Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Trojský princ Libertas aneb volební videa

Česko

BRUSELSKÝ ZÁPISNÍK

Nejen našinec řeší volební spoty politických stran. Hodně se jich urodilo ve Francii, až to tamní komentátory přimělo nazvat letošní kampaň „bitvou klipů na webu.“ Na audiovizuální lákadlo sáhly jak hlavní politické strany, tak ty, které mají stěží šanci překonat pětiprocentní hranici. Všechny vsadily na „kreativnější“ pojetí kampaně: méně přesvědčování, víc zábavy.

Například i konzervativní Sarkozyho strana UMP ve snaze nalákat mladší ročníky k volebním urnám natočila scénu z jednoho volebního mítinku, na níž dva mladí kluci obklopení hrstkou zvědavců zpívají francouzský hit, jemuž pozměnili text a refrén celkem očekávatelně zní „Uu Em Pééé“

Socialisti parodovali slavnou reklamu Applu „Mac vs PC“ a z rozhovoru mezi „informatiky“ nechávají vyplynout, že pravice a liberálové jsou jedno a to samé.

Klip Zelených je globální hymna, v níž lidé všech barev a generací tancují a zpívají o tom, jak politici zprava zleva slibují a svět je pořád stejný. Video má festivalovou náladu a pozornější divák může mezi tancujícími zahlédnout „Rudého Dannyho“ Daniela Cohn-Bendita.

Svým způsobem nejvtipnější a také nejvíc francouzský je klip Libertas, byť hnutí se k jeho realizaci oficiálně nepřiznalo. Jako předloha posloužil hollywoodský film Troja a motivem je Evropa coby trojský kůň globalizace. Orlando Bloom v něm tak představuje prince Liberta, jehož neuposlechne „Velký byrokrat“ (král Priamus) a vpustí dřevěného koně čínské výroby (!) za hradby, čímž otevře dveře globalizaci a přivolá na Troju zkázu.

O autorovi| Kateřina Šafaříková, stálá zpravodajka LN

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...