Výstavní projekt (Des)Orientation? s podtitulem Projekty z let 1982 – 2013 představuje autorčiny prostorové realizace pracující s dynamikou, světlem a vizualizací skrytých energií. Výstava připravená na míru olomouckému výstavnímu prostoru neopomíjí ani nejnovější práce s textem nebo kouřem odkazující k nedávné společné historii bývalých posttotalitních zemí. Ve světové premiéře se tu prezentuje projekt podzemního zahradního centra, který autorka navrhla v opozici proti dominujícímu proudu unifikované sídlištní zástavby Jižního Města.
Jde teprve o třetí samostatnou výstavu Magdaleny Jetelové v její původní vlasti, kterou vytvořila speciálně pro olomoucké muzeum a svojí kouřovou akcí při zahájení výstavy vyzývá k aktivní účasti na společném projektu další umělce ze střední a východní Evropy.
Komentovaná prohlídka s autorkou
Doprovodný program ve čtvrtek otevře neformální setkání s Jetelovou ve výstavních prostorách Muzea moderního umění. "Nabízíme zájemcům exkluzivní komentovanou prohlídku s autorkou, která vytvořila náročné prostorové instalace v mnoha prestižních muzeích a galeriích v Evropě, Spojených státech nebo Japonsku," uvedl ředitel muzea Michal Soukup.
Magdalena Jetelová (1946)Významná česká umělkyně, která patří ke světově uznávaným osobnostem současné vizuální scény. V podobě dřevených židlí, schodů a dalších objektů z konce 70. a první poloviny 80. let minulého století osobitým způsobem ironizovala život v komunistickém režimu. V letech 1983–84 realizovala v prostředí svého někdejšího pražského ateliéru akce se signálním kouřem, jimiž vizualizovala neustálé rozpínání „rudé“ konglomerace. V roce 1985 odešla do emigrace. V letech 1992 až 1995 uskutečnila monumentální projekt Domestikace pyramid v několika evropských kulturních institucích, jejichž výstavní prostory konfrontovala s přísnou geometrií egyptské architektury. Mezi další pozoruhodné instalace patří Translokace I a II v německém Hannoveru a Darmstadtu pracující s dynamikou prostorového i časového posunu. |
Výzva kouřovými signály
Po celý den se budou ve výstavním sále Trojlodí prezentovat umělecké projekty patnácti umělců pocházejících z ČR, Rakouska, Německa, Bulharska, Ruska, Gruzie a Japonska, kteří reagovali na otevřenou výzvu ke spolupráci. Jetelová ji vyslala signálním kouřem během zahájení olomoucké výstavy. "Při vernisážové performanci se signálním kouřem nechala z budovy muzea vycházet rudý dým běžně používaný například na moři při volání o pomoc. Zvolenou barvou připomněla dobové značení satelitních republik pod sovětskou sférou vlivu," uvedla kurátorka výstavy Olga Staníková. Autorka podle ní chtěla upozornit na potlačování, skrývání a rychlé zapomínání důležitých informací souvisejících s komunistickým režimem.
Symbolické zakončení expozice doprovodí také nový katalog k výstavě, jehož součástí jsou reprodukce exponátů a unikátní snímky instalací od sedmi fotografů. Nebude chybět vystoupení Vratislava Brabence a Joea Karafiáta z kapely The Plastic People of the Universe.