zveřejněného opoziční aktivistickou skupinou AMC (Aleppo Media...

„Malý Omran je navíc obětí bomb Asadova režimu a ne teroru Islámského státu. Spravedlivé je pro každou oběť přiznat, kdo na ni zaútočil. Reklama překrucuje pravdu,“ kritizuje klip syrský spisovatel Kutajba Jasin.

Společnost nahrála video na YouTube pátek, od té doby jej vidělo přes 3,6 milionu diváků.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.