Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Všichni politici slibují i nové dálnice

Česko

V čem se politické strany při lákání voličů shodují? Železnice má být páteří hromadné dopravy

Páteř hromadné dopravy v Česku? Jednoznačně železnice, shodnou se všechny přední politické strany usilující o vstup do parlamentu.

PRAHA Kdyby se v Česku našel člověk, který by se u volební urny rozhodoval jen na základě slibů stran v oblasti dopravy, volební programy mu příliš nepomohou. Na první pohled mu totiž přijdou skoro stejné.

Prvním tématem, které všechny přední strany spojuje, je rozvoj železnice. Ta by měla být jednoznačným základem hromadné dopravy v Česku. Až poté následují autobusy, které obslouží místa, kam nevedou koleje. „Za páteřní druh veřejné hromadné dopravy považujeme železnici, která je bezpečná a šetrná k životnímu prostředí,“ tvrdí například sociální demokracie. A mluví za všechny.

Jak dominantního postavení dráhy docílit? Otevřením trhu a oslabením postavení Českých drah. ODS a ČSSD chtějí navíc revidovat finance dominantní firmy na trhu. Prvně jmenovaná strana by chtěla zprůhlednit odměňování vrcholných manažerů společnosti. Sociální demokraté zase zefektivnit její hospodaření. Škrtat by se mělo především v oblasti marketingu.

Ještě v jedné věci se strany shodnou. Současné koridory nestačí. ODS plánuje dostavbu vysokorychlostních tratí, zelení a komunisté volají po větší přestavbě koridorů, aby se na nich mohlo jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí. „Takovéto koridory by poté měly vést do všech krajů,“ říká dopravní expert KSČM Pavel Hojda. Nejkonkrétnější jsou ve svých železničních plánech Zemanovci. Touží po trati do Pece pod Sněžkou.

Mezi Čechami a Moravou musí být další dálnice Druhé společné téma: dálnice a jejich financování. Strany volají po dokončení dvou klíčových staveb: Pražského okruhu a rychlostní silnice R35, která spojí Hradec Králové a Olomouc. Právě její dokončení umožní kompletní přestavbu nejfrekventovanější české dálnice D1.

Není divu, že po kompletní modernizaci D1 volá například dopravní garant ČSSD, místopředseda strany a brněnský primátor Roman Onderka. Ten si vzal za své i vybudování další „brněnské“ rychlostní silnice - R52, která spojí moravskou metropoli s Vídní.

Jak tyto stavby zaplatit? Nestyďme se využít spolufinancování soukromým investorem, říkají strany. „O projektu PPP se mluví už dlouho. Neustále se omílá, ale ještě se pořádně nepoužil. Kdy jindy ho použít než teď, v době finanční krize,“ tvrdí Onderka. Spolufinancování se nebrání ani ODS. Zaplatit by se tak mohla například dálnice D3 na jih Čech.

Trochu v pozadí programů zůstává ošemetné téma cen dálnic. Zabývají se jím především menší strany. „Byli bychom pro to, aby šly firmy do výběrového řízení s cenou, kterou ve výsledku nijak nepřemrští. Zavázaly by se, za kolik dokážou postavit kilometr dálnice,“ tlumočí návrh lidovců jejich dopravní expert Jiří Koliba. Lidovci volají i po lepším plánování staveb. Obdobně jako zelení. Ti nabádají investory, aby dotčeným městům a obcím přednesli své plány na silnici daleko dříve a předešli pozdějším zdlouhavým tahanicím.

***

Co slibují politici v dopravě

Fakta o v Česku Fakta o dopravě v Česku Peníze: Doprava je resort, do kterého teče téměř je do nejvíce státních peněz. Státní fond rozvoje infrastruktury hospodaří letos s 96 48 s rozpočtem 96 miliard korun, 48 miliard dal dal stát, zbytek Evropská unie. Peníze z do z unie může Česko čerpat do roku 2013. Dálnice: Peníze jsou vynakládány především na a na rozvoj dálniční sítě a železničních koridorů. V Česku je nyní V je 1111 1111 kilometrů dálnic, dalších zhruba tisíc kilometrů je plánováno. Výstavba je dálnic se však neúměrně prodlužuje. se Mnoho úseků už mělo dávno sloužit. už Důvodů zpoždění je několik. Ministerstvo je dopravy si stěžuje na nedostatek si peněz, stavby ale protahují i tahanice i projektantů s ekology. Obě skupiny na s sebe přitom vzájemně svalují vinu. Koridory: Potíže mají i železniční koridory. Za velké i finanční prostředky se staví tratě se projektované na maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. To je v porovnání se západní Evropou rychlost velmi nízká. Situaci by měly napravit nové vysokorychlostní tratě. Jejich výstavba však bude neúměrně drahá. Bezpečnost: Kapitolou, kterou se může doprava pyšnit, je je tak v poslední době pouze bezpečnost silničního provozu. Díky masivním kampaním i vyšší represi policistů čísla úmrtnosti na českých silnicích postupně klesají. I tak jsou ale tuzemské komunikace jedny z nejnebezpečnějších v Evropě.

Chce síť (D1 Chce dokončit páteřní síť dálnic (D1 až do a až do Ostravy a Pražský okruh). Mezi je i D1 Mezi prioritami je i rozšíření D1 mezi a a mezi Prahou a Brnem a zahájení výstavby alternativní trasy z Brna z přes do (R49 a I přes Svitavy do Hradce Králové (R49 a R35). I přes masivní investice do dálnic ale ČSSD slibuje, že do ale že bude bude preferovat spíše železniční dopravu. ČSSD volá po za volá po vyšších trestech za nebezpečné dopravní přestupky, a naopak slibuje snížení policejní šikany a za za přestupky zanedbatelné. Hodlá zrychlit výstavbu dálnic a Tyto a obchvatů obcí. Tyto stavby chce chce častěji spolufinancovat ze Na ze soukromých peněz. Na železnici volá ODS po konkurenčním prostředí volá ODS po a ve a rozvoji příměstských linek ve větších městských aglomeracích. Chystá zpřísnění legislativy vůči vůči pirátům silnic. Součástí programu je i průhlednější je i systém odměňování vrcholných manažerů státem přímo či nepřímo řízených organizací (například či ( České dráhy nebo Ředitelství silnic a dálnic). a Hodlá vybudovat dálnice či rychlostní či silnice do všech krajů. Každý kraj do kraj by měl mít i svůj by měl mít i svůj železniční koridor, po by se dalo až po kterém by se dalo jezdit až 200 Km/h. volá po 200 Km/h. KSČM volá po systému návazné hromadné dopravy. Páteřní železnice by by plynule navazovala na autobusy i na MHD ve větších na i na ve městech. Lidovci chtějí zásadní změny v v placení pokut. Všechny blokové pokuty by se měly by se podle nich platit ihned na místě policistovi. Když nich na by řidič by v by řidič neměl hotovost, policisté by měli v autě terminál pro platbu kartou. Když by šofér odmítl terminál pro platbu kartou. Když by šofér odmítl i toto řešení, policista by mu dočasně zastavil i toto řešení, policista by mu dočasně zastavil věc, která odpovídá výši pokuty (autorádio či věc, která odpovídá výši pokuty (autorádio či celé auto). celé auto).

Zaměřuje se hlavně na železnici, po které by se mělo přesouvat daleko více nákladu než nyní. Aby si nákladní vlaky nepřekážely s osobními rychlíky, hodlá TOP 09 budovat předjížděcí koleje. Usiluje i o větší elektrifikaci českých železnic. TOP 09 chce snížit i vysokou nehodovost na českých silnicích. A to především úpravou nebezpečných míst, ale i výchovou řidičů a tvrdou represí. Chtějí skoncovat s korupcí při zadávání státních zakázek v dopravě. Prosazují zákaz účasti firem s neznámým majitelem na veřejných zakázkách. Na internetu by měly být k dispozici kompletní informace o tendrech. Hodlají zavést také testy korupční odolnosti u vysokých státních úředníků. Chce lepší plánování silničních staveb. Investoři by měli s místními samosprávami jednat už na počátku projektu, a ne prosazovat hlava nehlava jednu předem připravenou trasu. Zelení protestují především proti dálnici D3 přes Posázaví a vedení pražského okruhu podél Suchdola. Peníze na výstavbu nových silnic a dálnic by chtěli zelení získat z mýtného, které by rozšířili na celou silniční síť. Jednou z priorit je rozvoj vodní dopravy. SPOZ hodlá během 12 let postavit vodní koridor Dunaj, Odra, Labe, který by prospěl hutnímu a báňskému průmyslu na Ostravsku, ale byl zároveň i protipovodňovým opatřením. SPOZ volá po brzkém dokončení opatřením. SPOZ volá po brzkém dokončení pražského dálničního okruhu a po rozvoji pražského dálničního okruhu a po rozvoji železničních tratí (například trať do Pece pod železničních tratí (například trať do Pece pod Sněžkou). Sněžkou).

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!