Lidovky.cz

MACHÁČEK: Nesnesitelná lehkost hospodářství

USA

  12:50
Německá průmyslová výroba v září překvapivě poklesla o 1,1 procenta, patrně díky poklesu poptávky v Číně a na dalších nových trzích. Podle průzkumu Bloombergu se přitom spíše očekával růst o 0,5 procenta. V září též poklesly objednávky podniků a poprvé za čtyři měsíce se propadla i podnikatelská důvěra. Takže zajímavá otázka pochopitelně je, jak silně se to projeví u nás.

Demokratičtí uchazeči o prezidentský post v první oficiální televizní debatě. Zleva Hillary Clintonová, Jim Webb, Martin O’Malley a Bernie Sanders. foto: Reuters

Gary Silverman se ve Financial Times pustil do amerických televizních prezidentských debat a označil je za podvod.

Místo aby všichni kandidáti dostávali stejné otázky a přinášeli různé argumenty, jde o svého druhu „celebrity interviews“, kde mají moderátoři připraveno nějaké překvapení či perličku pro každého diskutujícího.

Trumpa se zeptali, „jestli si je vědom, že jeho kampaň připomíná komiks“, Hillary Clintonové se dotazovali, „zda je opravdu ochotna říci cokoli, aby byla zvolena“. Žádné osobní otázky přitom nemohou být nikdy podobné či srovnatelné.

Poznámka autora Monitoru JM: Co se s tím dá dělat? Asi nic – TV stanice v USA jsou soukromé a komerční, a více je tedy láká zábavný formát.

...

Diane Coylová se ve Financial Times zabývá dematerializací ekonomik, která v souvislosti s digitalizací nabírá na tempu.

Britská ekonomika se zvětšila od roku 1990 o 60 procent, ale k tomu spotřebovaná fyzická síla se snížila o 20 procent. K podobným trendům dochází dokonce v Německu, které je více závislé na průmyslu.

V ekonomice narůstá podíl služeb, také ve výrobě vzrůstá význam kvazislužeb: výzkum, design, rychlost a přesnost logistického řetězce apod.

Věci se ale zmenšují, ztenčují: máme ploché televize místo bachratých, máme laptopy a tablety místo počítačů, které zabírají celou místnost, máme telefony, které jsou i fotoaparátem, kamerou, atlasem, novinami, peněženkou či diářem. Skladiště pro online nákupy nahrazují obchody. Kontakt se zákazníkem probíhá hlavně přes web.

Řada fyzických produktů už není tvořena atomy, ale pouze elektrony – noviny, časopisy, knihy, hudba. Trendem jsou otisky prstů nebo skeny místo klíčů apod. Sdílení aut ušetří apod.

Monitor JM: To je hezké, ale vrtají mi hlavou dvě otázky. Když si všichni nechají vozit online nákup autem domů, mělo by aut přibývat, ne? Leccos se zmenšuje, ale auta se zvětšují. Proč je v éře lehkosti a štíhlosti terénní auto symbolem statusu?

...

Když už jsme u technologických trendů, daší optimistický článek přináší Gillian Tettová, která upozorňuje na technologické trendy ve zdravotnictví. Nové úspěšné startupy v oblasti diagnostiky (krev, tlak, tep apod.) mohou způsobit revoluci ve zdravotnictví stejně jako Uber v oblasti taxislužby.

Lidé se zjevně – oproti mnohým predikcím – tolik nebojí dávat svá data na síť, pokud mohou výrazně ušetřit. Již třetina amerických zákazníků zjišťuje někdy svoje zdravotní data na síti skrze smartphony a mobilní aplikace.

Debata Jana Macháčka

Autor je předsedou správní rady IPPS - Institut pro politiku a společnost.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.