Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Tvorbě Woodyho Allena Evropa nesvědčí. Nebylo mu lépe na Manhattanu?

Kultura

  7:00
PRAHA - Za posledních třiatřicet let neuplynul ani jeden rok, aby americký režisér Woody Allen nevyslal do kin minimálně jeden svůj nový film. S jeho nejnovějším počinem, romantickou komedií Poznáš muže svých snů, které jeden čas dělala reklamu plánovaná rolička pro první dámu Francie Carlu Bruniovou, se vkrádá otázka, jestli Allenovi na jeho filmech vlastně ještě vůbec záleží.

Woody Allen foto: ČTK

Poznáš muže svých snů

(USA/Španělsko 2010)
Režie a scénář: Woody Allen
Kamera: Vilmos Zsigmond
 Hrají: Antonio Banderas, Josh Brolin, Anthony Hopkins, Gemma Jonesová, Freida Pinto, Lucy Punchová, Naomi Wattsová a další
Premiéra v ČR 4. 11. 2010

Příznačně pro cynický a nihilistický tón, který Allen poslední dobou ve svých filmech rozehrává na plné obrátky, začíná snímek téměř povinnou citací z Shakespearova Macbetha o tom, že život vlastně nemá žádný smysl. Hned ze začátku tak režisér divákovi připomene – to kdyby nějakou nepravděpodobnou náhodou zapomněl – že ho čeká další allenovská lekce z nicotnosti lidské existence.

Nihilismus měl vždycky pevné místo v životě neurotických mužských postav Allenových filmů, obecně vnímaných jako režisérovo alter ego, ať už je to Boris v Lásce a smrti (1975), Alvy v Annie Hallové (1977) nebo Isaac v Manhattanu (1979).

Poznáš nihilistu svých zlých snů
Současný nihilismus dnes už pětasedmdesátiletého tvůrce ale postrádá onu specifickou excentrickou a komickou jiskru, která charakterizovala Allenovy filmy v 70. a 80. letech, a čím dál tím více se podobá kárání a hudrání muže v letech. Od jeho přesídlení z New Yorku do Evropy v roce 2005 jako by Allenovy filmy čím dál tím více nesly nepřehlédnutelné známky kreativního vyčerpání.

Povadlou průměrnost vztahových propletenců a životních frašek odehrávajících se na pozadí atraktivních evropských metropolí – za všechny snad jen vpravdě kalamitní Vicky Christina Barcelona (2008) – loni rozvířila jen černohumorná taškařice a osvěžující návrat k newyorským kořenům v podobě Užívej si, co to jde (2009).

Poznáš muže svých snů je další psychosonda do nefunkčních vztahů, manželských problémů a emočního zápolení životem zmítaných jedinců snažících se dát existenci nějaký smysl. Allen, který je jako u svých ostatních filmů autorem scénáře, poskládal svoji vztahovou mozaiku tentokrát ze dvou manželských, generačně vzdálených párů.

Jako vždy se mu podařilo dát dohromady úctyhodnou mezinárodní hereckou sestavu. Anthony Hopkins a Gemma Jonesová coby stárnoucí pár Alfie a Helena, jejichž manželství rázně ukončilo mužovo rozhodnutí vzepřít se vlastní smrtelnosti a užívat si, co to jde – aktivita, jež zahrnuje v klasickém stereotypu rychlá auta a novou mladou manželku, bývalou prostitutku Charmaine (Lucy Punchová), které nevyhnutelně stárnoucí Don Juan přestane velmi záhy stačit.

Točit, nebo netočit?
Zhrzená Helena podřídí svůj život pochybným radám podvodné kartářky, alkoholu a nutkání udílet rady své dceři Sally (Naomi Wattsová), která tvoří polovinu druhého manželského páru stíhaného krizí středního věku, již přiostřuje nejen mužova (Josh Brolin) neúspěšná spisovatelská kariéra, ale i hledání múz na nepatřičných místech, najmě v oknech bytů naproti. Není těžké uhodnout, jakou roli bude ve víru tužeb, vyhrocených emocí a iluzí hrát povinně uhrančivý Antonio Banderas.

Už se stalo jakýmsi rituálem, že herci dotázaní na spolupráci s Woodym Allenem mantricky opakují, že telefonát od mistra a nabídka hrát v jeho dalším filmu pro ně byly zářným momentem v jejich kariéře. Ať už je to pravda či nikoliv, i tentokrát Allen vděčí výkonům herců za to, že Poznáš muže svých snů neimplodoval zcela do neuspořádaného zmatku. Každý se svým způsobem, a se střídavým úspěchem, snaží vnést pocit autenticity prožitku a emocí do hádek, křiku a bláznivých rozhodnutí.

Allen svému ansámblu tentokrát situaci ztěžuje tím, že ze scénáře víceméně vymýtil vtip. I když kolotoč náhod, zvratů, nepravděpodobných odhalení a vznášející se tragédie v sobě má jisté kouzlo, film ve výsledku postrádá pevnější strukturu. Shovívavý příznivec Allenovy tvorby za každou cenu může rozpadající se scénář ústící v dějový chaos a často nevěrohodné repliky označit za unikátní excentrismus Allenova genia.

To jistě může, ale nic to nezmění na tom, že s Poznáš muže svých snů se v odpovědi na otázku položenou v úvodu vkrádá pro mnohé jistě téměř kacířská myšlenka, jestli Allena spíš než skutečná inspirace nepohání obsedantní nutkání a zvyk nepřetržitě točit. Něco, cokoliv, ale hlavně točit.

Autor: