Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vyleštěné pihy a kacíř na hranici

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ Je to takové mírně znepokojivé hlodání v paměti, setkáte-li se s reklamním plakátem, kde tvář krasavice je tak nějak povědomá (nikoli z jiných reklam), ale nemůžete si vzpomenout odkud. Člověk pátrá mezi osobnostmi showbyznysu, pak dokonce i mezi známými či kolegy (jedna filmová novinářka teď ostatně hraje v reklamě o falešném pilotovi F1). Ale tou pohlednou ženou byla Kateřina Baďurová, česká atletka, reprezentantka, kterou jsme zvyklí vídat se soustředěným nebo usilovným výrazem, popřípadě nám do očí rozhodně nepadne napoprvé.

Není to přitom jediná věc, kterou musíme na reklamě soukromé vysoké školy hledat. Když zjistíme, že jde o Baďurovou, pátráme, co to vlastně propaguje, a teprve nakonec zjistíme, jaký je reklamní vtip. Vše při jízdě na eskalátorech v pražském metru, kdy vskutku není moc času vstřebat nevelkým písmem psané informace. Baďurovou, která je studentkou zmíněné školy, doplňuje její spolužák, již podstatně méně (mně osobně vůbec) známý grafický designér. Dotyčná reklama se zdá být výmluvnou ukázkou použití špatného média: aby byla srozumitelná, měla být umístěna do časopisů, případně do vagonů metra (abychom nebrali dopravním podnikům jejich zasloužený zisk), kde si zájemce v klidu může prozkoumat, oč v ní jde. Takto je spíše zmaten, což rozhodně není emoce, která by jej měla pohnout k tomu, aby sebe nebo své děti na dotyčnou školu přihlásil.

Tyčkařka měla nicméně štěstí na vizážistu i fotografa: vypadá atraktivně, a přitom si zachovává svůj přirozený půvab včetně mateřského znaménka pod okem. Naopak šest hereček a dvě zpěvačky se musely zhrozit při pohledu na své portréty v reklamní kampani kosmetické firmy Avon na Běh proti rakovině. I notoricky známé tváře jsou našminkovány a vyleštěny tak, že se musíme dvakrát podívat, zda jsou to opravdu ony: Anna Geislerová zbavená pih, Martha Issová s nepatřičně nyvým výrazem, Dara Rolins podivně pohublá. Většina z těch žen se vyznačuje osobitým půvabem, který imagemakeři ve službách Avonu spolehlivě potlačili. Výsledkem jejich práce jsou tváře-výrobky, na první pohled zaměnitelné s jakoukoliv anonymní modelkou. Čímž jdou proti smyslu kampaně, která právě popularity slavných žen má využít. Pochod proti rakovině prsu i další aktivity firmy v tomto směru jsou jistě chvályhodné, její reklama už nikoliv.

Pokud se někdy někde objeví reklama, která má originalitu a vtip, z drtivé většiny jde o nekomerční anebo nějaké menší akce. Takto se v některých denících objevily nevelké inzeráty, na nichž je stylem středověkých iluminovaných rukopisů zobrazena hranice s hořícím kacířem a u toho slogan Poznej svoji hranici! Zdálo by se, že tu jde o propagaci nějaké krkolomné dovolené odolných borců, kteří se za peníze cigaretového gigantu válejí v bahně tropického pralesa, ale menší písmo hlásá, že jde o Hot Food Festival neboli festival pálivých jídel, který během uplynulého víkendu uspořádala pražská restaurace Vikárka.

Tvůrci reklamy si vynalézavě pohráli s oběma významy slova hranice a výsledek musel přilákat každého milovníka pálivých jídel, kterých už i v našich končinách přibývá. Ostatně sám jsem byl zvědavý, zda si můj jazyk ještě pamatuje hranice dosažené kdysi se zarudlýma očima a posmrkanými kapesníky v Mexiku či Thajsku. Škoda jen, že internetové stránky festivalu nenabídly o představených pikantních specialitách podrobnější informace.

***

Musely se zhrozit při pohledu na své portréty v kampani firmy Avon

O autorovi| Pavel Mandys, redaktor Týdne

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.