Žádné takzvané módní trendy jsem nikdy nezkoumal a nezkoumám a ani jsem si nikdy nekupoval a nekupuji žádné časopisy o módě. „Už to nějak doklepu,“ říkám si smířeně – i mně je totiž jasné, že v šestapadesáti módu nedoženu.
VIEWEGH: Děkuji, že jsem se narodil v zemi, kde jsem mohl na vrstevnice sáhnout |
Občas se ovšem stane, že móda dožene mě – třeba na plných osmi stranách přílohy deníku, který odebírám: zprvu jsem se mylně domníval, že jde o snímky z natáčení nových dílů seriálu Addams Family, ale překvapeně jsem zjistil, že jsou to fotky z módní přehlídky italské návrhářky Miuccii Prady… Zatímco jsem si je konsternovaně prohlížel, nostalgicky jsem vzpomínal na časy, kdy módní návrhářky ještě nemusely šokovat divokým mixem stylů, modely z metalických látek a fialovými teplákovými soupravami s obličejem andělíčka a nápisem Royal Love – a kdy tak nějak stačilo, že se šaty prostě jenom líbí...).
A ještě jednou na téma čas letí: v Irsku byla do roku 1993 homosexualita trestným činem, o necelé čtvrt století později schválilo v referendu 62 procent voličů sňatky stejnosexuálních párů – a v roce 2017 se gay dokonce stal v zemi premiérem… To jsou změny, co? U našeho prezidenta to mimochodem byla změna podobně radikální, jen jaksi proběhla v obráceném gardu: v roce 1989 jsme na Václaváku všichni tleskali projevu chytrého sympatického prognostika – a když tentýž člověk mluví dneska v televizi, většina z nás musí přístroj vypnout.
A do třetice jedna starší zpráva, která zdánlivě souvisí opět jen s módou, ale ve skutečnosti je to znovu sugestivní podobenství o prezidentu Zemanovi: britský výrobce luxusního módního zboží Burberry prý loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu liber (830 milionů korun), a to jen proto, aby je nemusel zlevnit… Je mi jasné, že tahle zpráva ve vás napoprvé (tak jako ve mně) vzbudí pohoršení: „Taková škoda!“ říkáte si nevěřícně. „To to nemohli dát třeba na charitu?“ Inu, nemohli – a když se nad tím zamyslíte, pochopíte proč: v Burberry zjevně věří (a musím přiznat, že já s nimi), že neprodejné zboží je lepší spálit, než renomovanou značku poškodit bezprecedentními slevami.
Jestlipak v to věří i Miloš Zeman, oprávněný hrdina listopadu 1989?