Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

V Česku prý chybí pomník se jmény hrdinů Gabčíka a Kubiše. Kritika Angličanů ale míří vedle

Historie

6:30aktualizováno  11:07
PRAHA - Těsně před anglickou premiérou filmu Anthropoid, který mapuje příběh hrdinů Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše, se v Británii objevily hlasy, kritizující Česko za to, že prý stále nemá náhrobek se jmény obou vojáků. Přitom na hřbitově v Ďáblicích, kde jsou i těla obou mužů, je pomník obětem nacismu a v pražské Libni, v tzv. Heydrichově zatáčce, pak stojí Památník Operace Anthropoid. Jména obou hrdinů jsou také uvedena na jejich rodných domech a na zdi kostela v Resslově ulici.

Parašutisté Jan Kubiš a Josef Gabčík foto: Nakladatelství Prostor

„V těchto místech byly v letech nacistické okupace ukládány ostatky vlastenců, kteří položili své životy za svobodné a demokratické Československo. Mezi nimi i ostatky hrdinných parašutistů, kteří 27. 5. 1942 uskutečnili atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha,“ stojí na pomníku v Ďáblicích zlatým písmem.

S kritikou přišel britský deník The Guardian, který tvrdí, že pomník je bezejmenný a parašutistům se nikdy nedostalo pravé pocty. Platforma evropské paměti a svědomí poukázala na to, že podobné jednání s hrdiny není ve světě běžné. „Ve Velké Británii a Francii se k odbojářům chovají s velkým respektem. Ti naši jsou v masovém hrobě a lidé se od nich odvracejí,“ sdělila britskému deníku The Guardian šéfka platformy Neela Winklemannová. „Je neuctivé, co jsme udělali Gabčíkovi a Kubišovi. Jako jediní za války zabili nacistického vůdce, který byl navíc výrazným aktérem v otázce holokaustu,“ dodává Winkelmannová. (Neelu Winkelmannovou se Lidovky.cz pokusili neúspěšně kontaktovat – pozn. Red.)

Rodný dům plk. Jan Kubiš, příslušníka ČS zahraniční armády, který za druhé...

Těla parašutistů, kteří se v kryptě kostela raději zastřelili než by se vzdali, pak bez hlav nacisté vhodili do šachet v Ďáblicích. „Jsou tam mrtví parašutisté, popravení nacisté jako např. Karl Hermann Frank, je tam i Karel Čurda. Pohřbeny jsou tam oběti poválečných procesů i těch komunistických,“ sdělil pro Lidovky.cz historik Zdeněk Špitálník z Vojenského historického ústavu Praha.

Řada památek v Praze 8 je spojená se zásadními událostmi druhé světové války. Na snímku je slavnostní odhalení památníku operace Anthropoid v Kobylisích.

Vedle kolaborantů a zločinců

Ostatky Gabčíka a Kubiše leží tedy vedle kolaborantů, nacistických zločinců, ale i odbojářských hrdinů.

„Místo v Ďáblicích mi přijde jako nejsymboličtější z našich dějin 20. století. Na jednom místě jsou oběti a hrdinové a naopak i zrádci a kolaboranti. Můj osobní názor (a názor řady kolegů) tedy je, že by měli být ponecháni v klidu,“ řekl Špitálník pro Lidovky.cz.

S kritikou rovněž nesouhlasí ředitel Vojenského ústavu Praha Aleš Knížek. „Nejde jen o Gabčíka a Kubiše. Hrdinů našeho národa je pochopitelně víc. Nejsou to pouze lidé z druhé světové války, ale i z první světové nebo z třetího odboje. Česká republika se o svoje hrdiny dokáže postarat dobře. O tom svědčí i fakt, že ministerstvo obrany vynakládá poměrně velké finanční prostředky na to, aby se připomínala památka našich vojáků padlých ve všech válečných konfliktech,“ uvedl pro Lidovky.cz.

Historik Michal Stehlík z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy je ale jiného názoru. „Ďáblický hřbitov je problém, který by se měl řešit dlouhodobě. Jsou tam oběti nejen z dob protektorátu, ale i z 50. let, nedávno byly vyzvednuty ostatky pátera Toufara. Hřbitov si jednoznačně zaslouží systematický přístup. Není špatné, že to slyšíme i z venku, měli bychom se nad tím zamyslet,“ uvedl pro Lidovky.cz Stehlík.

V červenci 2015 došlo k vyzvednutí ostatků kněze Josefa Toufara z ďáblického masového hrobu. Schrána s ostatky byla přemístěna do Čihoště a uložena do hrobu uprostřed kostelní lodi a překryta kamennou deskou, která splývá s podlahou. (Více čtěte ZDE).

Pietní místo

Hlavním argumentem pro řádné pohřbení ostatků či alespoň jmenný památník, je to, že se lidé nemají kde hrdinům poklonit a projevit jim úctu. „S tím nelze úplně souhlasit. Památník hrdinů heydrichiády je umístěný v kostele svatého Cyrila a Metoděje. Navíc krypta má status válečného hrobu, protože zde zemřeli. Myslím, že míst, kde se dá vzdát hold těmto hrdinům, je dost. Ať už jsou to rodné domy nebo nejrůznější pomníčky, které si přáli ve svých posledních vůlích,“ sdělil pro Lidovky.cz historik Špitálník. Památník, který operaci Anthropoid připomíná, stojí také na místě, kde akci Gabčík s Kubišem provedli.

To, že jsou parašutisté pohřbeni v Ďáblicích, se pouze předpokládalo. Až v roce 2007 došlo k potvrzení na základě výzkumu odborník a slavnostnímu odhalení pomníku, jehož text je zmíněn v úvodu textu. „Na ďáblickém hřbitově je pohřbeno ohromné množství lidí a hledání ostatků konkrétních osob je nesmírně složité a komplikované. Zabýváme se tím každý rok, naposledy při kulatém stolu v Senátu. Na ministerstvu pro místní rozvoj se připravuje novela zákona o pohřebnictví. Tyto věci se do budoucna určitě budou řešit, ať už exhumací nebo důstojným připomenutím,“ řekl pro Lidovky.cz Knížek. Také zdůraznil, že ke všem pohřbeným přistupují s pietou nehledě na to, na jaké straně stáli. „Jde o lidské životy, které se musí připomínat s důkladnou citlivostí,“ dodal Knížek.

Hrdinný čin Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše

• Parašutisté Jan Kubiš a Jozef Gabčík zaútočili na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha 27. května 1942 při jeho cestě z Panenských Břežan na Pražský hrad. Heydrich zemřel až pár dnů poté na následky komplikací.
  • Nacisté se dostali na stopu parašutistů kvůli zradě Karla Čurdy. Našli je až v pravoslavném kostele svatých Cyrila a Metoděje v Resslově ulici, kde došlo k tvrdým bojům. Gabčík a Kubiš spolu s dalšími pěti parašutisty spáchali sebevraždu.
  • Těla jsou pohřbena bez hlav, protože je nacisté pitvali a hlavy jim odřezali. „Podle pozdějších svědectví došlo po atentátu k oddělení hlav od těl. Hlavy byly vystavovány při výsleších i při rozpoznávání svědky. Následně bylo pět ze sedmi hlav preparováno. Hlavy Gabčíka a Kubiše měly zůstat v nádobách naloženy ve formaldehydu. Jejich další osud je ale téměř nedohledatelný. Poslední zpráva je z konce dubna 1945, kdy měly být odvezeny do Německa. Otázkou ovšem je, zda neskončily ve strašnickém krematoriu. Zaměstnanci krematoria vypověděli, že viděli někoho s kádí, z které bral hlavy za vlasy a házel je do pece,“ vysvětluje historik Zdeněk Špitálník pro Lidovky.cz.