Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Učitel může být i bakalář

Česko

Příprava vyučujících angličtiny nemusí být vyhrazena jen pedagogickým a filozofickým fakultám.

Jestli lze na něco vsadit, pak na to, že lidé v Česku budou ještě dlouho dohánět cizí jazyky, zejména angličtinu. A budou potřebovat učitele. Člověk by tudíž řekl, že vysoké školy se budou předhánět v nabídkách studijních programů vychovávajících učitele anglického jazyka v co nejefektivnější formě. Že nabídnou studium intenzivní, tedy jednooborové a pokud možno ne delší, než je nezbytné, tedy bakalářské.

Skutečnost je ale jiná. Na českých pedagogických fakultách prakticky neexistují jednooborová učitelská studia. Učitelství angličtiny se vypisuje v kombinaci s dalším předmětem, na filozofických fakultách zpravidla s dalším oborem. Školský zákon pak považuje učitele za kvalifikovaného, až když dosáhne po pěti letech studia magisterského titulu.

Jeden bakalářský studijní program specializace v pedagogice pro angličtinu však existuje, a to na soukromé Akcent College. Jeho absolventi ovšem získají kvalifikaci jen pro výuku dospělých. I tak se o ně budou školy pravděpodobně prát. Zvláště když je jeden volitelný kurz zaměřený také na výuku dětí.

„Založení soukromé vysoké školy Akcent College bylo logickým vyústěním dlouhodobého působení jazykové školy Akcent IH Prague v oblasti metodického vzdělávání učitelů jazyků,“ říká Dana Hánková, vedoucí katedry didaktiky Akcent College. Při pořádání metodických kurzů pro učitele angličtiny a také mezinárodně uznávaných metodických zkoušek CELTA a DELTA (s nimiž přichází do Česka většina zahraničních lektorů) nasbírala jazykovka mnoho zkušeností, které mohla následně promítnout do programu a cílů soukromé vysoké školy.

Škola klade důraz na praxi Získat akreditaci nebylo ovšem snadné. Podařilo se to až na druhý pokus. Největším problémem bylo podle Hánkové zažité přesvědčení, že příprava vyučujících angličtiny má být vyhrazena jen pedagogickým a filozofickým fakultám. „Přitom na pedagogických fakultách se na oborovou didaktiku a pedagogickou praxi dostane většinou až v magisterském navazujícím studiu, tedy ve čtvrtém a pátém roce,“ připomíná Dana Hánková nepříliš šťastný způsob jinak užitečné strukturalizace studia. Navíc didaktiku výuky cizích jazyků pro dospělé nevyučuje vlastně nikdo.

Speciální přípravu nemají ani ti, kdo vyučují češtinu jako cizí jazyk. Většinou se toho ujímají absolventi bohemistiky, pro které ale nebývá jednoduché přeorientovat se na cizince. Akcent College proto nabízí studijní program Specializace v pedagogice také pro tento obor.

Velký důraz klade škola už od začátku studia na praktickou využitelnost načerpaných znalostí. Propojení s mateřskou jazykovou školou umožňuje posluchačům College absolvovat v předmětech zaměřených na pedagogickou praxi náslechy ve skutečných hodinách nebo trénovat na cvičných skupinách studentů angličtiny či češtiny (kteří pak platí za jazykový kurz méně). V případě, že studenti v rámci povinně volitelných předmětů navíc využijí možnost vystudovat některý z programů s mezinárodní certifikací, získají oprávnění k práci lektora i v zahraničí. Studium, které evidentně zaplňuje mezeru ve vzdělávací nabídce, se ovšem platí. Školné činí 55 tisíc korun na rok, a to jak pro prezenční, tak kombinovanou formu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!