Lidovky.cz

Kvůli koronaviru uvázlo na moři přes 300 000 námořníků, zhruba stejný počet je na souši bez práce

Svět

  18:06
PAŘÍŽ - Kvůli opatřením proti šíření nového koronaviru uvázlo na moři přes 300 000 námořníků obchodních lodí. Jejich střídaní a návrat domů zkomplikovaly uzavřené hranice a omezený počet letů, informovala v pátek agentura AP.
Na moři uvázlo zhruba 300 000 námořníků (ilustrační foto).

Na moři uvázlo zhruba 300 000 námořníků (ilustrační foto). foto: Reuters

„Dostali jsme velmi limitované informace a bylo čím dál obtížnější získat životně důležité zásoby a technickou podporu. Státy měnily nařízení na denní, ne-li hodinové bázi,“ uvedl kapitán Hedi Marzougui na setkání se zástupci rejdařských společností a představiteli vlád, které se konalo na okraj nynějšího zasedání Valného shromáždění OSN.

Obří výletní lodě končí s koronapauzou, první už vyplula z Janova. Pasažéři musejí na lékařskou prohlídku

Marzouguimu se povedlo dostat domů do Spojených států na konci května, po tříměsíčním prodloužení služby na moři. S tím, jak se koronavirus šířil světem, námořníci v mnoha přístavech podle něj byli čím dál méně vítaní. O řadu měsíců později má mnoho zemí stále uzavřené hranice a omezeno je stále také letecké spojení. To komplikuje snahu vystřídat posádky.

Více než 300 000 námořníků uvázlo a čeká na moři na vystřídání. Stejný počet jich čeká na pevnině, až se budou moci vrátit do práce, uvedla AP.

Generální tajemník Mezinárodní komory námořního obchodu (ICS) Guy Platten ze zpoždění při výměně posádek lodí viní byrokracii. Pohraniční kontroly a úřady v přístavech některých zemí podle něj příliš horlivě brání námořníkům, aby mohli vystoupit na pevninu.

Posádky obchodních lodí jsou zvyklé být dlouho mimo domov, ale jak se letos rozšířila virová infekce a restrikce, námořníci začali pociťovat úzkost a nejistotu.

„Nevědět kdy a zda vůbec se budeme moci vrátit domů, znamenalo vážný psychický nápor pro posádku i pro mě. Cítili jsme se jako občané druhé kategorie bez možnosti kontrolovat naše životy,“ uvedl Marzougui. Posádky podle něj často pracují na dvanáctihodinové směny bez volných víkendů. Prodlužování služby bez odpočinku může vést k vyčerpání, a lodě na moři tak vystavit nebezpečí. Situaci přirovnal k maratonskému běhu, kdy se běžec na konci závodu dozví, že ho musí bez odpočinku běžet znovu.

Generální tajemník OSN António Guterres proto společně s rejdařskými společnostmi, odborovými a námořními organizaci vyzval vlády, aby uznaly posádky obchodních lodí coby nepostradatelné pracovníky a umožnily jim svobodně cestovat. U osmdesáti procent objemu světového obchodu se k transportu využívá námořní doprava, dva miliony námořníků sloužících na obchodních lodích tudíž hrají důležitou roli.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.