Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Úpadek fotografování

Česko

POSLEDNÍ SLOVO

Fotografie se technicky velice rozvíjí, ale fotografování upadá. Fotografovat je dneska tak snadné, že to může dělat každý, a když něco může dělat každý, ztrácí to úroveň.

Když jsme si museli připravovat lázně, film vyvolat, obrázky zvětšovat, dělal to ten, kdo měl jakýsi specifický názor na předměty fotografování i jakýsi nárok na výsledek. Ovšemže bylo možno nechat si to všecko udělat, ale výsledek byl konvenční: mechanicky nám udělali pozitiv z toho, co bylo na negativu a jaké to tam bylo. Výsledkem byla informace, záznam. Fotografování bylo vlastně jakýmsi životním názorem. A při černobílé fotografii je tomu tak dodnes. Redukce barvité skutečnosti na černou a bílou sama už je jakousi stylizací.

Ale já jsem v jednu dobu také přešel na barevné fotografování a film i obrázky nechal jsem si udělat v laboratoři. Neboť jsem změnil účel své činnosti: byla to už jen dokumentace, jakýsi záznam o událostech a lidech. Takové obrázky se prohlédly, prodiskutovaly, a uložily: do šuplíku, do krabice, do takových malých alb. Takto byly po ruce, když na něco přišla řeč, nebo při nahodilém jednání. Teď se někdy vracím ke svým černobílým fotografiím a dělám s nimi další proces: xeroxuju je. To je ohromná možnost. Lesklá fotografie se mění v dílo s jemnou zrnitostí, holá skutečnost se povyšuje v obraz estetické povahy: protože můžu volit výřez, zvětšení, měnit gradaci. To mě baví. Ale objevil jsem něco, že toto můžu dělat i s fotografií barevnou. Tím ji měním v grafické dílo, jak se říká na Valašsku, sui generis.

S tím vším je při digitálním fotografování konec. Jedinou výhodu vám digitální fotograf nabídne – ukáže vám záběr hned v aparátu. Když mi někdo nabídne obrázky z dovolené, z cesty, a vede mě k obrazovce, nebaví mě to. Říkám, že to nejsou fotografie, ale jen informace o tom, co by na fotografii bylo. Takové klikání sem tam je směšné: když vám autor chce ukázat ten předešlý obrázek znovu. V ruce se fotografie prohlížejí pohodlně, pokládají vedle sebe a porovnávají se. Vím, že se to dá vytisknout, ale to fotografové pro sebe neudělají a také, když nemají zvláštní důvod, nedají. Ale někteří, i odborní fotografové, vám normální fotku pošlou: je to například Potyka z Uherského Hradiště. Také Dana a Libuše, když fotí Wlastence, obrázky dají udělat a ukáží nám je.

V poslední době však pozorujeme veliký úpadek samotných fotografů. Je nebývale sprosté, co dělají některé redakce. V sobotním čísle Blesku je na titulní straně fotografie nahého muže na nějaké pláži: obličej mu rozmazali, ale v titulku stojí, že je to Topolánek. Takové jednání, estébácké, mělo by být trestné, žádejme to! Žasnu, jací chamtiví, sprostí lidé v těch redakcích sedí. Já bych jim tam šel všecko rozmlátit. A mohli by si to vyfotit.

***

Když mi někdo nabídne obrázky z dovolené, z cesty, a vede mě k obrazovce, nebaví mě to. Říkám, že to nejsou fotografie, ale jen informace o tom, co by na fotografii bylo. Takové klikání sem tam je směšné.

Autor: