Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Vnuk zakladatele přebírá Toyotu

Česko

Pětadvacet let se Akio Toyoda připravoval na převzetí rodinné firmy. Ve třiapadesáti letech se stává prezidentem největší automobilky na světě.

PRAHA Toyota loni zaznamenala první ztrátu od roku 1963. Ve finančním roce 2008 prodělala 4,6 miliardy dolarů a stejně jako jiné automobilky se v důsledku hospodářské krize i letos potýká se sníženou poptávkou po svých vozech. Ve složité situaci se vlády nad Toyotou ujímá vnuk Kiičira Toyody, který japonskou automobilku založil v roce 1937.

Toyodu podle všeho čekají nepopulární kroky. Podle analytiků bude muset omezit domácí výrobu, aby snížil náklady. To bude pro Japonce šok. Zvykli si totiž, že práce v Toyotě je na doživotí. Firma je navíc i symbolem celé japonské ekonomiky. „Když se jí nedaří, pak to jde z kopce s celým japonským hospodářstvím,“ říká analytik Masaaki Sato, který o Toyotě napsal několik knih. „Pokud se však Toyota z krize otřepe, uzdraví se i japonská ekonomika,“ dodává Sato.

Pro Toyotu je klíčový americký trh, kde se jí teď moc nedaří. Prodeje tam firmě od počátku roku klesly o 39 procent, což je pro Toyotu katastrofální propad. Odstupující prezident Katsuaki Watanabe navíc prohlašuje, že na obzoru dosud nevidí žádné známky oživení trhu. Také proto by se ztráta automobilky měla letos ještě prohloubit na 5,76 miliardy dolarů.

Škrty o deset procent Akio Toyoda mluví plynně anglicky. Vystudoval práva na tokijské univerzitě Keio a doktorát získal v roce 1979. O tři roky později získal titul MBA na Babson College v americkém státě Massachusetts a v roce 1985 začal pracovat v Toyotě. Vystřídal několik pozic ve výrobě a ve finančním oddělení firmy a pak ho společnost pověřila, aby zefektivnil systém prodeje aut v Japonsku. V roce 1996 pak řídil projekt G-Book, jehož cílem bylo vyvinout službu sledující vývoj dopravní situace.

Ve vedení firmy působí Akio Toyoda už od 90. let a jeho nástup do vedení podniku byl jen otázkou času. Už před časem o něm informovaly americké deníky The New York Times a The Wall Street Journal. Toyoda bude muset snížit výrobní kapacity podniku v Japonsku minimálně o deset procent. Snížit bude muset i počet vyráběných modelů, kterých je nyní sedmdesát na dvaceti platformách. Podle japonských analytiků tím klesnou náklady podniku ze současných zhruba šedesáti miliard dolarů o přibližně deset procent, což by firmu navzdory propadu trhu vrátilo do černých čísel.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!