Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

V Česku na nás plivou a posílají do blázince, tvrdí muslimka

Česko

  7:03
PRAHA - Islámský stát, teroristické útoky a protimuslimské výroky nejrůznějších organizací či politiků plní stránky médií, jak se na to ale dívají běžní čeští muslimové? Server Lidovky.cz přináší rozhovor s českou muslimkou, žijící v současnosti v Německu. Podle svých slov si zažila už i poplivání nebo strhnutí šátku, zdůrazňuje užitečnost mešit a vyhánění muslimů z Česka nechápe.

Muslimka s hidžhábem - ilustrační foto: Shutterstock

Lidovky.cz: Někteří čeští politici pronášeli a pronášejí protimuslimské výroky, ve společnosti sílí protimuslimské nálady. Jak se vás tato vyhrocená situace dotýká? Komplikuje vám nějak život? Pokud ano, jak?

Informace o zpovídané:

Zpovídaná si nepřála uvést své jméno, dle svých slov z důvodu ochrany před „různými radikálními islamofoby, kterých není málo.“ Je muslimkou asi 10 let, konvertovala  z vlastního rozhodnutí na základě pětileté komparace křesťanství a islámu. Ona i její manžel jsou vysokoškolsky vzdělaní, pracují a mají děti. V současnosti žijí v Německu.

Provokace typu venčení pejsků u mešit či bojkot kebabů stojí za pousmání, je to velmi ubohá snaha o zviditelnění rádoby znalců islámu a muslimů. Z flákoty na klice se taky hroutit nebudu, venčení psa v okolí mešity nás nijak nepohoršuje. Pouze pokud pes olízne některou část těla nebo oděvu musíme jej očistit, pakliže se jdeme modlit. Vepřové muslimové nejí, ale krmení psa či prasete je Bohulibý čin, jelikož se přece jedná o živé tvory.

Závažnější jsou štvavé výroky, propaganda a tzv. svalování kolektivní viny. Taková rétorika mě osobně poněkud děsí a vždy mě napadá paralela s 30. léty 20. století. Všichni se dnes diví, jak mohlo dojít k tak příšerným věcem. Bohužel lidé se málokdy poučí z historie a vždy si myslí, že oni jsou přece ti lepší a civilizovanější, než jejich předci. Nikoliv. 

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Dotýkají se Vás nějak protimuslimské demonstrace a pochody v Německu, které zpravidla pořádá organizace Pegida?

V Německu se pořádají protimuslimské demonstrace, ovšem ve městech, kde mají lidé největší zkušenost s muslimy se pořádají naopak také (a mnohem početnější) demonstrace proti Pegidě. Mnozí politici také zdůrazňují, že proti extremismu musíme být jednotní a neuplatňovat tzv. kolektivní vinu.

K TÉMATU:

Žijeme v německém městě s početnou muslimskou populací a soužití zde probíhá již více než 40 let naprosto bezproblémově, přičemž se pořádají i různé společné akce. Muslimové zde podnikají, pracují, studují a nejsou žádnými asociály přiživujícími se na většinové společnosti. Dle islámu má každý například povinnost usilovně pracovat, vzdělávat se, starat se o rodinu, být tolerantní, laskavý, slušný a neubližovat ostatním lidem. Takové muslimy většinou nevídáme v médiích, ale ve skutečném životě.

Lidovky.cz: Dělnická strana sociální spravedlnosti vyzvala ke zrušení muslimských organizací. Jak se na to díváte?
K čemu konkrétně by přispělo rušení muslimských organizací? Naopak - je potřeba, aby muslimové měli kvalitní znalosti o skutečném islámu, aby se pak nenechali zblbnout kdejakým „lidovým kazatelem“, pamfletem či na internetu. Bohužel některým muslimům znalosti chybí a dle principů islámu se vůbec nechovají, například teroristé. Při existenci mešit či islámských center má stát mnohem lepší kontrolu. Je potřeba vzájemná komunikace, naopak další marginalizace muslimů k ničemu nepřispěje a nic neřeší.

Lidovky.cz: Je podle vás situace vážná, nebo jde o přechodný jev, který se zase přežene? Máte strach z dalšího vyhrocování situace?
Současné nešťastné události bohužel posilují islamofobii, která působí efektem „kolektivního trestu“. Zároveň je zde obava z růstu pravicového extremismu či extrémně pravicových hnutí či stran. Ovšem opakuji, nepřítel je nám společný. Pokud by člověk vycházel z toho, co se lze dočíst na internetu, málem by se bál vyjít na ulici. Výroky padají vskutku urážlivé, mnohdy až děsivé, momentálně jsme spolehlivým hromosvodem.

V Německu se naopak apeluje na společnost, aby rozlišovala mezi činy kriminálních živlů či skupin a islámem, muslimy. Je nutné, aby se muslimové chovali tak, jak jsou dle islámu povinni tj. například být slušný, šlechetný, nápomocný a tak dále. Pracovat a nepobírat sociální dávky, respektovat zákony státu, ve kterém člověk žije.

Lidovky.cz: Setkala jste se vy osobně nebo někdo, koho znáte, s projevy xenofobie/diskriminací apod. kvůli svému náboženskému vyznání?
V Německu jsme se s xeonofobií či diskriminací zatím nesetkali. Dle našich zkušeností zatím rozhodují schopnosti a vzdělání, přičemž v místě bydliště s početnou muslimskou komunitou je soužití několik desetiletí naprosto bezproblémové. Bohužel v ČR, kde je minimum muslimů, jsou zkušenosti různé. Pokaždé, když jsme v ČR vyslechneme si nějaký nepěkný komentář či minimálně nenávistný pohled. Často padají výroky typu „ táhněte odkud jste přišli“, zažila jsem si už i plivnutí. Mojí známou a jejího manžela napadl na zastávce muž a vyhrožoval, že je oba zabije. Říkala mi, že má strach žít ve vlastni zemi jen proto, že má hijab a je muslimka

ČTĚTE TAKÉ:

Možná by bylo dobré udělat si genotest, aby mnozí lidé zjistili, odkud vlastně jejich předci pochází a možná by se velmi divili. K menší či větší migraci obyvatel dochází od nepaměti. Také Češi žijí různě po světě. Kam by přesně měli odtáhnout muslimové, kteří se v ČR narodili ? Taková řešení už tu jednou byla. Některé muslimky zažily tolik negativního, zloby a nenávisti, že se ptají, zda o tom má vůbec smysl psát. Ale samozřejmě ne všichni lidé jsou takoví.

Lidovky.cz: Máte pocit, že na vás společnost uplatňuje kolektivní vinu?
V Německu je zatím důležité vaše vzdělání, schopnosti, výkon a když jste schopní pak není rozhodující, k jakému vyznání se hlásíte či jakého jste „původu“. Zkušenost ostatních muslimů, jež známe v ČR, je různá. Například pokud v daném místě bydlí muslimská rodina dlouho a okolí je dobře zná tak ví, že jsou to dobří, spořádaní a pracovití lidé a vztahy mají velmi dobré, jsou tzv. velmi dobře zapsaní a nikdo jim nedá najevo žádnou nevoli.

Jiní mají zkušenosti různé, hanlivými a velice urážlivými komentáři a verbálními útoky širokého spektra počínaje, až po strhnutí šátku na ulici, plivnutí. Minimálně jde o velmi nepříjemné pohledy a komentáře typu „ Ježišmarjá“, „táhněte odkud jste přišli“, „vlastizrádkyně, jdi se léčit do Bohnic“ a podobně. Lidé mají obavy, protože osobně a blíže většinou žádné muslimy neznají, případně dodají „a doufáme, že ani nikdy žádné nepotkáme“.

Nás zde lidé znají, se sousedy i ostatními máme velmi dobré vztahy a vnímají nás jako bezproblémové. Obecně je důležitá vzájemná komunikace, ovšem debata musí být na určité úrovni, konstruktivní a racionální, nikoliv plná nenávisti, zášti a zevšeobecňování a to platí oboustranně.

Lidovky.cz: Jak vy sama nebo vaši známí vnímáte současné projevy islámského radikalismu?
Jsou to velice pobuřující, nepřijatelné a odsouzeníhodné události i pro nás muslimy a jsme velice naštvaní, že tyto kriminální živly či skupiny se případně odvolávají na islám, který nás ovšem ničemu takovému neučí. Ztratili tolik zcela zásadních a klíčových prvků islámu, například milosrdenství, soucit, vědomosti (pakliže někdy vůbec nějaké měli), trpělivost, dobré způsoby, sebekontrolu a tak dále. A zejména principy islámu - není žádného donucování ve víře a vražda a sebevražda je naprosto nepřípustná!

ČTĚTE TAKÉ:

Vykonstruovali si jakousi svou verzi „islámu“, přičemž „učencem“ se během chvilky rázem stává každý pomocí internetu jakýkoliv internetový či „lidový“ kazatel a seriózní učenci z celého světa, kteří tradičně plnili roli vzdělávání muslimů po celá léta jsou mnohdy bez váhání opovrhováni.

Neznám nikoho, kdo by takové činy snad schvaloval. Momentálně je to široce a intenzivně diskutované téma, nicméně žijeme normálními životy se spoustou práce, studia, podnikání a starostí o rodiny, o které se bojíme stejně jako ostatní. Akorát se cítíme být ohroženi jaksi ze dvou stran. Mnozí z nás přispívají do státní kasy daněmi mnohem více, než někteří spoluobčané.

Ať už muslimové či nemuslimové, všichni máme stejné obavy z extremismu a radikalismu. Za tyto činy jsou zodpovědní jednotlivci páchající trestnou činnost, nikoliv náboženství, na které se někteří odvolávají. Odporné činy páchané s poukazem na“islám“ byly a jsou přece celosvětově včetně ČR odsuzovány také muslimy, kteří sami jsou často taktéž obětí těchto zvěrstev, ale pravděpodobně tato fakta nejsou mediálně tolik „vidět“.