Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Je billboard ke knize, na které se podílel Ovčáček, kampaň? Zeman zmátl úřad. ‚Je to schválnost‘

Česko

  5:00
PRAHA - Uprostřed prezidentské kampaně vyšla kniha rozhovorů s prezidentem Milošem Zemanem, pulty knihkupectví obsadila tento pátek. Ředitel příslušného nakladatelství ujišťuje, že smyslem publikace není narušit rovnou soutěž uchazečů o nejvyšší ústavní funkci. Úřad kontrolující hospodaření v kampani však bude prověřovat, jestli by si neměl prezident Zeman započíst do nákladů na svou agitaci masivní billboardovou podporu propagující knihu.

Reklama na knihu Miloše Zemana. foto:  Dan Materna, MAFRA

„Zhruba třetinu billboardu zabírá podobizna kandidáta, který se účastní voleb. Není pochyb o tom, že billboardy se samotnou podobiznou kandidáta by spadaly do kampaně. Ve zbylé části billboardu je ale vyobrazena kniha a je zde zcela neutrální nápis ‚kniha prezidenta Zemana‘. Je otázka, zda podobizna kandidáta přestává být prostředkem kampaně tím, že se u ní objeví reklama na knihu, která o kandidátovi pojednává,“ popsal serveru Lidovky.cz Jan Outlý z vedení Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran.

V době prezidentské kampaně vyjde kniha Zemanových rozhovorů

Knihu propaguje několik stovek billboardů. Podle Outlého musí vedení úřadu prodiskutovat, zda náklady na zaplnění plakátovacích ploch reklamou na knihu by si neměl Zeman započítat do výdajů na kampaň. „Podle mého názoru si tvůrci tohoto billboardu byli velmi dobře vědomi faktu, že ač se něco selským rozumem může jako kampaň jevit, po právní stránce to nemusí být tak jednoznačné. Billboard je podle mě záměrně koncipovaný tak, aby jeho posouzení bylo po právní stránce obtížné,“ poznamenal k tomu.

Ve vydání samotné knihy problém nespatřuje. Kdyby se publikace rozdávala občanům třeba během spanilých jízd Zemana po krajích v Česku, zahrnout do nákladů by se musela. Titul je však v běžném prodeji. „Je-li kniha standardně v knižní distribuci a zájemce o ni si ji musí koupit, jedná se o autorské dílo, které není prostředkem kampaně ve smyslu zákona,“ vysvětlil Outlý. Na postoji úřadu nemění nic ani to, že ke vzniku publikace krátkými glosami k jednotlivým rozhovorům přispěl i prezidentský mluvčí Jiří Ovčáček. 

Autorem knihy je novinář serveru Parlamentní listy Radim Panenka. Publikaci tvoří jeho 25 rozhovorů s prezidentem Zemanem, interview na politická a společenská témata vznikala v průběhu uplynulého roku. Titul navazuje na předchozí knihu s názvem Tato země je naše, jež však loni vyšla v dřívějším období. „Každý z rozhovorů vznikl na závěr prezidentovy krajské návštěvy. A ty se v tomto období chýlí ke konci. Datum vydání má tedy svou logiku,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz Panenka.

Prezident s hornickou helmou na hlavě.
Prezident Miloš Zeman s polnicí.

Kniha má 7,5 tisíc výtisků, minulé se prodalo 6 tisíc

Že by se kniha rodila se záměrem podpořit prezidenta Zemana před volbami, odmítá i Karel Hejna, ředitel nakladatelství Olympia, které titul mezi lidi poslalo. Jeho vydání uprostřed prezidentské kampaně prý mělo svůj věcný důvod. „Olympia knihu vydala nezávisle na jakékoli kampani. K časovému posunu došlo ve snaze zachytit nejvýznamnější pracovní návštěvy a projevy pana prezidenta, které na rozdíl od loňského roku proběhly až v září,“ sdělil server Lidovky.cz ředitel Hejna.

Olympia financovala jak vydání knihy, tak masivní billboardovou podporu. Finanční náklady celého záměru odmítl ředitel Hejna s odvoláním na obchodní tajemství prozradit. Výtisků Zemanovy knihy nechala Olympia připravit 7,5 tisíce. Přibližně to odpovídá tomu, kolik čtenářů si pořídilo předchozí titul rozhovorů se stávající hlavou státu. „Zatím se jich prodalo k šesti tisícům,“ uvedl Hejna.

Zemák 2.0 (banner).

Ve vzniku knihy se aktivity novináře Panenky z Parlamentních listů a nakladatelství Olympia neprotnuly náhodou. Výrazný podíl v nakladatelství drží firma Our Media a E-Centrum, z nichž velkou část ovládá byznysmen Michal Voráček. Voráček přitom se senátorem a miliardářem Ivem Valentou právě prostřednictvím Our Media provozuje server Parlamentní listy. Server je dlouhodobě známý svou náklonností k prezidentovi i tím, že ho Zeman používá jako svou důležitou komunikační platformu.

Největší otázka v souvislosti s kampaní Miloše Zemana vyvstala kvůli jeho cestám do krajů. Podle závěrů Outlého úřadu by si měl prezident náklady regionálních samospráv na jeho výpravy účtovat jako své od letošního září, kdy podle zákona odstartovala oficiální prezidentská kampaň. Od té doby už se stihl podívat do Ústeckého, Plzeňského a Olomouckého kraje. Předchozích 52 prezidentských výprav vyšlo hejtmany na více než 19 milionů korun, jak vypočítal server Lidovky.cz.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...