Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Vynalézám pro iPhone

Česko

Pomocí mobilního telefonu od Applu můžete řídit klidně mercedes. A když se naučíte vytvářet aplikace, které to umožní, třeba si na ten mercedes vyděláte... Zhruba dvě desítky Čechů to už umí

S kulatými brýlemi a zadumaným výrazem byste si v kavárně nové Národní technické knihovny v Praze Jindřicha Šaršona pravděpodobně spletli s jedním ze studentů ČVUT, kteří sem zašli po vyučování na pivo. Čas od času sem sice tento mladý „ajťák“ zajde, neboť ji má kousek od domova, ale pokaždé pracovně. Může ale sedět klidně v přilehlém parku. Může být kdekoli. Stačí, když si s sebou vezme iPhone. Jindřicha totiž tato malá zázračná krabička od firmy Apple už několik měsíců živí. Nedávno se mu pomocí ní podařilo proniknout i na čínský trh, aniž by vytáhl paty ze svého dejvického bytu. Ještě před půl rokem pracoval na vedoucí pozici v softwarové firmě a dělal na zakázkách pro firmy typu Telefónica a do toho vyvíjel ve spolupráci s jazykovými školami výukové hry pro děti. Pak dal ale ze dne na den výpověď a rozjel úplně nový byznys – stal se členem klubu „vyvolených“, stal se vývojářem aplikací pro mobil iPhone.

Jindřichova éčka

Apple má na nové trendy čich. I když iPhone jako první telefon přinesl dotykový displej, pohybový senzor, non-stop připojení k internetu a spoustu dalších lahůdek, tu pravou trefu do černého znamenalo až otevření obchodu App Store loni v červenci. Chcete si dát virtuální pivo, vyrobit příruční větrák, zahrát na klavír či stáhnout detektor prasečí chřipky? Anebo raději sledovat burzu či precizně zorganizovat pracovní týden? Všechno jde. Pomocí iPhonu můžete dokonce řídit svůj nový mercedes. Stačí, když si za dolar či dva stáhnete z obchodu potřebnou aplikaci neboli prográmek, jenž to všechno umožní. Již dva měsíce po otevření, kdy bylo v nabídce 3000 podobných programů, Apple hlásil 100 milionů stažených aplikací. V září letošního roku se počet programů vyšvihl na 85 tisíc a za další měsíc a půl prolomil hranici 100 tisíc programů, přičemž počet jednotlivých stažení přesáhl 2 miliardy. Někteří experti dokonce prohlašují, že jde o nejrychleji se rozvíjející byznys od spuštění internetu. Celé kouzlo spočívá v naprosto jednoduché myšlence Applu, která se proměnila ve zlatou žílu lámající všechny prodejní rekordy: umožníme komukoli, ať si vyrobí svůj program a sám si ho také prodá –my shrábneme třicet procent a vyděláme na tom úplně všichni. Když zhruba rok po uvedení iPhonu na trh Apple vytvořil speciální balíček, pomocí kterého si může aplikaci vytvořit kdokoli, kdo rozumí počítačům, možná ani otec Applu Steve Jobs netušil, co tím způsobí. Tímto novým obchodem padly totiž úplně poslední globální překážky na cestě za zcela volným trhem a vydělávat peníze se stalo jednoduché tak jako nikdy dřív – stačí totiž jen... kliknout. Pak už jen zbývá, aby si váš výtvor koupilo aspoň půl milionu z celkových 50 milionů uživatelů iPhonu na celém světě, a přes noc se z vás stanou milionáři. Jak ale ukazují příklady hrstky Čechů, kteří se v App Storu se svými nápady prosadili, zase taková legrace to není – kromě pevných nervů totiž potřebujete sofistikovaný podnikatelský plán a pořádný kus štěstí.

„Iphona jsem si koupil asi před rokem, a když jsem pochopil, jaká je to příležitost, rozhodl jsem se, že to zkusím,“ popisuje Jindřich Šaršon dobu, kdy se odhodlal rozjet svou první aplikaci. Aby mohl vůbec začít, potřeboval kromě iPhonu jen osobní počítač se slavným logem jablka a 99 dolarů, za něž si u firmy Apple zřídil vlastní vývojářský účet. Pak už stačil pouze dobrý nápad a po dvou měsících práce uvedl Jindřich na trh „Éčka“. Stojíte u regálu v supermarketu a rádi byste věděli, jestli se vás někdo nesnaží otrávit? Na displeji iPhonu se vám objeví jakási kalkulačka, na níž si zadáte požadované číslo, dejme tomu 621. Červená kontrolka zuřivě blikající na stupnici pět vám okamžitě prozradí, že zvýrazňovač chuti L-glutaman sodný může způsobit zvracení, popřípadě halucinace. Po Éčkách stihl od srpna vytvořit ještě Chůvičku (iPhone zareaguje na hluk v místnosti, kde spí vaše ratolest, a automaticky zavolá na jakýkoli určený telefon, ve kterém uslyšíte, co se v pokoji děje) a Záchranný kit, který vám sdělí vaše souřadnice v případě nehody či z telefonu udělá výstražnou blikačku. Jindřich Šaršon, který se stal nedávno podruhé otcem, uvažuje zkrátka prakticky a předpokládal, že vytvoří něco, co lidé využijí. Například chůvičku nechal přeložit do deseti jazyků a při ceně tří dolarů si ji stáhly zhruba tři tisíce lidí. Začátky ale byly krušné. „Byl jsem z toho nešťastnej, vůbec se to neprodávalo. Někdy jsem prodal za 5 eur, někdy vůbec nic,“ říká dnes už s úsměvem. „Éčka byla původně v češtině a angličtině, pak mě ale napadlo, že je nechám přeložit do dalších jazyků. A zjistil jsem, že Američani asi jedí všechno a nevadí jim to, ale třeba Němci mají podobné aplikace rádi.“ Praktičtí Němci praktického Jindřicha zachránili, poté si oblíbili chůvičku i záchranný kit.

Petrova bundesliga

„Zpočátku tam nebyly skoro žádné aplikace, a jakmile se něco objevilo, lidi to začali kupovat, i když to byla úplná kravina. A i při těch směšných částkách, řekněme dva dolary, to dokázalo vydělat neskutečné peníze. Dneska je tam těch aplikací přes sto tisíc a kvalita se posouvá nahoru, takže je to mnohem těžší,“ vysvětluje v kavárně v historickém centru Hradce Králové sedmadvacetiletý programátor Petr Reichl. Jeho cesta k úspěchu se od té Jindřichovy trošku lišila. Petr pracuje pro česko-americký portál On The Road, internetovou službu pro cestovatele, a s kolegy se rozhodl, že aplikaci pro iPhone udělají v bezplatné verzi – jako doplněk pro své klienty a reklamu cílenou na potenciální nové příznivce. Protože Petr na počítačích Apple programoval dlouhá léta, přizpůsobit se iPhonu nebylo nijak složité. Programování probíhá ve specifickém, třicet let starém jazyce Objective-C, a programátorů, kteří jej ovládají, moc není. „Web je plný inzerátů, které hledají vývojáře pro iPhone,“ vysvětluje Petr, jak se dostal ke své druhé aplikaci – od velké německé mediální firmy dostal za velice slušný honorář zakázku na vytvoření aplikace pro fanoušky německé fotbalové bundesligy. Bez problémů se sice uživí prací na zakázku, ale nedávno si vytvořil vlastní aplikaci – vydělává tak na všech frontách. Jeho nejnovější aplikace pro vaření, kde si vyberete suroviny, které máte doma, a „kuchař“ vám doporučí, co všechno z toho můžete uvařit, se stala hitem a stáhne si ji i několik tisíc lidí denně. „Nechytl jsem sice úplně ten zlatokopecký začátek, ale moje výhoda je, že už mám poměrně přesnou představu, jak to funguje. Na vaření jsou tam desítky aplikací, a tak musíte být cool a spíš než o nápad jde o precizní zpracování a grafiku,“ popisuje Petr svoji strategii.

Aby si vás některý z 50 milionů uživatelů mezi 100 tisíci aplikacemi, z nichž většina není příliš valné kvality, vůbec našel, musíte se většinou sami dost snažit a vaše strategie je klíčová. Ta se mimochodem může dost různit. Například jistá skupinka 30 pákistánských vývojářů bombardovala App Store několika aplikacemi za 5 dolarů denně a poté, co si je lidé stáhli, zjistili, že jsou naprosto k ničemu – do té doby, než je Apple zakázal. Ani perfektní aplikace však nemusí stačit.

„Bez další podpory prodeje aplikace v App Storu nepřežije, to nemá cenu to tam dávat,“ říká Robert Vojta z Uherského Hradiště, jehož firma, zabývající se původně vývojem kancelářského balíku Open Office, po jedné aplikaci pro fotografy zvažuje, že se aplikacím bude věnovat na plný úvazek. Robertovi pomohla v propagaci recenze specializovaného, vysoce čteného serveru a zmínky a reklamy na Facebooku. Jinak je to horší – jakmile se totiž nedostanete alespoň do kategorie Top 100, máte smůlu. Většina uživatelů se totiž orientuje jen podle hlavních kategorií a prohledávání App Storu by zabralo dva dny.

Vzpoura proti Applu

To však není jediné riziko. Stejně těžké totiž začíná být dostat se vůbec do samotného App Storu. Každá aplikace totiž prochází schvalováním, jehož pravidla zná jen neomezený vládce Apple. Někdy trvá týden, někdy dva, než ji vůbec začne zkoumat, a pak vám ji vrátí, že se mu něco nezdá. Odstraníte nedostatky a... skončíte znovu na konci fronty. Podle jakého klíče? Oficiálně chce Apple zajistit komfort všem uživatelům, čím dál hlasitěji se ale hovoří o tom, že nehraje fér. Jelikož obchodní potenciál projektu vytušily i velké značky, do App Storu míří i korporace typu Googlu. Ten měl několikrát „záhadnou“ smůlu. Stěžovat si ale začínají všichni – minulý týden vznikla například petice 272 vývojářů proti praktikám Applu a nejnověji se vytočila i internetová programátorská celebrita Joe Hewitt, jenž coby hlavní vývojář iPhonové aplikace sociální sítě Facebook po jejím zamítnutí na protest proti tyranské politice Applu skončil.

Apple si s nějakými protesty zdá se hlavu lámat nemusí. Jen za minulé čtvrtletí prodal 7,367 milionů iPhonů a čistý zisk firmy se vyšplhal na 1,67 miliardy dolarů. A App Store stále nabízí jedinečnou šanci pro všechny bez rozdílu – vždyť jedna z nejúspěšnějších aplikací, která vydělala miliony dolarů, imituje hlasité prdění.

Autor: