Projekt Správa železniční dopravní cesty nachystala vroce 2008, ale od té doby se nestalo nic. Spolek Voda z Tetčic stavbu úspěšně formálními napadeními blokuje už pět let.
Podobné příběhy lze najít po celé zemi, dálniční a silniční sítě se týkají ještě daleko častěji než železnice. Jasný přehled o tom, že je téměř nemožné v České republice něco takového postavit, dává pravidelný report, který předkládá ministerstvo dopravy vládě. LN mají kdispozici nejaktuálnější verzi z11. ledna, kde je přehled velkých dopravních staveb, unichž se plánovalo, že se začnou stavět v letech 2016 až 2018.
Odvolání na každý úsek
Bilance ve třetině období nevypadá vesele – jen na deseti procentech z celkového úhrnu 139 projektů už začali pracovat dělníci. U plných 67 procent záměrů není dokončený výkup pozemků, po nichž mají dálnice nebo železnice vést, a u 41 staveb z toho je majetkoprávní vypořádání na nule.
Kombinace vleklých akomplikovaných dohod s vlastníky pozemků na chystané trase spřebyrokratizovaným povolováním staveb vytváří smrtící koktejl. Stačí maličko. Když se někomu záměr nelíbí, může si počkat, až investor předloží potřebné dokumenty pro územní či stavební řízení, apak je napadne. Třeba že se málo myslí na průchod zvěře nebo že jsou úředníci podjatí.
Všechny materiály se pak musejí přezkoumat a jen to samo osobě znamená zdržení odevět až dvanáct měsíců. Mezi zmíněnými 139 velkými projekty je třeba jedenáct záměrů na dálnici D1 – proti každému se opakovaně odvolává ekologické hnutí Děti Země.
Prodlevy v řádu měsíců i let
„Zpožďuje se zhruba třetina staveb a z hlediska majetkoprávní situace ani není rychlejší postup možný. V případě výběrových řízení na dodavatele zase dochází kodvolávání neúspěšných uchazečů, někde je problém najít kompromis z hlediska životního prostředí. Prodlevy jsou v řádu měsíců až let,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.