Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Vlak v Kadani ujel strojvedoucímu. Několikrát projel městem, plyne ze spisu

Česko

  6:00
PRAHA/KADAŇ - Nezvyklý pohled se loni v srpnu naskytl cestujícím v Kadani. Nezajištěný vlak tam časně ráno vyjel ze zastávky Kadaň-Prunéřov a s prázdnou kabinou několikrát přejel město tam a zpátky. Urazil zhruba patnáct kilometrů. Ze závěrečné zprávy inspekce vyplývá, že incident způsobil strojvedoucí, který soupravu nezabrzdil. Zatím není zřejmé, jestli jej stihne postih.

Jednotka RegioPanter, která bez strojvedoucího „pendlovala“ Kadaní. foto: Drážní inspekce

U Českého Brodu se málem srazily vlaky, dvakrát ve třech dnech. Kdosi pohnul s výhybkou

K incidentu došlo 2. srpna loňského roku. Osobní vlak Českých drah, tvořený dvěma jednotkami – nedělitelnými soupravami – RegioPanter, přijel krátce před pátou hodinou z Chomutova do zastávky Kadaň-Prunéřov, kde svou cestu ukončil. O necelou půlhodinu později měl pak pokračovat opačným směrem do Děčína.

Obvykle nic složitého, vzhledem k předpisovanému složení vlaků se stroje nemusí obracet. Jenže kvůli druhé jednotce, která nebyla schopná jízdy vlastní silou, si situace vyžádala mimořádný manévr. Strojvedoucí dostal povolení objet vlak – tou dobu již bez lidí – první jednotkou a připojit se k němu z druhé strany. Když se ovšem přibližoval, všiml si, že odstavená jednotka od něj odjíždí.

Schéma posunu vlaku v zastávce Kadaň-Prunéřov, kde se první jednotka pokoušela zařadit na opačnou stranu.

„Okamžitě zastavil posunový díl, vyběhl ven a snažil se otevřít nástupní dveře samovolně jedoucí jednotky, aby ji zastavil záchrannou brzdou. To se mu nepodařilo,“ píše se v závěrečné zprávě Drážní inspekce, jež událost před několika dny došetřila.

„Chtěli jsme nastoupit, nezastavil“

Výpravčí, který zaslechl volání strojvedoucího, vzápětí přestavil výhybky, aby jednotku nasměroval do Kadaně, a zabránil tak jejímu ujetí ve směru Klášterec nad Ohří. Výpravčí v Kadani mezitím položil do cesty dvě zarážky. Ujíždějící neřízená jednotka je ale při průjezdu odmrštila.

„Chtěli jsme do vlaku nastoupit, ale nezastavil. V tom dalším nám potom někdo řekl, že jim ujel vlak bez mašinfíry,“ citoval tehdy cestujícího Týden.cz, jenž na incident upozornil.

Souprava bez cestujících a strojvedoucího se zastavila až po zhruba devíti kilometrech od místa ujetí v protisvahu za dopravnou Želina na okraji města. Poté se do „hry“ vložila fyzika.

Vlak se rozjel opačným směrem a projel zastávkou Kadaň, za níž se zastavil opět ve stoupání. Stejná cesta se opakovala ještě několikrát a jednotka nakonec zastavila v zastávce Kadaň předměstí, kde ji hasiči Správy železniční dopravní cest zajistili proti dalšímu pohybu dvěma zarážkami.

Mapa pohybu vlaku.

A jak vůbec k události, která se obešla naštěstí bez zranění, ale mohla ohrozit zdraví mnoha lidí, došlo?

„Dle šetření Drážní inspekce je bezprostřední příčinou nezajištění nečinné elektrické jednotky osobou řídící drážní vozidlo proti nežádoucímu pohybu po jejím odstavení,“ informoval server Lidovky.cz mluvčí organizace Martin Drápal s tím, že se strojvedoucí při přípravě posunu nedržel technologických postupů dopravce a návodu na obsluhu soupravy.

Šestnáct případů za deset let

Typ vlaku, který v Kadani ujel, nedisponuje klasickou ruční brzdou. Je vybaven takzvanou střadačovou brzdou, kombinací pneumatické a pružinové brzdy. Ovládá se elektricky tlačítky a pro odbrzdění se využívá tlaku vzduchu.

Strojvedoucí, který pracuje u Českých drah od roku 1983 – ve stejné funkci pak od roku 1988 –, podle závěrečné zprávy inspekce nezajistil odstavovanou jednotku tlakovou nebo zajišťovací střadačovou brzdou a nepřesvědčil se o jejím zajištění.

Celková škoda události byla vyčíslena na 250 korun. Podle vyšetřovatelů vznikla na zařízení dráhy. Zdali bude zaměstnanec za svou chybu potrestán, zatím není jasné. Drážní inspekce do pracovně právní otázky nemůže mluvit, záleží tedy na dopravci. Incident se bude projednávat na nejbližším poradním sboru vrchní přednostky Depa kolejových vozidel Plzeň.

Drážní inspekce eviduje za posledních deset let celkem šestnáct podobných případů, kdy stroj na železnici nebyl dostatečně zajištěn proti nežádoucímu pohybu.