Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Veletoče v Národním a další vzlety a pády českého divadla

Kultura

  6:00
V roce 2013, stejně jako v minulých letech, se vydalo hodně energie na Národní divadlo – znovu se řešilo, jak má první scéna vypadat a kdo ji má řídit. Dalším folklorem byla nekončící transformace pražských divadel, s níž se navzdory proklamacím opět nepodařilo ani hnout.

Z inscenace Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho. foto: Divadlo Na Zábradlí

A to i přesto, že radní pro kulturu Václav Novotný zadal Divadelnímu ústavu analýzu pražských divadel, z níž měl vzejít návrh na dokončení restrukturalizace divadelní sítě. Analýza i s oponenturou byla na stole v dubnu, ale zavřela se do šuplíku a celá šaráda vyšuměla do ztracena. Ve dvou divadlech se nakonec vyměnili ředitelé: bylo neúnosné, že ve svých funkcích setrvávali dvacet let. Na Palmovce Petra Kracika vystřídal Michal Lang (v týmu s Tomášem Svobodou) a na Zábradlí Doubravku Svobodovou Petr Štědroň se spolupracovníky z brněnské Reduty.

ČTĚTE TAKÉ

V Národním divadle se situace vyhrotila ještě o prázdninách. Ministryně kultury Alena Hanáková v únoru jmenovala nového ředitele Jana Buriana, který jasně řekl, že uskuteční reformu, jejímž základem bude autonomie souborů. Poté, co se v srpnu ujal funkce, vstoupil do letopisů ND Jiří Balvín jako dočasný ministr kultury. A vyslal na divadlo torpédo, které křehkou rovnováhu rozmetalo. Burian se tak stal ředitelem ND na pouhých osm hodin, ale zásah vyvolal protesty a výpovědi herců a umělců a Balvín musel vzápětí Buriana povolat zpět, čímž se zcela znemožnil.

Takové absurdní veletoče se dají jen těžko překonat, i když v brněnském Národním divadle se také skoro rok čarovalo, než se našel nový ředitel. Stal se jím režisér Martin Glaser, dosavadní šéf činohry JČD v Českých Budějovicích, který v podmínkách regionální scény dokázal úspěšně prosazovat současnou dramatiku.

Havel se nevytrácí

Činohra ND uvedla Havlovu Zahradní slavnost v režii Dušana D. Pařízka, kterou jedni vnímali jako výklad odpovídající současnosti, jiní měli za to, že pojetí nesmyslně bojuje s Havlovým textem a zbytečně ho likviduje. Havel se nadále z českých jevišť neztrácí, Laterna magika připravila jeho Antikódy v pohybově-výtvarném pojetí a stále víc na sebe upozorňující Spitfire Company (Miřenka Čechová a Petr Boháč) pod názvem Antiwords nastudovala Havlovu Audienci, či spíše se od ní odrazila a vytvořila svébytnou absurdní hříčku, která převádí text do gest, pohybu a výtvarného zpracování.

Absurdní hříčka. Spitfire Company pod názvem Antiwords nastudovala Havlovu Audienci

V ND také uvedl Aleš Březina operu o faráři Toufarovi, která ale zdaleka nevyšla tak dobře jako někdejší opus Zítra se bude tančit... Další soudobá opera Válka s mloky Vladimíra Franze budila pozornost hlavně proto, že její autor kandidoval na prezidenta.

Zatímco Palmovku zaplavila voda, a tak se zatím opravuje, nový tvůrčí tým na Zábradlí (Petr Štědroň, Jan Mikulášek a Dora Viceníková) nejprve přenesl některé inscenace z Brna do Prahy, proměnil soubor a nastudoval první premiéru – autorský projekt Šedá sedmdesátá, který ale příliš nepřesvědčil, víceméně jen zopakoval obvyklá klišé ve vnímání této doby. Mnohem lépe vyšel ještě v Brně pokus o demytizaci předchozího desetiletí (Zlatá šedesátá). Přesun Reduty na Zábradlí lze v každém případě vnímat jako snahu zavést i u nás normální výměnu tvůrčích týmů, takovou, která by mohla přirozeně přinést novou kvalitu.

Z inscenace Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho.

Podzimní série divadelních pokusů o portréty postav české kultury se po Juliu Fučíkovi (Studio Hrdinů) a Karlu Krylovi (Švandovo divadlo) rozšířila ještě o F. X. Šaldu. Liberecké divadlo, jež je po slavném rodákovi pojmenováno, uvedlo povedenou hru Tomáše Syrovátky Erotikon doktora Š. v režii Mikuláše Tyce.

Ve Studiu Hrdinů, které se usídlilo ve Veletržním paláci, se rozjíždí slibný program. Jeho tým, který vede Jan Horák, se věnuje původní tvorbě a dbá i na výtvarnou kvalitu (Mileniny recepty, Pomocník Walser, Dnart). Divadlo Letí rovněž systematicky předkládá poslední výhonky domácí i zahraniční dramatiky a ve Strašnickém divadle se pod vedením Lenky Kolihové etablovalo Divadlo X10. Svébytnou poetiku vykazuje A studio Rubín (Petr Kolečko) a v tomto směru se nečekaně profiluje i Městské divadlo Kladno (Kolečkův Vinnetou v režii Ondřeje Pavelky i Miláček Daniela Špinara).

Originály v Dejvicích a v Dlouhé, nuda na Vinohradech

Mezi přínosy loňské sezony určitě patří nová hra Petra Zelenky Dabing, kterou autor režíroval v Dejvickém divadle, a Nebeského originální výklad Ibsenova dramatu Eyolfek v režii Jana Nebeského (Divadlo v Dlouhé). V Divadle na Vinohradech se tým Tomáše Töpfera nadále pokouší o nemožné: oslovovat nejširší diváckou obec plytkými komediemi a dramaturgickými vykopávkami a zároveň uvádět velké tituly s příslušnými inscenačními ambicemi. Výsledek neuspokojí nároky ani na jedné straně. I další skvěle dotovaná pražská divadla jako Švandovo divadlo či Městská divadla pražská setrvale vykazují průměrnou úroveň a jejich pokusy o původní tvorbu jsou často sporné – adaptují se filmové tituly nebo se vyrábějí dramatizace děl pro jeviště nevhodné.

I uplynulý rok dokazuje, že se prohlubuje kvalitativní rozdíl mezi divadly solidně dotovanými z veřejných peněz a uskupeními, která se musí spokojit s granty a shánět, kde se dá. Nezávislá a alternativní sdružení experimentují za pár korun, a i když leckdy jejich produkce vyvolávají nesouhlas, je o čem diskutovat a čím se vzrušovat. Protože je to divadlo, které jde po smyslu tvorby, po výpovědi, tématu. A nejenom to: tato divadla jsou pak paradoxně výkladní skříní a jsou vybírána festivaly, a to i do zahraničí. To je nezdravá situace, kterou ještě umocňuje fakt, že na druhé straně se stírá rozdíl mezi uměleckými výsledky divadel dotovaných z veřejných peněz a ryze komerčních scén, které podstupují podnikatelská rizika.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...