Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Vítěze vybírali sami vozíčkáři

Česko

Banka bez bariér je novou kategorií vyhlášenou ve spolupráci s Kontem Bariéry, do které bylo nominováno sedm největších retailových bank. „Vítěznou banku vybírali sami handicapovaní klienti finančních institucí na základě dotazníků v každém krajském městě,“ uvedl Petr Stuchlík ze společnosti Fincentrum. Zlatá je Česká spořitelna Jak je banka vstřícná k vozíčkářům, ale i k jinak postiženým lidem, zkoumali ti, kteří to umějí posoudit nejlépe. Ve všech čtrnácti krajích navštívili vozíčkáři pobočky největších bank a vyplnili dotazníky.

Zvítězila Česká spořitelna se 353 pobočkami s bezbariérovým přístupem. Stříbrnou medaili si odnáší GE Money Bank s více než polovinou bezbariérových poboček z celkového počtu 238. Bronzovou příčku klienti přisoudili Raiffeisenbank s drtivou většinou ze 110 poboček přístupných vozíčkářům.

Jak se postarají o vozíčkáře Kromě bezbariérového přístupu je dnes samozřejmostí individuální péče. „Klient na vozíčku má mnohdy kontakt nebo tlačítko na Qmaticu na konkrétního poradce, který se mu individuálně věnuje, například za ním dojde do přístupné části pobočky a vyřídí s ním vše potřebné,“ říká Jan Holinka z České spořitelny.

„Všechny nově budované pobočky se již zřizují zásadně jako bezbariérové. Pokud u starších poboček dispozice objektu nedovolí průjezd vozíčkáře bez překonání překážek, například do budovy vede pár schodů, jsou na pobočce uloženy speciální ližiny, které se na schody položí a zaměstnanci pobočky pomůžou vozíčkáři po takto vzniklé rampě vyjet,“ popisuje mluvčí GE Milan Kříž. I u této banky mohou klienti využít služby mobilních bankéřů, kteří jsou schopni po předchozí dohodě navštívit klienta doma či v jeho zaměstnání a vyřídit s ním většinu jeho požadavků.

„U vchodu do pobočky je vždy recepční, která každému klientovi pomůže a samozřejmě se postará i o handicapované. Na každé pobočce máme také samoobslužný automat, kde klient může provést celou řadu úkonů, prakticky v rozsahu služeb internetového bankovnictví,“ uvádí Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Banky jsou vstřícné i k nevidomým a neslyšícím Indukční smyčky, které usnadní komunikaci s bankéřem nedoslýchavým, či speciální bankomaty pro nevidomé, to jsou hlavní trumfy nejvýše oceněné České spořitelny.

„Pokud se na pobočku dostaví například nevidomý klient, poskytneme mu ústně informace o produktech a zodpovíme dotazy. Připravíme podklady a pak mu doporučíme, aby si ze svého okolí zvolil osobu, která ho seznámí se všeobecnými obchodními podmínkami a textem příslušné smlouvy. Při další návštěvě už může za přítomnosti zvolené osoby, jejíž totožnost ověříme, uzavřít smlouvu,“ popisuje Milan Kříž, tiskový mluvčí GE Money Bank.

„Našich samoobslužných bankomatů mohou rovněž využít i neslyšící klienti. S dalšími službami rádi individuálně pomůžeme. Nevidomých občanů se ujme recepční, která je doprovodí k osobnímu bankéři, který se bude klientovi plně věnovat,“ doplňuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. *

***

Banka bez bariér

1. Česká spořitelna

2. GE Money Bank

3. Raiffeisenbank

Hlasuje: porota složená z handicapovaných občanů

O autorovi| Zuzana Kohoutová, MF DNES

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč