Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Vstupné? Jinak by designSUPERMARKET nepřežil, tvrdí organizátoři

DesignSUPERMARKET v Berlíně.

UKONČENO

DesignSUPERMARKET je festival, který rozhodně nepotřebuje představit. Předvánoční metropoli zaplavuje neotřelým designem už několik let a letos poprvé vyvezl český design i za hranice republiky. Jaké jsou další plány? Jak probíhá výběr účastníků? A kdo za festivalem vlastně stojí? Za organizátory odpovídali Darina Zavadilová a Martin Pošta.

položených otázek: 19 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (20.6.2012 9:36) TH
Ahoj, nebyl by prostor na vydávání nějakého designového občasníku? Sice je pár webů a pár nezávislých médií, ale dle mého názoru nic soustředěného čistě na design a začínající návrháře. Mám na mysli trochu jiný časopis než je Dolce Vita a tak, spíš typu Komfort...Díky za odpověď
ODPOVĚĎ (20.6.2012 18:47)
Ahoj, to je dobrá otázka. Chuť by i byla, ovšem prostor v současné situaci žádný, opět tu narážíme na zafinancování projektu. Vydávání časopisu je velmi nákladná záležitost s nutnou počáteční investicí a rizikem, které si designSUPERMARKET nemůže dovolit. Navíc, jak píšeš, existuje několik webů, které poměrně spolehlivě a aktuálně informují o současném dění na mladé české scéně, zprávy už snad mj. i díky lidovky.cz (!!) začínají pronikat také do “velkých” médií. Z toho máme radost. Komfort je skvělý časopis. Je vizuální, proto si může dovolit fungovat jako sborník – výstavní platforma pro české umělce z oblasti fotografie a grafického designu. Vzhledem ke své nezávislosti není a nemůže být vždy úplně aktuální. Řada děl nicméně vzniká přímo pro konkrétní čísla Komfortu. V oblasti produktového designu a módy je to ale vždycky trochu problém. Zkoušel to BLOK, zkouší to OKOLO, výsledky jsou perfektní, ale není to vůbec jednoduché. Každopádně kdyby se našla energie, nápad a aspoň náznak finančních zdrojů, rádi se o tom pobavíme..
OTÁZKA (20.6.2012 9:37) Anonym
Kolik lidí stojí za designsupermarketem a kdo kdy kde a jak s nápadem přišel: ) Díky, Pavla B
ODPOVĚĎ (20.6.2012 18:48)
V současné době stojí za DSM 2 lidé na stálo a cca 6 lidí na externí spolupráci. Výhodou je zázemí organizátora, Fresh Films, který organizuje v Praze v srpnu Fresh Film Fest. Úplně původně DSM založili studenti VŠUP Daniel Pošta, Jan Pleacháč, Henry Wielgus a Zuzana Mašínová. K nim se pak na pomoc přidali právě lidé z Fresh Films, aby festival v těžkých dobách pomohli udržet.
OTÁZKA (20.6.2012 11:53) veronika
Dobrý den, ráda bych se zeptala jak probíhá financování festivalu? Je snadné získat na prodejní akci sponzory a pokryjí pak veškeré náklady?
ODPOVĚĎ (20.6.2012 18:48)
Dobrý den a díky za dotaz. Třeba se zde podaří trochu rozkrýt, proč a jak je festival financován, a obhájit tak nutnost vstupného. Financování designSUPERMARKETu probíha vícezdrojově: něco nám přispějí vystavující, něco získáme z grantů a hlavní část příjmu na pokrytí nákladů jde ze vstupného. Sponzorů máme bohužel málo, ty s finančním plněním prakticky žádné a i proto musíme stále držet zavedené vstupné, jinak by se akce vůbec nekonala. I tak je to spíš akce, kterou děláme s radostí, než že by nám to pokrylo i část nákladů na provoz kanceláře. Doufáme ale, že se to v budoucnu změní. Propagace, instalace, pronájmy a vše ostatní potřebné stojí poměrně hodně.
OTÁZKA (20.6.2012 14:53) Janca
Je opravdu nutné vybírat na DesignSupermarketu vstupné? Ráda bych si tam šla něco koupit a nevím, proč bych musela platit...kdyby to byla jen nějaká symbolická částka, tak neřeknu, ale upřímně, nepřijde vám to trochu napálené?
ODPOVĚĎ (20.6.2012 18:53)
Ahoj Jančo, jak jsme se již snažili odpovědět v předchozím dotazu, tak ano, vstupné je nutné vybírat a zároveň plni vice funkci. Jedna je funkce finanční, bez vstupného by tato akce nevznikla, což by bylo líto více než 5000 návštěvníků festivalu, kteří jsou ochotni za návštěvu výstavy zaplatit. Myslíme si, ze 30 Kč za den, celkem 120 Kč za 4 dny není moc, obzvlášť vzhledem k tomu kolik dnes stojí jedno pivo a kolik stojí organizace designSUPERMARKETu. Návštěvník přispívá na to, aby tahle akce vznikla, avšak má možnost na toto nepřistoupit a nepřijít, což nás bude mrzet, ale nikoho nemůžeme nutit. Bohužel na argumentaci "je to prodejní akce, tak na co budu platit" bohužel nelze přistoupit. Někdo tu výstavu zorganizovat a zaplatit musí beze ohledu, jestli se na miste prodává anebo ne. To, ze vystavující mohou prodávat je benefitem pro česky design a designery samotné, ze si mohou něco přivydělat, ale organizátor z toho má pramálo. Tak jsou momentálně nastavena pravidla. Čímž se obloukem dostáváme k druhé funkci vstupného, což je funkce filtrační. Kapacita prostoru, kde se designSUPERMARKET odehrává je omezená, a nebýt vstupného, bylo by tam tolik lidí, že by se to stalo nepříjemným jak pro návštěvníky, tak pro vystavující, a protože máme moc rádi poklidnou atmosféru DSM, budeme rádi, když tomu zůstane, jako doposud. V neposlední řadě je designSUPERMARKET jedinou výstavou současného autorského designu, kde lze vidět ucelenou mladou českou (a do budoucna i zahraniční) autorskou tvorbu na jednom místě, takže ta výstava je hlavním důvodem proč to vstupné existuje. Konec konců, tam návštěvníci nic nakoupit nemusí, ale mohou si tam "jen" jít utvořit představu, kam se ubírá současný český autorský design. A to za nějaké vstupné snad stojí, ne? Doufáme, že naše odpověď vnesla trochu světla do toho, proč vstupné vybíráme a také doufáme, že se s Tebou na příštím designSUPERMARKETu uvidíme! Měj se hezky. Zároveň bychom rádi poděkovali všem čtenářům za dotazy, mnohé byly inspirativní. Děkujeme Tereze Houdkové a serveru lidovky.cz za tuhle příležitost, těšíme se na viděnou v prosinci na designSUPERMARKETU a přejeme všem hezké léto!