Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Už se proháníme v ojeté octavii

Česko

Čeští bobisté si půjčili na nový stroj * Teď bojují o druhou posádku na olympiádu v místě tragických nehod

KÖNIGSSEE/PRAHA Dříve dojezd v cíli býval asi o 20 metrů kratší -kdo zaspal na brzdě, mohl s bobem klidně skončit v nedaleké silnici.

„Proto si trať prošla přestavbou,“ líčí český pilot Ivo Danilevič. „Spodek nebyl už moc sjízdný, to víte, rychlost se u nás stále zvyšuje.“

I tak se ledové koryto v německém areálu Königssee zdá být celkem bezpečné. Tragická událost? Po té ani stopy, byť má tahle trať už dvě velké za sebou. Před šesti lety na ní dokonce nepřežila nešťastnou nehodu členka domácího dvojbobu. Ta druhá, ta je ještě příliš čerstvá.

V kalendáři se psal 23. listopad loňského roku, když v tréninku na Evropský pohár pronikl do dráhy ruský ženský dvojbob bez povolení. Jenže v dolní pasáži se převrátil, a než se obě dívky stihly dostat do bezpečí, narazili do nich v plné rychlosti jejich mužští kolegové. Jedenadvacetiletá Irina Skvorcovová ve vážném stavu dodnes bojuje o svůj život a lékaři nepřestali zvažovat amputaci její nohy.

„Naposledy tu měl potíž i jejich čtyřbob,“ všiml si Danilevič, který se snaží najít důvod: „Blíží se olympiáda, všichni už jezdí na doraz.“ Ne, Češi nejsou výjimkou...

V Německu se teď připravují na závod Světového poháru, který by jim mohl pomoci k dvěma posádkám pro hry ve Vancouveru. O tuhle vymoženost soupeří s Angličany, Nizozemci a Rakouskem.

Doma se proto ukázali jen na Vánoce, jinak dva kompletní týmy jezdí jeden závod za druhým. Únavu setřepat, modřiny nevnímat -vždyť volnou cestu má ta země, co do 17. ledna nasbírá víc bodů do žebříčku. No není tohle výzva?

Úvěr na bob za 800 tisíc korun Jan Kobián, Jan Stokláska, Dominik Suchý. Nebo ostřílení mazáci Roman Gomola s Danilevičem či jeho náhradník Jan Vrba... Elitní sestava se u bobistů nemění, třebaže tu oproti loňsku zásadní změna je. Necháte se poddat?

Není to tak těžké tipnout.

Jestliže se v době finanční tísně žije někde bobům o něco hůř, u Čechů to platí dvojnásob. Sponzoři se k nim nikdy moc nehrnuli. A společnost Sazka, která kdysi přislíbila pomoc, se k nim otočila zády. „Proto jsme si peníze sami museli vypůjčit,“ vypráví člen posádky Kobián. Na co? „No přece na lepší bob. Ano, s tím starým bychom olympijský závod odjeli. Ale na rozumný výsledek potřebujete lepší.“

Abyste byli v obraze: tím lepším je ojetý stroj od slovenské výpravy, která ho Čechům prodala za 30 tisíc eur (téměř 800 tisíc korun). Jiná cesta, než že si na něj s přispěním svazu vezme posádka úvěr, nebyla.

„Protože závodit s tímhle bobem a s tím starým, to je, jako byste srovnávali starou tisícovku s novou octavií,“ přibližuje rozdíl Danilevič. „My nechceme udělat ostudu, takže všechno bereme vážně!“ Trilobitem už Jamajka nejezdí Teď jeden paradox: i přes tuhle koupi se klidně může stát, že Čechy svým materiálem přebije i exotický tým Jamajky, které bob půjčil bývalý americký pilot Todd Hays. Přestože si dost možná i dnes stále vybavíte zrezavělou várku z filmové komedie Kokosy na sněhu.

„Ale trilobitem, jak my říkáme, už dnes nikdo nepojede,“ pousměje se Kobián. „Víte, jak to funguje? Exotické země si pod sebe rozdělí velmoce. Za finanční příspěvky jim pomůžou s technikou i tréninkem.“

Mají-li Češi „octavii“, pak někteří jezdí přímo ve ferrari. Doslova.

„Italové od téhle značky opravdu přišli s novou technologií,“ tvrdí pilot Danilevič. „S podobnou závodí i Holanďani. Jinou mají zase Němci, kteří se starají o Chorvaty. Stejně jako Švýcaři o Japonce.“

Třeba Němci společně s Rusy začali už u bobu testovat i jeho výkyvné zadní osy, k tomu novou „vychytávku“ carvingových „kudel“ -sice se hůř řídí, zato jezdí rychleji.

A králem přece budiž pouze ten, kdo v olympijském korytu ve Whistleru zajede ten nejlepší čas. Avšak pamatujte - právě Whistler se chlubí jednou z nejrychlejších tratí na světě. A právě tam se už v úvodu sezony pomlátilo několik posádek.

Nikoliv však česká. Prozatím...

Autor: