PRAHA Podle šéfkurátora Galerie hlavního města Prahy Karla Srpa jde v případě obrazu Spící o „vrcholné dílo evropského surrealismu“, které bylo po mnoho let jakýmsi „logem“ tvorby Toyen.
Do Česka se vrací po mnoha letech, neboť jeho osud, jako je tomu u mnoha uměleckých děl, kopíruje osudy svých majitelů, respektive osudy země svého vzniku. Má bohatou historii: autorka jej namalovala ve svém vrcholném pražském surrealistickém období. Byl představen na výstavě Spolku výtvarných umělců Mánes v Topičově salonu, kde jej zakoupil (tehdy za 3500 Kč) Jaroslav Stránský. V jeho širší rodině, která silně prožívala v době nacistické okupace exil v Anglii, věznění v koncentračním táboře a posléze i nástup komunistů v rodné vlasti, obraz zůstal až dodnes. „Měli jsme ho velice rádi, ale těžké vzpomínky, když byla rodina v koncentračním táboře a já s ním byla sama, na mne při pohledu na něj stále doléhají,“ vzpomíná členka rodiny.
V Česku jsme neměli možnost vidět obraz Spící „naživo“ často. Po výstavě v roce 1938 byl odvezen a pak půjčen až na výstavy Český surrealismus (v Praze 1966) či Toyen (Praha 2000). Nyní je tedy k vidění na předaukční výstavě ve dnech 12. – 13. a 16. – 21. března (od 10 do 18 hodin) v Galerii Pictura (Na Zderaze 6).
Pro účely aukce dal galerista obraz restaurovat. Tomáš Berger objevil pod nánosy času překvapivě výrazné a syté původní barvy. „Postupné snímání odhalilo nečekané barevnosti – nafialovělý tón podšívky, temné promalování oblohy, teplý tón původní barevnosti popředí, především pak zazářila bělost mramorově popraskané košilky v noční scenérii,“ komentuje výsledky své práce restaurátor.
Na aukci, která se uskuteční v neděli 22. března na Žofíně, bude obraz Spící nabízen za vyvolávací cenu 20 milionů korun; tuto sumu údajně nabídla galeristovi renomovaná zahraniční instituce.