„Tak se podívejte. Taková nádhera zvenku a takhle to vypadá uvnitř. Tohle tady nechali udělat komunisti. Bylo tu nádherné klasicistní schodiště,“ vítá nás Petr Zeman, aktivista z iniciativy Prázdné domy a ukazuje na železnou konstrukci zábradlí. Pravda, nezasvěceným může první dojem sugerovat, že jsme se sešli ve staré děsivé nemocnici.
Ve skutečnosti jsme na Starém Městě, v domě s číslem popisným čtyři, známým spíše jako Dům u Zlatého rohu. „Řekněte, není to tu úžasný?“ říká nadšený Zeman v prvním patře budovy, kterou se s námi jal prozkoumat.
Dům, který stojí přesně na rohu mezi Staroměstským a Malým náměstím, působí jako oáza. Oáza v prostředí tvrdého byznysu, kde se na zahrádkách místních restaurací můžete občerstvit neperlivou vodou za sedmdesát korun, pivem v průměru za stovku a pokud je libo kopeček zmrzliny, v místním stánku vám za něj z peněženky vytáhnout přibližně šedesát korun.
Skauti, umělci i veřejnost
A právě na této lukrativní adrese v samém srdci metropole, kterou se pro sebe snaží ukořistit kdejaký podnikatel a dříve kousek opodál dokonce podnikal i lobbista Roman Janoušek, má nyní vzniknout prostor pro mladé kreativce z Prahy, takzvaný klastr.
„Většina klastrů v Evropě vzniká na indistruálních místech. O to zajímavější a netradičnější bude ten pražský, když bude sídlit tady,“ myslí si aktivista Zeman, který dlouhodobě upozorňuje na chátrající objekty nejen v rámci české metropole.
Projekt s názvem Pražské kreativní centrum, který se má zahraničním klastrům přiblížit, schválilo letos v lednu současné vedení města. Klastr slouží jako označení pro několik institucí či společností, které sdílí prostory, vzájemně se podporují v různých aktivitách a doplňují se. A právě takovou představu o radničních domech a jejich využití má Institut plánování a rozvoje.
„Celý projekt vychází ze strategického plánu (pro rozvoj města; pozn. red.), jehož analytická část zjistila, že Praha nepracuje dostatečně se svým kulturním a kreativním potenciálem a dopouští degradaci atraktivního centrálního území,“ vysvětluje za institut Štěpán Bärtl. Myšlenka společného Pražského kreativního centra má poskytnout zázemí pro „akademický, veřejný a kreativní sektor spolu s výzkumem a inovativním podnikáním“.
Prozatím v objektu sídlí například skauti a kanceláře tam má i Institut plánování a rozvoje, který projekt připravuje. Historické prostory v domě vedle zase využívá Umělecko-průmyslové muzeum a jednorázově se tam konají akce Designbloku či Famufestu. „V tuto chvíli úzce spolupracujeme s Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy a Skautským institutem a samozřejmě s hlavním městem Prahou, abychom mohli pilotní projekt realizovat,“ vyjmenovává Bärtl.
Zájem působit v kulisách nejen Domu U Zlatého rohu, který je chráněn jako kulturní památka České republiky, už má několik desítek zájemců. Institut z nich nyní bude vybírat, které se do projektu kulturního klastru hodí.
„Zpracováváme koncepci fungování kreativního centra. Finálním výstupem této práce bude studie proveditelnosti,“ přibližuje Bärtl s tím, že až se s projektem seznámí veřejnost, poputuje na přelomu roku k Radě hlavního města.
Bémovo stěhování
„Přece je tisíckrát lepší, aby tady vzniklo místo, kde se můžou lidé potkávat, než nějaký luxusní hotel nebo restaurace. Vždyť to nepotřebuje ani žádné extrémní opravy, rovnou se nastěhovat,“ říká aktivista Zeman. To už se blížíme k Domu U Minuty, který je s Domem U Zlatého rohu průchozí. V letech 1889 až 1896 zde dokonce strávil dětství spisovatel Franz Kafka.
Radniční domy byly prázdné a chátraly od roku 2006. Do té doby tam sídlily kanceláře úředníků hlavního města. O několik set let staré prostory se tehdy dělili zaměstnanci odboru památkového, živnostenského a kultury.
Později je však primátor Pavel Bém v rámci centralizace přestěhoval do Škodova paláce, se kterým se město dlouhou dobu přelo o výši nájmu. Podle ředitele magistrátního odboru památkové péče Jiřího Skalického by se ale do domů měli vrátit právě úředníci. „Návrat úřadů do daných domů a nepronajímat si drahé kanceláře považuji v tuto chvíli za nejlepší řešení nejméně invazivní pro domy samé a okolí,“ uvedl pro server Lidovky.cz.
Po Bémově vystěhování uspěla ve výběrovém řízení návrhářka Blanka Matragi, která chtěla objekt přestavět na luxusní bytové domy. Proti jejímu nápadu se ale vzbouřili památkáři.
Kreativní průmysl
Vedení města zatím počítá s tím, že kulturní a kreativní klastr bude v radničních domech do roku 2020. A pokud se spolupráce osvědčí, bude prý primátorka Adriana Krnáčová (ANO) uvažovat o prodloužení.
„Doufám, že (projekt) bude mít úspěch. Ta spolupráce se nabízí, protože podpora a rozvíjení kreativního průmyslu zapadá i do naší koncepce Smart Prague. Myslím si, že by takových míst mělo přibývat, další by mohlo být například pod Negrelliho viaduktem,“ nastínila pro server Lidovky.cz další plány primátorka Krnáčová.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |