Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Tvůrce Batmana by nerad točil ve 3D

Česko

Po obrovském úspěchu Cameronova Avatara se Hollywood upnul k 3D filmům jako nástroji, který přivede diváky zpátky do kina.

Christopher Nolan, autor dalšího kasovního trháku poslední doby – Temného rytíře, je proti.

Christopher Nolan patří k nemnoha tvůrcům, jejichž názory berou i hollywoodští šéfové vážně – a nechávají ho pracovat podle svého. Tohle privilegium si v Británii narozený režisér vydobyl způsobem, jímž oživil sérii o Batmanovi, zvlášť předloňský Temný rytíř dosáhl obrovského úspěchu jak komerčního, tak i co do přijetí kritikou. Vyjádří-li tedy skepsi k nejnovější hollywoodské módě, dostane se jeho slovům široké pozornosti. Americké deníky a specializovaná filmová periodika zaznamenaly značně skeptická slova, jimiž Nolan ohodnotil potenciál v současnosti módní technologie 3D.

Nolan se k tématu dostal v rámci hovoru o svém novém filmu Počátek, který bude mít v půli července americkou premiéru (do českých kin se dostane o týden později). Dobře tajená zápletka výpravného thrilleru s Leonardem DiCapriem v hlavní roli se točí kolem technologie, jež umožňuje rekonstruovat lidské sny a ukrást tak tajemství snících. Od nového Nolanova filmu se očekává, že se stane hitem letošního léta, sezona tzv. blockbusterů zatím nepřinesla nic, co by potěšilo srdce mas a naplnilo peněženky producentů.

V diskusi s diváky festivalu Hero Complex Nolan řekl, že 3D kinematografii „moc nefandí“. Po dokončení filmu Počátek podle něj proběhly testy, zda by snímek šel převést do 3D formátu (podobně narychlo získala třetí dimenzi nová verze Souboje titánů). Výsledek byl podle Nolana „překvapivě dobrý“, režisér se ale nakonec stejně rozhodl 3D nepoužít. Nebylo prý možné dosáhnout standardu, s nímž by režisér mohl být spokojen. Za základní problém Nolan označil mdlost a matnost obrazu, již zvýrazňuje ještě to, že je ho nutné sledovat přes speciální brýle. Režisér považuje za velký paradox to, že poté, co tvůrci a producenti naléhali na kina, aby neznehodnocovala filmy tím, že v rámci úspor dávají do projektorů slabší lampy, teď dávají zelenou snímkům, jež vypadají podsvícené. Od 3D technologie se očekává, že bude schopna diváka ještě více vtáhnout do děje, celkovou matnost trojrozměrného filmového obrazu má ale Nolan za „extrémně odcizující“. Rozdělování filmů na ploché 2D a prostorové 3D snímky má režisér za falešné a upozorňuje na to, že dojem prostoru z větší části vytváří elementy přítomné už ve 2D kinematografii. Uvidíme, co přijde za pár let S jistou mírou rezignace režisér připustil, že kvůli tlaku studií bude muset ve 3D točit i on (chystá třetí pokračování Batmana a měl by produkovat i další snímek o Supermanovi). Vyjádřil ovšem naději, že v době, kdy by to bylo aktuální, bude k dispozici nějaká lepší technologie než ta dnešní.

Mezi kritiky 3D filmů se nedávno zařadil i doyen americké kritiky Roger Ebert, který v textu pro Newsweek uvedl deset důvodů, proč by Hollywood měl od nového trendu upustit. Technologie je podle něj vhodná jen pro některý typ příběhů a značně omezuje vyjadřovací možnosti tvůrců. Ebert souhlasí s tím, že filmový průmysl potřebuje nějakou atrakci, kvůli níž budou lidi chodit do kina, místo aby se na filmy dívali doma. Tou by ale podle něj měla být technicky kvalitnější 2D projekce.

Autor: